2019-12-03, 17:48
Bannlyst
Någon som kan rekomendera Gi boxen frysta maträtter? Är det bra när man vill gå ner i vikt?
Citera
2019-12-03, 18:00
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Går man snabbare ner i vikt om man äter sina måltider under åtta av dygnets timmar och fastar resten av tiden?
Citera
2019-12-03, 18:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppbrorsan
Någon som kan rekomendera Gi boxen frysta maträtter? Är det bra när man vill gå ner i vikt?
Återigen, så är det kaloriunderskottet som gör att du går ned i vikt och inte vilken frysrätt du äter. Självklart bör du äta näringsrik mat, så du vet, men om det är bra eller dåligt för att gå ned i vikt är en fråga utan svar. Kan vara bra, om det får dig att ligga på kaloriunderskott, och tvärtom kan det vara dåligt, om den frysrätten innebär ett kaloriöverskott eller balans så går du inte ned i vikt. Det betyder inte att livsmedlet eller rätten är bra eller dålig. Det måste sättas in i ett sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Går man snabbare ner i vikt om man äter sina måltider under åtta av dygnets timmar och fastar resten av tiden?
Nej, måltidsfrekvensen är inte relevant för kroppsvikten så länge ett kaloriunderskott råder. Dock bör man väl begränsa sina måltider alltför sent eller nattetid eftersom maten tas hand om sämre vid dessa tider på dygnet. Men om du tänker dig att periodisk fasta ska ha någon magiskt effekt på viktnedgång så är du fel ute.
Citera
2019-12-03, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Återigen, så är det kaloriunderskottet som gör att du går ned i vikt och inte vilken frysrätt du äter. Självklart bör du äta näringsrik mat, så du vet, men om det är bra eller dåligt för att gå ned i vikt är en fråga utan svar. Kan vara bra, om det får dig att ligga på kaloriunderskott, och tvärtom kan det vara dåligt, om den frysrätten innebär ett kaloriöverskott eller balans så går du inte ned i vikt. Det betyder inte att livsmedlet eller rätten är bra eller dålig. Det måste sättas in i ett sammanhang.

Nej, måltidsfrekvensen är inte relevant för kroppsvikten så länge ett kaloriunderskott råder. Dock bör man väl begränsa sina måltider alltför sent eller nattetid eftersom maten tas hand om sämre vid dessa tider på dygnet. Men om du tänker dig att periodisk fasta ska ha någon magiskt effekt på viktnedgång så är du fel ute.

Sorry , jag är väldigt seg, har jävligt svårt att förstå det där Kaloriunderskottet osv.
Citera
2019-12-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Jag har senaste åren periodvis käkat LCHF och har då gått ner några kilon och har under tiden varit mätt, hyfsat belåten och kunnat dricka vin och någon whisky utan att det påverkat allt för mycket. När jag återgått till vanlig kost har jag sakta gått upp kilona igen.

40 plus och vägde för några veckor in mig på 84,3 kg. Men tänkte att jag nu skulle ta den korrekta strategin att ligga på kaloriunderskott. "Det enda som gäller", skriver alla här så fort ämnet kommer upp. Jag gick med i Viktklubb som har en app där allt skrivs in och man får koll på exakt hur mycket man stoppar i sig. Appen hade en prognos på 81,3 kg efter tre veckor om jag åt 1350 kcal/dag. Om man tänker att jag har ämnesomsättning som ger 2300 kcal/dag, vilket verkar rimligt, så innebär det ungefär 1000 kcal underskott och borde ge ett kg per vecka.

Kommit under 1350 några dagar när jag ätit soppa, kommit upp till 1500 några dagar när det varit helg och jag tagit en whisky efter maten och något glas vin till maten. Alltså ändå ett rejält underskott.

Har under de här tre veckorna gått långpromenader där jag snittat en förbränning på 1500 kcal/vecka, har bara tänkt det som bonus och inte ätit mer för det. Har också styrketränat tre ggr/vecka, ganska lätt träning med hantlar. Mest för psykiska välbefinnandet men också för att inte tappa så mycket muskler under tiden.

Efter två veckor vägde jag 82,7 kg, en minskning med 500 gram. Inte alls så mycket men jag tänkte att det är vätska bla bla och att det gäller att hålla i. Efter tre veckor så vägde jag 83,2 kg. Samma som när jag startade. Dock tycker jag mig känna en skillnad runt magen men vågen visar alltså precis samma.

Jag tror inte på teorin om kroppens "svältläge", i så fall hade det varit tjockisar som befriades från koncentrationslägren under andra världskriget. Så det behöver inte påpekas.

Kan det möjligtvis vara att "kroppen ställer om" och liknande? Att vara lite småhungrig mest hela tiden är okej men då vill jag se resultat. Så om jag ska orka hålla i det här och bli så där otroligt snygg och trimmad som jag mentalt föreställer mig behöver jag veta att det lönar sig i längden.

Tankar och teorier?

Att du äter mer än du loggar, steker din biff i en massa smör häller gräddsås över det och tänker men det är ju bara sås. Ät alaskan polock med kokt potatis till varje måltid i 3 veckor och hör av dig. Du kan varva med kycklingfile om du vill. Ingen sås över huvud taget. Det är inte roligt att deffa det är en kamp.

Vad som funkat för mig: Periodisk fasta, du äter mer eller mindre 1 mål om dagen och jag garranterar dig att det är i princip omöjligt att trycka 2000+kcals i nyttig mat vid ett tillfälle. Du krymper ner magsäcken och med tiden klarar du inte ens äta en "normalstor" måltid.
Citera
2019-12-03, 18:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Sorry , jag är väldigt seg, har jävligt svårt att förstå det där Kaloriunderskottet osv.
Inget att be om ursäkt över. Kosten är/kan vara en komplicerad sak. Rekommenderar att du läser denna artikelserie. Enkel och ger en bra grundkunskap.

https://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/
Citera
2019-12-03, 19:24
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Jag måste vara någorlunda mätt för att kunna sova - det är väl inte skadligt att äta lite grann iallafall innan man lägger sig?
Citera
2019-12-03, 19:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Jag måste vara någorlunda mätt för att kunna sova - det är väl inte skadligt att äta lite grann iallafall innan man lägger sig?
Skadligt behöver det inte vara. Det handlar mer om att sättet vi tar hand om födan nattetid, 00-04, är sämre jämfört med dygnets ljusa timmar. Men oroa dig inte alltför mycket, Vill du äta en stund före du går och lägger dig så gör det.
Citera
2019-12-11, 05:10
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:

Jag har inga erfarenheter när det kommer till sådant. Men mina erfarenheter är att äta rätt tillsamman med träning ger successivt med resultat. Egen matlagning är raket forskning och jag tror att det är mycket billigare än sådana frysta lådor.
Senast redigerad av NissanMicra1988K10 2019-12-11 kl. 05:18.
Citera
2019-12-13, 18:19
Medlem
Undrar om det är något jag behöver tänka på, om det här ser galet. Jag förstår att det kanske beror lite på vilket mål man har. Jag har inget särskilt mål dock utan vill mest bara vara hälsosam. Vilket kanske inte heller är så lätt att svara på då det kan skilja från individ till individ.

Men anyway, har ni några kommentarer på detta? Jag är en man runt, 1.80 lång och väger 76 kg. Jag tränar fem dagar i veckan. Crossfit tre dagar och andra två brukar jag ha typ treveckorsskift på löpning och styrketräning.

På en vecka snittar jag per dag;
Kolhydrater 161 g
Protein 146 g
Fett 123 g
Kalorier 2236

Ligger väl kanske lågt på kolhydrater och kalorier. Körde lchf förut och det har satt sina spår i matvanorna. Kalorier borde jag nog få upp med tanke på att jag tränar en del. Men får inte riktigt till det heller.
Citera
2019-12-13, 18:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amisch
Undrar om det är något jag behöver tänka på, om det här ser galet. Jag förstår att det kanske beror lite på vilket mål man har. Jag har inget särskilt mål dock utan vill mest bara vara hälsosam. Vilket kanske inte heller är så lätt att svara på då det kan skilja från individ till individ.

Men anyway, har ni några kommentarer på detta? Jag är en man runt, 1.80 lång och väger 76 kg. Jag tränar fem dagar i veckan. Crossfit tre dagar och andra två brukar jag ha typ treveckorsskift på löpning och styrketräning.

På en vecka snittar jag per dag;
Kolhydrater 161 g
Protein 146 g
Fett 123 g
Kalorier 2236

Ligger väl kanske lågt på kolhydrater och kalorier. Körde lchf förut och det har satt sina spår i matvanorna. Kalorier borde jag nog få upp med tanke på att jag tränar en del. Men får inte riktigt till det heller.
Om det är hälsosamt är mer eller mindre omöjligt att svara på då du bara skriver mängden du äter och inte livsmedel.
Citera
2019-12-13, 18:37
Medlem
Citat:
Om det är hälsosamt är mer eller mindre omöjligt att svara på då du bara skriver mängden du äter och inte livsmedel.
Aha, trodde det räckte med näringsinnehållet. Tänkte mest om det var så att jag ligger högt med protein i förhållande till kalorier eller liknandes Kanske inte säger så mycket iofs.

Men, till frukost brukar jag äta sån där overnights oats med havregryn, linfrön, chiafrön och kokosmjölk tillsammans med kvarg. Lunch veganskt typ sojafärs, tofu, linsgryta. Middag lite olika såklart men oftast fisk och grönsaker eller kött och grönsaker. Mellanmål under dagen brukar bestå av bananer och kvarg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in