2019-12-30, 18:34
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Ibland måste man offra något för att få behålla resten.

Enligt vad jag har hört ville de ha förbudet för att det blir för mycket luft och pinnar som upptar utrymme i containern när de importeras. Tårtor och bomber går att transportera mer effektivt på grund av deras form och därmed är det bättre marginaler på sådana pjäser.

Citat från aftonbladet förra vintern: "Sveriges fyrverkeribranschförbund, SFB, är även de positiva till åtstramningarna."
Citera
2019-12-30, 18:37
Medlem
Årets skörd, kan eventuellt bli några grejer från extreme imorgon också

https://imgur.com/gallery/e505OPw
Citera
2019-12-30, 18:50
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Årets skörd, kan eventuellt bli några grejer från extreme imorgon också

https://imgur.com/gallery/e505OPw

Fint. Har du någon pyrointresserad som vill skjuta med dig? Jag börjar känna mig lite ensam i mitt intresse. Går ut själv och småpangar lite ibland
Citera
2019-12-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxGlenn
Årets inköp på bild. Inhandlat på Knallhatten, Bonnen och Linders black friday. Bild kommer när jag fått klurat ut hur det skall skjutas.
https://imgur.com/gallery/Tuwt3zL

Lite taskig bild på tolvslaget. Blir första året med eltändning. Så det blir spännande att se om det funkar. Skjutordningen blir nog såhär 2 supernova fontäner - 2 whispering skies i vinkel - tuppen Jönsson - the kraken - gold festival - gold & blue - tornado - 2 Sydney
https://imgur.com/gallery/7nWrzxo
Citera
2019-12-30, 18:54
Medlem
Pilsnerologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Enligt vad jag har hört ville de ha förbudet för att det blir för mycket luft och pinnar som upptar utrymme i containern när de importeras. Tårtor och bomber går att transportera mer effektivt på grund av deras form och därmed är det bättre marginaler på sådana pjäser.

Citat från aftonbladet förra vintern: "Sveriges fyrverkeribranschförbund, SFB, är även de positiva till åtstramningarna."

Hmm, intressant. Kan klart vara en bidragande faktor! Sen har väl intresset för just raketer bland gemene man sjunkit sen tårtorna och en-skottarnas intåg.

Tror även att det är symboliskt. Man vill visa att man agerar mot buset. Men det är ju egentligen precis lika enkelt att skjuta en airbomb på någon.
Citera
2019-12-30, 19:05
Medlem
Yerros avatar
Här är bild på årets inköp, jävligt rörigt men tog en snabb bild och har inte orkat städa
Har en låda med polska saker men det är för mycket småsaker och pill för att lägga fram snyggt så det är ej med på bild.

https://i.imgur.com/JmDHHKG.jpg
Citera
2019-12-30, 19:25
Medlem
Citat:

Hade ju bara varit att höja priset på raketerna eller ta hit dem utan pinnar eller packa dem i mindre skrymmande paket

Enda orsaken till att de förbjöds var på grund av misslyckade individer som använt dem på fel sätt och framförallt de avskräden som använt dem mot folk.

Turligt nog verkar en utbildning inte helt omöjlig att gå för att få licens så att man kan köpa raketer igen. Har tomt ute på landsbygd där jag borde få skjuta ifred eller få tillstånd.

Citat:
Hmm, intressant. Kan klart vara en bidragande faktor! Sen har väl intresset för just raketer bland gemene man sjunkit sen tårtorna och en-skottarnas intåg.

Tror även att det är symboliskt. Man vill visa att man agerar mot buset. Men det är ju egentligen precis lika enkelt att skjuta en airbomb på någon.

För mig har fyrverkerier alltid varit raketer ända sen barnsben Sorgens dag när de förbjöds. Någon brist på intresse tror jag inte det var, för vet fler som känner som jag.

Jag har massvis med raketer kvar som jag inte får skjuta nu, hann inte med alla innan förbudet. Men jag ska försöka skaffa licens.

Jag har svårt att hitta något intressant i tårtorna. Finns ju inga tårtor med feta kamuro-effekter, och även om en del har svansar på uppskjutningen är det inte samma svans Det blir det aldrig.
Senast redigerad av onerider 2019-12-30 kl. 19:28.
Citera
2019-12-30, 20:01
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:

Var givetvis ett försök att visa på initiativkraft efter ett skräckår för branschen i media. Att raketerna försvinner kan dessutom hjälpa branschens överlevnad eftersom antal skador teoretiskt bör bli färre (som i Norge efter deras förbud för några år sedan) och därmed ett förbudsargument färre. Strategiskt beslut avseende mest effektivt att offra. Teorierna kring frakt kan du glömma
Citera
2019-12-30, 20:03
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Jag har svårt att hitta något intressant i tårtorna. Finns ju inga tårtor med feta kamuro-effekter, och även om en del har svansar på uppskjutningen är det inte samma svans Det blir det aldrig.

Går tyvärr inte att få en fet kamuro ur 39g
Citera
2019-12-30, 20:07
Medlem
Citat:
Mja, får kanske hoppas på att dom höjer åldersgränsen till 20 eller inför nån form av lättare licens för Kat F2, F3.

Trist om ett totalförbud kommer bara för att de köttätande "djurvännerna" skriker högst.

Eller börjar utvisa folket som i stor utsträckning är roten till problemet och nyårskaoset som ger fyrverkerierna dåligt rykte?!
Citera
2019-12-30, 20:07
Medlem
Ska handla imorgon, har ca 200-2500:- handla för, vad rekommenderar ni? Har tillgång till öob, jem&fix, svea, festival
Citera
2019-12-30, 20:10
Medlem
Pilsnerologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjevich
Eller börjar utvisa folket som i stor utsträckning är roten till problemet och nyårskaoset som ger fyrverkerierna dåligt rykte?!

Ja gärna för mig! Men det lär knappast hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in