2019-12-27, 15:49
Medlem
Syltpizza brukade jag och lillsyrran kalla det.
Citera
2019-12-27, 15:50
Medlem
Läskigs avatar
Fredrik Lindström tog upp det här i Dialekt i P1 för något år sedan.
Att kalla plättar för pannkakor som man gör i stora delar av Sverige är importerat från utlandet, i Sverige heter det ursprungligen plättar och inget annat. Medans pannkakor är tjocka och görs i ugn.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=5216
Citera
2019-12-27, 15:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Här läser du uppenbart fel. "Inte som ord", menas just INTE som ord.

Nej, jag läste rätt. Ungspannkaka som företeelse är inte preciserad.
Citera
2019-12-27, 15:54
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag läste rätt. Ungspannkaka som företeelse är inte preciserad.
Att det var ugnspannkaka utan fläsk som avsågs framgick tydligt av sammanhanget, om du läst hela posten istället för endast de första två meningarna.
Senast redigerad av knarkarlistan 2019-12-27 kl. 15:57.
Citera
2019-12-27, 16:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att det var ugnspannkaka utan fläsk som avsågs framgick tydligt av sammanhanget, om du läst hela posten istället för endast de första två meningarna.

Du var otydligt kort och gott och manifesterar i inledningen att det är företeelsen ungspannakaka som bör förbjudas. Sedan frågar du var fläsket är och svaret är att det är i ungspannkakan med fläsk, men du hade väl otur att få en bit utan fläsk.

Jag tycker snarare, till skillnad från dig, att ordet ungspannkaka borde definieras bättre. Ungspannkaka borde vara utan fläsk och fläskungspannkaka den med fläsk.
Citera
2019-12-27, 16:06
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Du var otydligt kort och gott och manifesterar i inledningen att det är företeelsen ungspannakaka som bör förbjudas. Sedan frågar du var fläsket är och svaret är att det är i ungspannkakan med fläsk, men du hade väl otur att få en bit utan fläsk.

Jag tycker snarare, till skillnad från dig, att ordet ungspannkaka borde definieras bättre. Ungspannkaka borde vara utan fläsk och fläskungspannkaka den med fläsk.
Du får flytta dit jag kommer ifrån, en dialekt där ugnspannkakan är väldefinierad.

Där betyder ugnspannkaka "fläskpannkaka utan fläsk" och inget annat.
Citera
2019-12-27, 16:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du får flytta dit jag kommer ifrån, en dialekt där ugnspannkakan är väldefinierad.

Där betyder ugnspannkaka "fläskpannkaka utan fläsk" och inget annat.

Fast då är det en dialekt och då förstår jag bättre ditt första inlägg.
Citera
2019-12-27, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Fredrik Lindström tog upp det här i Dialekt i P1 för något år sedan.
Att kalla plättar för pannkakor som man gör i stora delar av Sverige är importerat från utlandet, i Sverige heter det ursprungligen plättar och inget annat. Medans pannkakor är tjocka och görs i ugn.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=5216

Jaså?

Nåja, i min plättlagg blir det plättar. Och i pannkakslaggen blir det pannkakor.

Och om man ska gå tillbaka i tiden så verkar det vara en korrekt etymologisk betraktelse.

”På Island, som brukar räknas som ett land där det nordiska språket lever kvar i de former som påminner om gammalt tillbaka, skiljs också på plättar och pannkakor.

– Pönnukökur och klattar heter det här, säger Guðrún Hallgrimsdóttir i Reykjavik.

"Pönnukökur" är den större varianten, "klattar" den mindre.”

https://mobil.kuriren.nu/nyheter/vil...a-9026449.aspx

Men var och en får bli salig på sin tro!
Citera
2019-12-27, 16:21
Bannlyst
Citat:
Du skrev: Däremot borde "ugnspannkaka" förbjudas. Inte som ord, utan som företeelse.

Ordet ungspannkaka finns med två olika tillägg med eller utan fläsk. Du var således väldigt oprecis.

Vi andra förstod.
Citera
2019-12-27, 16:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Vi andra förstod.

Det finns inget vi som du är behörig att göra dig till tolk för. Att du förstod betyder inte att du fattade, vilket du uppenbarligen inte gjorde.
Citera
2019-12-27, 16:45
Medlem
Plättar lagas i stekpanna och pannkaka i ugn på plåt. Onödigt att kalla den ugnspannkaka då det redan är inbyggt i konceptet. Men varför uttalas ordet /pangkaka/?
Citera
2019-12-27, 17:12
Bannlyst
Citat:
Det finns inget vi som du är behörig att göra dig till tolk för. Att du förstod betyder inte att du fattade, vilket du uppenbarligen inte gjorde.

Vi andra, ”ickedyslektiker”, förstod. Och fattade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in