2019-12-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
USA tog Irak hur lätt som helst. Och kina är inte bakbundna av "mänskliga rättigheter" och annat pk trams, ord och inga visor gäller om Kina klampar på.

Att hålla en SU-27 på 2-3km avstånd med manpads hjälper noll. Håller du samma SU-27 på 50+km avstånd med Patriot eller liknande system så uppnår du resultat på riktigt. Det finns en anledning till att ryssar och kineser satsar hårt på system typ S-400 och liknande. De håller fientligt flyg på tillräckligt avstånd.

Med F16 eller liknande kan du göra samma sak som Patriot kan, samt kan du skjuta mot fartyg på 200km avstånd. Du kan även bomba trupp som tagit sig iland. Samt att du kan flytta dessa över hela landet på 30 min.
Alltså va ? Vi snackar nu om Filippinerna nu. Ett land med extremt liten militär budget. Jag har inte skrivit att ett modernt jakt flyg är värdelöst. Jag skrev att det är kanske bättre att dom satsar sina pengar på ett annat sätt för att uppnå en högre tröskel vid ett krig mot Kina än vad 8 st Jas39 kommer göra. Du snackar om helt andra saker. Du kan inte hålla en SU-27 på något avstånd med MANPADS då en SU-27 kommer lägga sig på högre höjd än vad du kommer kunna träffa den med.
Citera
2019-12-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Alltså va ? Vi snackar nu om Filippinerna nu. Ett land med extremt liten militär budget. Jag har inte skrivit att ett modernt jakt flyg är värdelöst. Jag skrev att det är kanske bättre att dom satsar sina pengar på ett annat sätt för att uppnå en högre tröskel vid ett krig mot Kina än vad 8 st Jas39 kommer göra. Du snackar om helt andra saker. Du kan inte hålla en SU-27 på något avstånd med MANPADS då en SU-27 kommer lägga sig på högre höjd än vad du kommer kunna träffa den med.

Precis vad skjuter ner flest SU-27? 8 Gripen eller 1000 stingers? Gripen såklart. Vad sänker flest skepp? Gripen såklart. Filippinerna kan inte vinna, men en division modernt flyg gör mer skada på fienden än något annat. Kommer Kina iland är det kört på öarna.

Sedan så har dom ett litet flygvapen så finns möjligheten att växa hyfsat snabbt, har man inget alls tar det många år att skapa en organisation.

Varför tror du vi satsade så mycket på just modernt flyg under kalla kriget? För att det gav mest effekt så klart.
Senast redigerad av Knasen2k 2019-12-28 kl. 20:36.
Citera
2019-12-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Precis vad skjuter ner flest SU-27? 8 Gripen eller 1000 stingers? Gripen såklart. Vad sänker flest skepp? Gripen såklart. Filippinerna kan inte vinna, men en division modernt flyg gör mer skada på fienden än något annat. Kommer Kina iland är det kört på öarna.

Sedan så har dom ett litet flygvapen så finns möjligheten att växa hyfsat snabbt, har man inget alls tar det många år att skapa en organisation.

Varför tror du vi satsade så mycket på just modernt flyg under kalla kriget? För att det gav mest effekt så klart.
Dom där 8 gripen är pengarna i sjön för Filippinerna små u-länder ska inte ha moderna jakt flyg som kostar enorma summor. Dom där planen kommer hinna göra 0 mot Kina om dom anfaller. För litet antal för dåligt utspridda för dåligt försvarande från marken.
Citera
2019-12-28, 21:11
Medlem
Citat:
Dom där 8 gripen är pengarna i sjön för Filippinerna små u-länder ska inte ha moderna jakt flyg som kostar enorma summor. Dom där planen kommer hinna göra 0 mot Kina om dom anfaller. För litet antal för dåligt utspridda för dåligt försvarande från marken.

Filippinerna har förvarning så något hinner dom uträtta. Dom har inte flygvapnet för att vinna utan för att jävlas så mkt dom kan innan det är över
Citera
2019-12-28, 22:16
Medlem
Citat:

Vad har Kina för militär förmåga egentligen? Har dom bevisat något militärt? Mer än att marschera i takt och reta upp grannländerna? Senast dom gav sig ut i fält var väl när dom floppade totalt mot Vietnam 79!
Citera
2019-12-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Vad har Kina för militär förmåga egentligen? Har dom bevisat något militärt? Mer än att marschera i takt och reta upp grannländerna? Senast dom gav sig ut i fält var väl när dom floppade totalt mot Vietnam 79!

Dom sopade mattan med Thailands gripenplan. Och det utan att använda det bästa dom hade.
Citera
2019-12-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Dom sopade mattan med Thailands gripenplan. Och det utan att använda det bästa dom hade.
Kina sopar mattan med det mesta nu för tiden. Skulle inte vilja ha dom som granne iaf speciellt nu när dom har börjat annektera delar i sydkinesiska havet.
Senast redigerad av HenryG 2019-12-29 kl. 00:30.
Citera
2019-12-29, 10:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nja, i dogfight, så fort det blev BWR strid så vann Gripen.
Dessutom är Kinas flygvapen byggt på rysk teknologi. J-10 är byggd på Israelisk/Amerikansk teknologi.
Citera
2019-12-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, i dogfight, så fort det blev BWR strid så vann Gripen.
Dessutom är Kinas flygvapen byggt på rysk teknologi. J-10 är byggd på Israelisk/Amerikansk teknologi.

Jag trodde att Gripen var överlägsen i dogfights, men så verkar inte fallet?
Citera
2019-12-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChainsaw

Överlägsen amerikanskt flyg. De bryr sig inte så mycket.

Varför har Kina prioriterat kurvstrid? Det är ju inget som har med strid att göra vad jag förstår.
Citera
2019-12-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Överlägsen amerikanskt flyg. De bryr sig inte så mycket.

Varför har Kina prioriterat kurvstrid? Det är ju inget som har med strid att göra vad jag förstår.
Kina har prioriterat olika former av 'informationsinhämning', de är duktiga på att kopiera befintliga system i alla avseenden. J-10C påminner mycket om västvärldens flygplan, från samma era. Ser ut som att Kina kopierat ohämmat, och lägger till lite modifikationer. Mot Gripen C ställer Kina upp med det som man tycker passar, som motståndare. Nyare stridsflyg från Kina har lite annan konfiguration, mer fokus på stealth, och därmed troligen bättre på BVR strid.
Lite som McDonalds, och Kentucky Fried Chicken, det finns det också. Vill man hellre ha något mer likt F-35, så hittar man sådant också.

Håll i det unika i svensk försvarsindustri.
Citera
2019-12-29, 17:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChainsaw

Efter en olycka där piloten tuppade av så får thailändarna inte längre kurva med g-begränsningen avstängd i övningar. Det betyder att planen själv begränsar svängarna till max 9G och Kina har vad jag vet inget sådant system i J-10 så de kan pressa över gränserna på bekostnad av skrovens livslängd och ökad risk för haveri. Planen i sig klarar runt 15G innan de börjar gå sönder (detta är helt beroende av vapenlast och bränslemängd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in