2019-12-26, 16:47
Medlem
Jag hörde en norrlänning benämna dom såhär (min benämning inom parentes)

Småplättar (plättar)
Plättar (pannkaka)
Pannkaka (ugnspannkaka/tjockpannkaka)
Citera
2019-12-26, 17:09
Medlem
WGASs avatar
I mörkaste skogen i Värmland har dom nåt som kallas Krabbelurer eller Krabbeluringar som tag tror är nån slags blandning mellan plättar och tjockpannkaka. Google vet säkert bättre än jag, här: https://www.koket.se/krabbelurer
Citera
2019-12-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Raggmunkar och rårakor är definitivt inte samma sak.

Rårakor görs av enbart riven, rå potatis. Raggmunkar görs ju med mjölk, mjöl och ägg utöver potatisen.

Där får jag ge dig rätt. Men det är inte ovanligt att folk förväxlar dessa rätter.
Citera
2019-12-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
Jag hörde en norrlänning benämna dom såhär (min benämning inom parentes)

Småplättar (plättar)
Plättar (pannkaka)
Pannkaka (ugnspannkaka/tjockpannkaka)

Tror att gränsen går någonstans i Västerbotten. Folk verkar säga rätt i Umeå, men i Skellefteå har det blivit fel. Eller det kanske går till sig igen längre norrut?
Citera
2019-12-26, 17:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Där får jag ge dig rätt. Men det är inte ovanligt att folk förväxlar dessa rätter.

För min del är dessa två rätter förvillande lika (äter det för sällan) så jag tar nog fel jag också på de två rätterna.

Rösti är en annan variant på temat.
Citera
2019-12-26, 18:00
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Mamma brukade laga pangkakor, bästa sorten enligt mej.
Citera
2019-12-26, 18:51
Medlem
Min finlandssvenska åsikt: om det är stekt heter det plättar (oberoende av storlek), om det är lagat i ugn heter det pannkaka.
Citera
2019-12-26, 19:31
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Schlobber.

I Pite älvdal.
Citera
2019-12-26, 20:06
Medlem
Följande gäller i Umeå:
Plättar = pannkaksliknande saker med diameter på cirka 3 tum
Pannkakor = som ovan, men fyller ut en stekpanna i diameter
Ugnspannkaka = i långpanna framställd rätt, ofta med fläsk, då även kallad "fläskpannkaka"

Vad raggmunk med mera anbelangar har andra bidraget med beskrivningar vars korrekthet vi vidgår.
Citera
2019-12-26, 21:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag växte upp med två ord för "pannkaka":

1) Pannkaka - Tunn och tillagad i stekpanna
2) Ungnspannkaka - Tjock och tillagad i ugn. ("Fläskpannkaka" är i så fall en variant.)

Senare i livet har jag träffat på folk som rättat mig: Det heter "tunnpannkaka" respektive "pannkaka".

Det finns olika sidofrågeställningar som kan göra frågeställningen mer komplicerad: Man kan göra tjock (ungnsliknande) pannkaka i stekpannan, gärna med lock. En annan aspekt är att "amerikanska" pannkakor som serveras med sirap på en del snabbmatshak borde räknas till en tredje kategori. Har inget bra ord för dem.

Vad tycker ni här på FB?

Plättar görs i plättlagg.
Pannkakor görs i stekpanna.
Ugnspannkaka görs i ugnsform i ugn.

Aldrig blandas de tre begreppen eller tillagningsmetoderna. Det är inte svårare än så.
Citera
2019-12-26, 23:27
Medlem
schtaans avatar
Detta har harvats i diverse Facebook grupper: Svaret är:
1. Pannkaka / ugnspannkaka - Precis som namnet säger görs i ugnen i en långpanna, kan blandas med fläsk/bacon/blåbär.
2. Plättar, gör i normalstor stekpannan eller speciellt plättlagg som är lika stor som en normal stepannan men bara utan dom upphöjda kanterna.
4. Småplättar, just vad det säger. Görs oftast i en speciell plättlagg med 7 fördjupningar för småplättarna att stekas i.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2019-12-26, 23:59
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Detta har harvats i diverse Facebook grupper: Svaret är:
1. Pannkaka / ugnspannkaka - Precis som namnet säger görs i ugnen i en långpanna, kan blandas med fläsk/bacon/blåbär.
2. Plättar, gör i normalstor stekpannan eller speciellt plättlagg som är lika stor som en normal stepannan men bara utan dom upphöjda kanterna.
4. Småplättar, just vad det säger. Görs oftast i en speciell plättlagg med 7 fördjupningar för småplättarna att stekas i.

Hur svårt kan det vara?
Så dialektala skillnader i svenskan är numera förbjudna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in