2019-12-13, 18:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amisch
Aha, trodde det räckte med näringsinnehållet. Tänkte mest om det var så att jag ligger högt med protein i förhållande till kalorier eller liknandes Kanske inte säger så mycket iofs.

Men, till frukost brukar jag äta sån där overnights oats med havregryn, linfrön, chiafrön och kokosmjölk tillsammans med kvarg. Lunch veganskt typ sojafärs, tofu, linsgryta. Middag lite olika såklart men oftast fisk och grönsaker eller kött och grönsaker. Mellanmål under dagen brukar bestå av bananer och kvarg.
Ja, det låter inte som du äter ohälsosamt åtminstone. Om du är nöjd med den fördelningen av protein, kolhydrat och fett så fortsätt på den linjen. Möjligtvis att du kan sänka proteinet och öka antingen fett/kolhydrat men det handlar främst om personliga preferenser och intaget du har av protein är inte på något sätt negativt.
Citera
2019-12-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, det låter inte som du äter ohälsosamt åtminstone. Om du är nöjd med den fördelningen av protein, kolhydrat och fett så fortsätt på den linjen. Möjligtvis att du kan sänka proteinet och öka antingen fett/kolhydrat men det handlar främst om personliga preferenser och intaget du har av protein är inte på något sätt negativt.
Okej, tack för input!
Nöjd vet jag inte om jag är då jag inte vet vad som är eftersträvsamt riktigt.

Du ser ingen risk i att mitt kaloriintag är för litet? Mest det jag är nojjig över. Men en lösning där kanske är då att söka proteinet och höja kolhydraten, om det nu funkar så? Jag tänkte att man skulle sänka fettet för att fylla på mer kolhydrater och med det kalorier men det kanske är bättre att sänka proteinet då.
Vad vore ultimata fördelningen av kolhydrater, protein och fett? Om det nu finns någon sån.
Citera
2019-12-13, 19:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, tack för input!
Nöjd vet jag inte om jag är då jag inte vet vad som är eftersträvsamt riktigt.

Du ser ingen risk i att mitt kaloriintag är för litet? Mest det jag är nojjig över. Men en lösning där kanske är då att söka proteinet och höja kolhydraten, om det nu funkar så? Jag tänkte att man skulle sänka fettet för att fylla på mer kolhydrater och med det kalorier men det kanske är bättre att sänka proteinet då.
Vad vore ultimata fördelningen av kolhydrater, protein och fett? Om det nu finns någon sån.
Du märker på vågen om intaget av kalorier är för litet. Justera tills du är i kaloribalans eller vad nu din målsättning är.

En rekommendation för någon som styrketränar är 1.6-2.2 g/kg protein. När det gäller kolhydrat och fett så är det mer personliga preferenser och vad man tränar. Generellt är siffran för fett 0.5-1 g/kg och sedan resterande kalorier från kolhydrat. Men detta är som sagt individuellt, jag personligen gillar inte alls att ha hög andel fett, har istället medelhögt protein och hög andel kolhydrat. Fett håller jag så minimalt jag kan. Både mår och presterar bäst med en kost rik på kolhydrat.
Citera
2019-12-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du märker på vågen om intaget av kalorier är för litet. Justera tills du är i kaloribalans eller vad nu din målsättning är.

En rekommendation för någon som styrketränar är 1.6-2.2 g/kg protein. När det gäller kolhydrat och fett så är det mer personliga preferenser och vad man tränar. Generellt är siffran för fett 0.5-1 g/kg och sedan resterande kalorier från kolhydrat. Men detta är som sagt individuellt, jag personligen gillar inte alls att ha hög andel fett, har istället medelhögt protein och hög andel kolhydrat. Fett håller jag så minimalt jag kan. Både mår och presterar bäst med en kost rik på kolhydrat.
Tack infon! Har otroligt lite kunskaper om detta men väldigt intressant att lära sig och försöka finna ut vad som är vad. Lite ångest också då jag är en person som väldigt gärna vill veta vad som är ”rätt” och kan få total beslutsångest annars. Ungefär där jag är nu med andra ord.
Citera
2019-12-13, 22:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Tack infon! Har otroligt lite kunskaper om detta men väldigt intressant att lära sig och försöka finna ut vad som är vad. Lite ångest också då jag är en person som väldigt gärna vill veta vad som är ”rätt” och kan få total beslutsångest annars. Ungefär där jag är nu med andra ord.
Det är vanligt att uppleva den känslan. Och kost är ett svårt och brett ämne så det är inget konstigt. Dock kan du ju göra som så att du ändrar lite i taget. Nu äter ju inte du katastrofalt, men du kan ju börja läsa på mer om du är intresserad av det. Det finns massvis med bra information att ta del utav. Var källkritisk, ställ frågor om du funderar över något, det är det tråden och forumet är till för. Se även andra klistrade trådar, om det är ett visst ämne du är intresserad av.
Citera
2019-12-27, 03:20
Medlem
Tja. Har gått upp lite i vikt och mår inte bra över det. Väger 92. Skulle vilja komma ner till 78-80. Tänkte köra stenhårt i 3 månader. Eller stenhårt och stenhårt men alla fall träna hyfsat mkt och sköta kosten bra.

Tänkte ungefär. Börja morgonen med en kaffe, macka fil typ. Ta en promenad 1 mil. Sen gymmet och löpträna 1 timme hyfsat högt tempo. Om jag inte drar till gymmet springa ute. Sen Överlag mkt situps, armhävningar, lite andra övningar osv. Skippa godis, pizza, läsk osv. Käkar inte det överdrivet men ändå. Tror sömn är ganska underskattat också. Försöka få en skön sömn på 8 tim. Vad tror ni?
Senast redigerad av jpettersson1991 2019-12-27 kl. 05:40.
Citera
2019-12-27, 03:46
Medlem
Gör så och om det går segt kan du testa att ta bort kolhydrater från kosten helt ett tag och se hur det blir. Prova att samtidigt köra periodisk fasta och börja käka klockan 12 och ät din sista måltid vid 19-20 tiden då man inte börjar bränna fett förens den 12:e timmen på tom mage.
Jag har gått ner 14 kg, det tog ca 4 månader och har inge sötsug kvar. Finns massa info på youtube, sök bara på Dr. Berg och/eller dr. Stenberg som förklarar varför det är bra. Träning påverkar viktnedgång ca 15% (jag har inte tränat en dag sedan jag slutade med kolhydraterna)
Citera
2019-12-27, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anosh08
Gör så och om det går segt kan du testa att ta bort kolhydrater från kosten helt ett tag och se hur det blir. Prova att samtidigt köra periodisk fasta och börja käka klockan 12 och ät din sista måltid vid 19-20 tiden då man inte börjar bränna fett förens den 12:e timmen på tom mage.
Jag har gått ner 14 kg, det tog ca 4 månader och har inge sötsug kvar. Finns massa info på youtube, sök bara på Dr. Berg och/eller dr. Stenberg som förklarar varför det är bra. Träning påverkar viktnedgång ca 15% (jag har inte tränat en dag sedan jag slutade med kolhydraterna)

Tack för tipsen. Har ju ingen superduper koll på vad man ska käka osv men ofta är det sunt förnuft. Typ träna mkt äta bra. Sen som du skrev inte äta så sent. Gå upp mitt i natten laga sig nåt gott sen sova. Finns ju fan inget bättre men för själva kroppen är det sådär
Citera
2019-12-27, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Tja. Har gått upp lite i vikt och mår inte bra över det. Väger 92. Skulle vilja komma ner till 78-80. Tänkte köra stenhårt i 3 månader. Eller stenhårt och stenhårt men alla fall träna hyfsat mkt och sköta kosten bra.

Tänkte ungefär. Börja morgonen med en kaffe, macka fil typ. Ta en promenad 1 mil. Sen gymmet och löpträna 1 timme hyfsat högt tempo. Om jag inte drar till gymmet springa ute. Sen Överlag mkt situps, armhävningar, lite andra övningar osv. Skippa godis, pizza, läsk osv. Käkar inte det överdrivet men ändå. Tror sömn är ganska underskattat också. Försöka få en skön sömn på 8 tim. Vad tror ni?

Håller du detta så kommer du säkert nå ditt mål på tre mån men SEDAN så börjar ju det tuffa om du ska behålla den lägre vikten! Se till att ha en bra plan så du inte hamnar i jojobantning som ju tyvärr MASSOR med människor gör.
Citera
2019-12-27, 04:58
Medlem
TattooedFuckers avatar
Kosten är A och O och mindre portioner och mer sallad så går de snabbt ner i vikt
Citera
2019-12-27, 05:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anosh08
Det fetstilta är inkorrekt och resterande är missvisande. Å andra sidan är jag öppen för ny information så har du källa på det fetstilta om att fettförbränningen inte börjas fören 12 timmar på tom mage? Vill även ha källa på att träning påverkar vikten med 15%. Länk till youtube, personangrepp, anekdoter eller sådant som inte har med ämnet att göra kommer ej bemötas från min sida. Tack på förhand.
Citera
2019-12-27, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Kosten är A och O och mindre portioner och mer sallad så går de snabbt ner i vikt

Ok tack för svaret. Vad ska man käka för sallad då. Några salladsblad blir man ej mätt på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in