2019-12-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Jag är endast ute efter sanningen och har absolut inget emot globmodellen så länge bevisen finns där.

Det tror jag inte för ett ögonblick på. Du känner redan till "sanningen" och är endast ute efter att trolla.

Citat:
Du länkar till open source källkoden för vårt navigationssystemen. Jag är ingen hacker men du får gärna förklara vad det är specifikt som leder till globbevisen där?

De använder sig av referenssystemet WGS84, dvs en sfärisk modell av jorden. En modell där t.ex en sträcka mellan två punkter är en storcirkel över en sfär. En modell där ekvatorn är 4000 mil lång och där det är 1000 mil mellan nordpolen och ekvatorn. En modell där latituden S30 är kortare än latituden S20.

Citat:
Backar vi tiden litegrann så finns ju Håkan Lans. Var hans upptäckter och patent helt baserade på globmodellen eller kan det teorieriskt sett innebära att hans system skulle kunna funka på platt jord?

Förstår inte vad Lans har med ämnet att göra. Men generellt kan man säga att all kunskap inom navigation, GPS, flyg, datorer, hållfasthetslära, rörelsemekanik, geografi, meterologi och tusen andra ämnesområden är helt baserade på vad du kallar "globmodellen".

Och nej, det går inte att bygga ett navigationssystem på en "platt jord" av den enkla anledningen att det saknas en karta... Det är ju såklart omöjligt att hitta på en plats om man inte har en aning om hur den ser ut.
Citera
2019-12-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Alla edvidens du listade utgår ifrån att jorden är en boll. Dvs begging the question.

På vilket sätt "utgår" ett gyro från någon som helst form på jorden?

Citat:
Fotografier från rymden?
'Rymden' finns inte eftersom det strider emot de naturliga gaslagarna.

Det är det nog väldigt få fysiker som håller med om.

Inte heller jag håller med om detta - jag förstår inte ens kopplingen mellan gaslagar och rymden. Och det gör nog inte du heller.

Citat:
Bevisbördan ligger inte på mig.

Om du vill argumentera mot allmän kunskap så bör du nog vara beredd på att i alla fall försöka lite.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-30 kl. 09:56.
Citera
2019-12-30, 09:58
Bannlyst
Nu tror jag trots allt att jorden är rund, men just flygplansgyron tycker jag är konstigt.
Ett gyro står ju emot g-krafter så det borde ligga ner (jämfört med marken) om man flög ett kvarts varv runt jorden...
Citera
2019-12-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Nu tror jag trots allt att jorden är rund, men just flygplansgyron tycker jag är konstigt.
Ett gyro står ju emot g-krafter så det borde ligga ner (jämfört med marken) om man flög ett kvarts varv runt jorden...

Du verkar ha ett konfirmeringsbias som gör att du inte söker efter information. Det är ju inte direkt någon hemlighet hur flyginstrument fungerar.

Ett flygplansgyro är kopplat till "ned" genom tyngder, dvs det justerar sig automatiskt så att den artificiella horisonten är samma som den verkliga horisonten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-30 kl. 10:11.
Citera
2019-12-30, 10:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Absolut.

Här är ett av väldigt många patent med ballongkluster för kommunikation nära stratosfären.

https://patents.google.com/patent/US6167263A/en

Svaren är bokstavligen framför våra fötter
Ett patent är inte evidens för att något finns i verkligheten.
Citera
2019-12-30, 10:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Atmosfären består av gas.

Bevisbördan ligger inte på mig.

Alla edvidens du listade utgår ifrån att jorden är en boll. Dvs begging the question.

Fotografier från rymden?
'Rymden' finns inte eftersom det strider emot de naturliga gaslagarna.
Du behöver bara förflytta dig några hundra meter upp för att känna i öronen att olika tryck existerar utan någon barriär eftersom gasmolekyler trycks ner mot jordytan precis som all annan materia. Därför blir trycket lägre och lägre tills det till slut blir så lågt som det är i rymden.
Citera
2019-12-30, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du verkar ha ett konfirmeringsbias som gör att du inte söker efter information. Det är ju inte direkt någon hemlighet hur flyginstrument fungerar.

Ett flygplansgyro är kopplat till "ned" genom tyngder, dvs det justerar sig automatiskt så att den artificiella horisonten är samma som den verkliga horisonten.
Det hade jag aldrig hört talas om, det stämmer.
När började man med det?
Och hur kan det stå emot flera G?

Och vad är vitsen med det i så fall? Då kan man lika gärna ha lite vikter hängande i en vanlig platta.
Senast redigerad av Kukusson 2019-12-30 kl. 11:01.
Citera
2019-12-30, 11:16
Medlem
dragkejdas avatar
Citat:
På vilket sätt "utgår" ett gyro från någon som helst form på jorden?

Inte gyrot, den som uppfattar "ned" som jordbollens center.

Citat:
Det är det nog väldigt få fysiker som håller med om.

Det stämmer säkert och är helt irrelevant.

Vädja till konsensus + auktoritet på samma gång....

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du behöver bara förflytta dig några hundra meter upp för att känna i öronen att olika tryck existerar utan någon barriär eftersom gasmolekyler trycks ner mot jordytan precis som all annan materia. Därför blir trycket lägre och lägre tills det till slut blir så lågt som det är i rymden.

Gaspartiklar sprider sig att fylla det tiljängliga utrymmet. Oändlig rymd = ingen luft att andas,
Citera
2019-12-30, 11:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
När började man med det?

Och vad är vitsen med det i så fall? Då kan man lika gärna ha lite vikter hängande i en vanlig platta.
Vitsen är att få en elektrisk signal så man kan koppla den till HUD (Heads Up Display, en genomskinlig display på fönstret).

De som behöver ett gyro som fungerar i flera G (och/eller väldigt hög precision) använder ett ringlaser-gyro, det har inga rörliga delar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_laser_gyroscope
Citera
2019-12-30, 11:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Gaspartiklar sprider sig att fylla det tiljängliga utrymmet. Oändlig rymd = ingen luft att andas,
Nej du behöver bara åka upp några hundra meter snabbt för att själv med dina egna öron känna att det inte fyller ut hela volymen i atmosfären utan att trycket varierar med höjden utan någon barriär.
Citera
2019-12-30, 11:43
Medlem
Citat:
Inte gyrot, den som uppfattar "ned" som jordbollens center.

Vi diskuterade bevis för jordens rotation och att du kan mäta det med ett gyro.
Vad du svamlar om har jag ingen aning om.

Citat:
Det stämmer säkert och är helt irrelevant.

Nej det är inte irrelevant av den enkla anledningen att ingen förstår vad du menar med att gaslagarna falsifier rymden. Jag förstår det inte, ingen fysiker förstår det och inte ens du förstår det.

Citat:

Påstår du att vår atmosfär inte har olika tryck och temperatur? Påstår du lufttrycket inte sjunker med stigande höjd? Hur i hela världen kan du applicera allmänna gaslagen på vår atmosfär där det bevisligen finns olika temperatur och tryck?

För övrigt begriper jag inte vad du vill åstadkomma. Det finns ju såklart vetenskapliga förklaringar till det du inte förstår. Börja med att sätta dig in i de rådande förklaringsmodellerna och försök därefter argumentera om vad som är fel med dem. Du lär ju inte övertyga någon om att jorden är platt om du inte kan förklara varför den inte kan vara en sfär.
Citera
2019-12-30, 11:59
Medlem
Citat:
När började man med det?

Så nu handlar tråden om vad vitsen med en artificiell horisont i ett flygplan är? Ni plattdårar är för kul - ni vill diskutera allt utom den platta jorden.

Justeringen tar många minuter, dvs gyrot kan visa snabba förändring av flygplanets "lutning" men kommer över längre tid att justera sig efter jordens horisont.

Jag vill hellre diskutera konspirationen om den platta jorden och vad du tror om den. Hur ser du t.ex på det här med flygplansindustrin - är de med i konspirationen eller inte? Är t.ex piloterna medvetna om att kartorna de använder är "fejk"? Är tillverkarna av navigationsutrustning med i komplotten? Flygledarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in