Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Jag förstår att du arbetar på ett seriöst sjukhus och tar ditt arbete på allvar. Det ser jag när jag läser din text. Men för oss vanliga människor så är situationen en annan.
Jag själv till exempel har två gånger bara det senaste året fått avbryta två läkarbesök, då den första läkaren var salongsberusad på jobbet, och den andra betedde sig så illa att hon fick ringa mig och be om ursäkt för sitt beteende efteråt. Jag anmälde naturligtvis, men bristen på vårdpersonal är så stor att det inte leder till något alls.
Det är till exempel så akut kris med undersköterskor, att de plockar in vad folk som helst nu. När jag möter somliga undersköterskor, och vet att de kan läsa alla mina journalanteckningar, får det mig faktiskt att kräkas lite i munnen av ren skräck.
Förr hade jag förtroende för personal i vården. Det har jag inte längre. Jag tror att många med mig känner samma sak.
Jag har träffat patienter som dig, och det gör mig väldigt ledsen att du har fått uppleva det.
Som patient är man i en beroendeställning. Att bli behandlad på det viset kan vara oerhört skärrande. Och vem ska man vända sig till sen när man tappar förtroendet för sjukvården?
Om det är någon tröst kan jag säga att jag har arbetat i sjukhus från norrland ända ner till blekinge, till mittsverige där jag arbetar numera, och dessa personer som du beskriver är sällsynta. Skitstövlar finns inom alla yrkesgrupper.
Problemet i detta är att journalen är ett verktyg för läkare, och annan vårdpersonal. Exempelvis arbetade jag på en överfull akutmottagning förra veckan där jag hade över 20 patienter som väntade, varav hälften hade kommit med ambulans. Att springa fram och tillbaka för att be om lov att läsa varenda sak i journalen vore oerhört handikappande och frustrerande för mig. Och patienter är stressade på akuten, dem glömmer nämna saker, det är typ normen. Majoriteten av patienterna kommer inte ihåg namnet på sina mediciner. Patienter glömmer nämna att dem har diabetes, haft en hjärtinfarkt osv. Och psykjournalen är faktiskt extremt viktigt också, då det förekommer många psykiatriska tillstånd som är relevanta för somatikläkare också.
Om man söker sjukvård i sverige ger man automatiskt samtycke att personalen som vårdar dig går in på din journal, och läser din journal. Jag skulle då aldrig våga behandla en patient utan att ha en full bild av vad det är jag gör. Problemet ligger i att man inte vet om det ligger viktigt information någonstans om man inte läser det. Gynjournalen är inte bara beskrivningar av snippor, det innehåller även annan information som ex. om du fått allvarliga komplikationer av sövningsmedel, eller om du fått någon hjärtarytmi under pågående gynoperation.
Om man utformar journalen att vara "vattentät" kommer det bli extremt handikappande för sjukvårdspersonal och försvåra arbetet mer än du kan föreställa dig - beroende på vilken grad man spärrar journalen.
Denna topic tar upp en väldigt svår fråga, vart drar man gränsen mellan risken för att patienten kan komma till skada och att skydda någons integritet.
Nu får jag tacka för mig då jag inte har mycket mer att tillägga.