Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2019-12-27, 22:45
Medlem
Har en sak jag funderat på. Om man skulle tvingas till en diet som är under RDI av kalorier. Är det bäst att äta all mat direkt för att få en periodisk fasta och göra sig insulinkänsligare eller ska man dryga ut intaget över hela dagen? Vad tror ni är bäst för kroppen?
Senast redigerad av jpettersson1991 2019-12-27 kl. 23:44.
Citera
2019-12-27, 22:45
Medlem
Kan man ligga på ett kaloriunderskott och ändå bygga muskler? Ligger på ca 1300 kcal/dag. Proteinintaget ligger på 202 gram/dag.
Citera
2019-12-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Kan man ligga på ett kaloriunderskott och ändå bygga muskler? Ligger på ca 1300 kcal/dag. Proteinintaget ligger på 202 gram/dag.

Ja, men det gäller frågan i allmänt. Skaffa kunskaperna om du vill kunna det för det är inget som händer bara för man går till gymmet och lyfter vikter.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-12-27 kl. 23:28.
Citera
2019-12-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novalue
Har en sak jag funderat på. Om man skulle tvingas till en diet som är under RDI av kalorier. Är det bäst att äta all mat direkt för att få en periodisk fasta och göra sig insulinkänsligare eller ska man dryga ut intaget över hela dagen? Vad tror ni är bäst för kroppen?

Äter du rätt så blir det ungefär samma mängd mat som du brukar äta. Så du kommer behöva sprida ut måltiderna. Det blir färre kalorier, men du kommer ha mycket mat i magsäcken.
Citera
2019-12-27, 23:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ja, det kan man. Om du lyckas eller inte är en annan fråga.
Citera
2019-12-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ja, men det gäller frågan i allmänt. Skaffa kunskaperna om du vill kunna det för det är inget som händer bara för man går till gymmet och lyfter vikter.
Jag försöker väl skaffa kunskaper genom att nyttja forumet här. Där man förhoppningsvis kan få goda råd...
Citera
2019-12-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det kan man. Om du lyckas eller inte är en annan fråga.
Vadå om du lyckas eller inte?
Citera
2019-12-28, 08:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Vadå om du lyckas eller inte?
Det var inte menat som elakt eller otrevligt, så det hoppas jag inte att du tolkade det som. Det är mycket möjligt att behålla/öka muskelmassan vid kaloriunderskott, men det finns faktorer som spelar in och det kräver en viss kunskap. Delvis livsstilen, hur du lever utanför gymmet med andra ord. Hur träningsschemat ser ut, hur länge du tränat, genetik/hormoner. Så svaret på din fråga är ja, det går. Men att alla kanske inte lyckas bara för det.
Citera
2019-12-28, 10:36
Medlem
Citat:
Jag försöker väl skaffa kunskaper genom att nyttja forumet här. Där man förhoppningsvis kan få goda råd...

Ska ge dig några tips då som jag tycker är bra. Inget du behöver följa, men det fungerar.

Som nybörjare bör du lägga 100% fokus på maten. Gå till gymmet och försök behålla styrkan du redan har. Men att äta bra mat och samtidigt få kalorier måste vara prio i alla lägen. Mycket grönsaker och proteinkällor som ägg, fisk, rött kött och kyckling. 1 kilo grönt fördelat över dagen är minimum.

Du lagar alltså all mat du äter. Då kommer du säkert bygga lite muskler också även om det är något för bodybuilders i första hand att lyckas med det.

Gå hellre en promenad 1 timme istället för gymmet om du måste välja. 1 timme promenad varje dag eller annan valfri aktivitet. Lyft vikter max 2 ggr i veckan eftersom du ska satsa på det andra jag nämnt.

1a månaden:
- laga mat varje dag
- lyft vikter 2 ggr i veckan max
- 1 timmes motion varje dag oavsett aktivitet
- 20 min pulshöjande aktivitet två i veckan
Senast redigerad av MRZnr1 2019-12-28 kl. 10:43.
Citera
2019-12-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det var inte menat som elakt eller otrevligt, så det hoppas jag inte att du tolkade det som. Det är mycket möjligt att behålla/öka muskelmassan vid kaloriunderskott, men det finns faktorer som spelar in och det kräver en viss kunskap. Delvis livsstilen, hur du lever utanför gymmet med andra ord. Hur träningsschemat ser ut, hur länge du tränat, genetik/hormoner. Så svaret på din fråga är ja, det går. Men att alla kanske inte lyckas bara för det.
Jag hade för mig att man alltid varit tvungen att ligga på ett kaloriöverskott, alternativt i balans för att kunna bygga muskler?
Citera
2019-12-28, 11:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag hade för mig att man alltid varit tvungen att ligga på ett kaloriöverskott, alternativt i balans för att kunna bygga muskler?
Nej då, inget måste. Visst underlättar kaloribalans eller över muskeltillväxt, men fullt möjligt vid kaloriunderskott också. Har skrivits en del om detta på kolozzeum genom åren.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133737
Citat:
Proteinsyntesen är inte enbart energiberoende, utan i synnerhet aminosyreberoende. Och aminosyror + styrketräning är 1+1 = ... ja, mer än 2 i alla fall.
Citera
2019-12-30, 21:17
Medlem
Colloidals avatar
Hjälp med viktuppgång!

Tjo!
Behöver er hjälp med viktuppgång. Var och stor handlade mat i helgen. Köpte massor med gott men frågan är om det jag köpte var fel. Mycket mat är ju nyckeln till att gå upp i vikt. Behöver egentligen ett matschema för hur jag ska gå upp till 90. Jag är 1,87m lång och väger 68 pannor.
Har som mål att gå upp till 90 kg slutet av 2020, är ju 22 kg på 12 månader, borde gå eller hur?

Om jag äter 500 kcal mer än mitt intag så är det väl 2 kilo i månaden som jag går upp, på ett år är det 24 kg.

Har någon ett matschema ni vill dela med er av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in