Efter att ofta ha sett GWPF citeras i tråden som experter på förnybar energy i allmänhet och vindkraft i synnerhet är det lätt att dra slutsaten att "dummast går först". GWPF var dummast. Trodde jag. Innan jag sett den mest narcissistiska av alla självutnämnda experter uttala sig om vindkraft.
Gissa vem? Jo, det är vindkraftsexperten Donald Trump, USA's president, som har berättat att han har suderat vindkraft bättre än alla andra. Så här sade han.
«We’ll have an economy based on wind. I never understood wind. You know, I know windmills very much. I’ve studied it better than anybody. I know it’s very expensive. They’re made in China and Germany mostly — very few made here, almost none. But they’re manufactured tremendous — if you’re into this — tremendous fumes. Gases are spewing into the atmosphere. You know we have a world, right? So the world is tiny compared to the universe. So tremendous, tremendous amount of fumes and everything. You talk about the carbon footprint — fumes are spewing into the air. Right? Spewing. Whether it’s in China, Germany, it’s going into the air. It’s our air, their air, everything — right? So they make these things and then they put them up.»
Är det någon mer än jag som tycker att det här uttalandet inte ser ut att komma från en expert? Om man studerar meningsbyggnad och ordval, vilken nivå skulle man då placera detta på? Mellanstadiet? Men, det kommer från USA's president!
Kanske hade Trump kört en pressrelease från GWPF genom dokumentförstöraren av misstag, insett sitt misstag och försökt pussla ihop strimlorna, men att det blev en hel del fel?
WP förstod att det är svårt att förstå vad Trump egentligen menade. Så dom har tolkat det åt oss. Så att vi ska veta vad Trump egentligen tycker om vindkraft och varför.
https://www.washingtonpost.com/politics/2019/12/23/what-trump-was-talking-about-his-baffling-rant-about-wind-energy/
–