2019-12-26, 22:55
Medlem
Farmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du får inte glömma storhelger (eller semestrar för den delen), sådant påverkar alltid häktningstider till det längre.

I mördarjörgens fall, så vore det intressant att se om åklagaren kan tänkas vara beredd att köra den gamla klassikern, dvs att sitta på bekännelse.

Att man mörar upp jörgen med omhäktning på omhäktning, för att på så vis se om han är beredd att berätta om sina brott.

Det fetade 1: Får åklagaren hålla inne med bevisning utan att delge den misstänkte det? I så fall under hur lång tid?

Det fetade 2: Så som du och en del andra porträtterar honom är det väl osannolikt att han erkänner bara för att han är häktad eller?
Citera
2019-12-26, 23:11
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmbo
Det fetade 1: Får åklagaren hålla inne med bevisning utan att delge den misstänkte det? I så fall under hur lång tid?

Det fetade 2: Så som du och en del andra porträtterar honom är det väl osannolikt att han erkänner bara för att han är häktad eller?

Åklagaren kan hålla inne med i princip vad som helst fram till slutdelgivning, då kommer dock allt den misstänkte till del.
Citera
2019-12-26, 23:33
Medlem
Farmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Nu är det dock märkligt att samme polis är inblandad i flera utredningar om väldigt grova brott.
Det kan dyka upp betydligt mer redan imorgon.

Fast du har ju redan dömt han, sedan tidigare, för brott enligt din egen straffskala så vad är märkligt?
Ja förutom att du har en egen norm för rättvisa när det gäller poliser alltså.
Vad tror du mer kommer att dyka upp bland anmälningarna då? Det verkar ju finnas betydligt mer..
Citera
2019-12-26, 23:36
Medlem
Farmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Åklagaren kan hålla inne med i princip vad som helst fram till slutdelgivning, då kommer dock allt den misstänkte till del.

Aha, tack för klargörandet !
Så egentligen kan den misstänkte hålla inne med allt och vänta med att gå i svaromål tills slutdelgivning har skett = vänta på att åklagaren har lagt fram alla sina kort?
Citera
2019-12-26, 23:43
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Aha, tack för klargörandet !
Så egentligen kan den misstänkte hålla inne med allt och vänta med att gå i svaromål tills slutdelgivning har skett = vänta på att åklagaren har lagt fram alla sina kort?

Ja, det är möjligt.

Rent processmässigt kan dock åklagaren sedan lägga till ytterligare bevisning, vilket även försvaret kan. Dock riskerar det att flytta rättegångsdatum framåt. Det är inte som i USA att man kan slänga fram ny bevisning mitt under rättegången ...
Citera
2019-12-27, 00:15
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Fast du har ju redan dömt han, sedan tidigare, för brott enligt din egen straffskala så vad är märkligt?
Ja förutom att du har en egen norm för rättvisa när det gäller poliser alltså.
Vad tror du mer kommer att dyka upp bland anmälningarna då? Det verkar ju finnas betydligt mer..

Två personer är skjutna under tvivelaktiga insatser samma polis är inblandad och aktiv där två männislor fick sätta
livet till. Samma polis är häktad för grov våldtäkt/våldtäkt. Det har framkomit att han tipsar andra kriminella när razzior ska äga rum. Han har uppenbarligen i sig lr i sin närhet haft droger vilket är olagligt. Det kan även vara så att
annan som ej hör till polisen kört hans tjänstefordon. En magkänsla säger att mer är att vänta. De flesta förstår nog att
detta inte är nån tillfällighet och det har med all säkerhet även åklagaren och rätten som begärt häktningen insett.

Jag har inga befogenheter att dömma någon men det är min uppfattning och säkerligen många med mig.
och du får för mig vara blind hur mycket du vill.
Citera
2019-12-27, 14:18
Medlem
följsams avatar
Forsatt häktad.
Citera
2019-12-27, 21:41
Medlem
Ska ju tilläggas att mördarJörgen sitter på sannolikaskäl någonting har de på han, Jag menar en högt polisbefäl häktas inte hur som helst.
Citera
2019-12-27, 22:13
Medlem
Citat:

Det tror jag med. Det måste finnas de bra sidorna med annars hade han inte kunnat jobba kvar. Det säger sig självt. Det finns nog många som kan fylla hans lucka med.
Som @Tufsankatt skriver så behövs det handlingskraftiga poliser som tar täten mot den växande kriminaliteten som kryper allt närmre och drabbar oss vanliga människor som är utan skuld. Det arbetet tar dessutom resurser från annan verksamhet som behöver bedrivas. Det är därför bra att det kommer mer och mer poliser i yttre tjänst nu i Örebro län som kan rensa upp de kriminella träsken som tillåtits svämma ut över sina bredder.

Märkligt resonemang, hur skulle han ha kunnat vara polis i alla dessa år om han inte också ibland gjort lite av det som ingår i en polis arbetsuppgifter?
Citera
2019-12-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KODD291
Ska ju tilläggas att mördarJörgen sitter på sannolikaskäl någonting har de på han, Jag menar en högt polisbefäl häktas inte hur som helst.
Han är inget "högt" polisbefäl. Han är befäl i yttre tjänst. Han har arbetsledande uppgifter. Men vid särskild händelse kan han bli insatschef.
Citera
2019-12-27, 22:58
Medlem
följsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är inget "högt" polisbefäl. Han är befäl i yttre tjänst. Han har arbetsledande uppgifter. Men vid särskild händelse kan han bli insatschef.
Han är på sannolika skäl häktad misstänkt för våldtäkt. Han var inget "högt" polisbefäl. Han var befäl i yttre tjänst. Han hade arbetsledande uppgifter. Men vid särskild händelse kunde han bli insatschef.
Citera
2019-12-28, 00:39
Medlem
Farmbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Märkligt resonemang, hur skulle han ha kunnat vara polis i alla dessa år om han inte också ibland gjort lite av det som ingår i en polis arbetsuppgifter?

Det är ju det jag skriver! Han måste ha gjort ett bra jobb annars skulle han inte varit kvar så länge.
Eller citerade du fel användare måhända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in