2012-02-15, 15:44
Medlem
Jag läste igår en artikel i DN, om det s. k. sammahållna patientjournalsystemet, som en massa vårdgivare i Stockholm anslutit sig till:

http://www.dn.se/sthlm/nu-valjer-fler-att-sparra-sina-sjukjournaler.

Vad är detta för vansinnigt system de infört? Hur har de lyckats med det? Själv kände jag inte till att systemet fanns, innan jag läst artikeln. Detta innebär ju, att den som för säg sex-tolv månader sedan sökt hjälp hos vårdcentralen för en könssjukdom, eller för en haschpsykos - får sina tidigare besvär exponerade inför kirurgen han uppsöker idag. Detta, såvida han inte begärt att journalerna ska spärras.

Hur är ett sådant system förenligt med Sekretesslag och patientsäkerhet? Jag finner det helt idiotiskt, troligen är det bara i Sverige man kan komma på något sådant.
Citera
2012-02-15, 16:46
Medlem
tycker det låter som en bra idé då patienterna inte själva vet vad som är viktigt för läkaren att veta och därför inte sällan undanhåller sånt som de själva tycker är lite pinsamt och antar är oviktigt ur behandlingssynpunkt.
Citera
2012-02-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
tycker det låter som en bra idé då patienterna inte själva vet vad som är viktigt för läkaren att veta och därför inte sällan undanhåller sånt som de själva tycker är lite pinsamt och antar är oviktigt ur behandlingssynpunkt.

Äsch, systemet innebär ju, att en vanlig öronläkare kan ges rätt att läsa i din journal avseende ditt senaste gynekologbesök t. ex. - rent vanvett.
Citera
2012-02-15, 18:09
Medlem
hacke169s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Äsch, systemet innebär ju, att en vanlig öronläkare kan ges rätt att läsa i din journal avseende ditt senaste gynekologbesök t. ex. - rent vanvett.

håller helt med dig. är fullständigt åt helvete att systemet införts utan några som helst tankar på patienternas integritet.

spärrade mina egna journaler när det här infördes och märker nu att jag tydligen gjort helt rätt.
Citera
2012-02-15, 18:47
Medlem
Scherings avatar
Det blir ännu bättre:

Citat:
Före årets slut ska alla invånare i Uppsala län få möjlighet att läsa sina journaler via Internet. Landstinget i Uppsala sätter målet högt. Men så har man också en lång historia av försöksverksamhet bakom sig.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=17784
Citera
2012-02-15, 21:56
Medlem
All sjukvårdspersonal kan läsa dina journaler

http://www.sll.se/SLL/Templates/NewsPage.aspx?id=60292

Landstingen inför så kallad sammanhållen journal. All sjukvård som du sökt finns samlad i en journal. Du måste själv aktivt kräva att den spärras för att inte alla skall kunna gå in i din journal.

Det borde vara tvärt om. Ingen som inte är behörig skall kunna läsa mina journal-anteckningar utan mitt tillstånd. Varför skall man kunna läsa om tex en könssjukdom eller en sorgreaktion efter en anhörigs bortgång om man söker för en stukad fot?
Man krystar fram en förklaring att det blir så jobbigt att berätta sin sjukhistoria igen och då ska vårdpersonalen läsa hela journalen varje gång du söker för att ha en toootaaal bild av dig. Tjo Flöjt.
Citera
2012-02-15, 22:03
Medlem
RadikalFails avatar
Jag som jobbar inom vården ser inte detta som något negativt, och jag som patient på olika instanser ser inte heller något negativt.

Då ser man ju all adekvat information där på en gång, och man slipper rabbla upp hela ens liv och sjukdomshistoria för kanske gång nummer tusen i ordningen.

Tycker det är ganska jobbigt att inte hela sjukvården i Sverige har samma jäkla datasystem, för då kan man exempelvis lättare se vad patienter har fått för mediciner på ett annat sjukhus.

Jag har inget att dölja iaf, så ser det som något positivt.
Citera
2012-02-15, 22:11
Medlem
En naiv inställning möjligen är du politiker. Redan nu har det inträffat ett stort antal intrång av obehöriga i sammanhållna journaler.

http://www.dn.se/sthlm/kakkirurgen-laste-evas-gynjournal

27 personer läste gynjournalen när hon sökte för knäproblem
Citera
2012-02-15, 22:18
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maangoo
En naiv inställning möjligen är du politiker. Redan nu har det inträffat ett stort antal intrång av obehöriga i sammanhållna journaler.

http://www.dn.se/sthlm/kakkirurgen-laste-evas-gynjournal

27 personer läste gynjournalen när hon sökte för knäproblem

Nej jag är en vanlig människa som är leds på att babbla upp alla jävla olika problem jag har lidit av i hela mitt liv.

Det skulle vara bra att kunna ha samma system, men att börja sitta och läsa saker som är irrelevanta är onödigt.
Och det är inte heller bra mot integriteten, kan jag ju säga.

Men något borde göras så att man kan ha alla journaler på samma ställe, men att det inte skall gå att läsa vad som helst.
Citera
2012-02-15, 22:20
Medlem
Om läkare tycker om att läsa min sjukjournaler så har jag inget emot detta. Jag tror även att det är ytterst få som läser den för att dra sig kuken.

Låt oss säga att en läkare läser din journal utan att vara insatt i ditt fall. Han upptäcker sedan något som andra läkare missat och räddar ditt liv.
Skulle du anmäla denna läkare ?
Citera
2012-02-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Om läkare tycker om att läsa min sjukjournaler så har jag inget emot detta. Jag tror även att det är ytterst få som läser den för att dra sig kuken.

Låt oss säga att en läkare läser din journal utan att vara insatt i ditt fall. Han upptäcker sedan något som andra läkare missat och räddar ditt liv.
Skulle du anmäla denna läkare ?

den risken är nog obefintlig. Där emot vet di granna snart att du har en begynnande demens eller att ditt DNA inte riktigt stämmer med dom som du tror är dina föräldrar
Citera
2012-02-15, 22:26
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maangoo
den risken är nog obefintlig. Där emot vet di granna snart att du har en begynnande demens eller att ditt DNA inte riktigt stämmer med dom som du tror är dina föräldrar

Men är du mycket paranoid?

Vi inom sjukvården har sekretess! Vi förlorar jobbet om vi berättar något vi inte får, vilket är allt. Vi får inte ens säga om vi ser någon vi känner på sjukhuset.

Så glöm det där med att grannar skall få veta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in