Hurra så mycket gissningar!
Citat:
Ursprungligen postat av
timheidecker
Kanske är ute och cyklar helt nu men 22 påminner mig om T Edward Bak. Tänker främst på hans historiska serier från Mome som hade en liknande stil.
En historisk serie är det (delvis; här finns skiftande tidsperspektiv), men inte Bak.
Citat:
Ursprungligen postat av
HaroldPyott
#11 torde vara en serie-bearbetning av HC Andersens historia om Flickan med Svavelstickorna.
Ja, det är det, men av vem? Serieskaparen har på senare år fått både svenska och internationella seriepris. Den här rutan är dock hämtad från en biografi över serieskaparen i fråga och om jag tolkar mina knapphändiga minnesanteckningar rätt så har den bara publicerats i en dagstidning. Det vill alltså förmodligen till att man kan identifiera stilen.
Citat:
Ursprungligen postat av
HaroldPyott
#15 ser ut som en gammaldags svensk serie för små barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Är 15 något äldre verk? En serie i folkskolans barntidning? Kerstin Frykstrand?
Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Eller är 15 något av Helfrid Selldin? Något ur Tott och Tullan?
Rutan är (förstås) hämtad från en äldre svensk barntidning men serien är med all sannolikhet importerad dit. Jag vet inte vem som illustrerat så det räcker med att pricka figuren/titeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
HaroldPyott
#17 är ju helt bisarr och man undrar om tecknaren var psykiskt frisk?
Värst vad den rutan verkar väcka känslor.

Jag tycker inte det är något större fel på serien i sitt sammanhang, utöver att det handlar om en typisk utfyllnadsserie där tecknaren tycks ha producerat 2-3 sidor i timmen.

Inte heller här har jag en susning om vem som tecknat så det räcker mer än väl med titeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
HaroldPyott
#19 ser ju bisarr ut, med tre sjungande tyskar som gör Hitlerhälsning. Hunden och katten t h kanske någon känner igen?
Svinet i #33 har jag sett förut men minns inte var. Tror den gick i Dagens Nyheter, den talande grisen bodde hos snubben och var allmänt lat och tyken, hette något i stil med ‘Orvar’ eller ‘Nöffe’, kort namn alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
monsterbrain
Är #19 något av Peyo möjligen?
Ja, #19 är en lite märklig ruta. Fransk-belgiskt är det som synes men mindre känt och bra än Franquin och Peyo. Som nämnts har huvudpersonen alltså haft olika namn på svenska.
Vad gäller #33 kanske du tänker på
Orson (
U.S. Acres), Jim Davis' andraserie vid sidan av
Garfield? Aftonbladet hade den väl ett tag. Detta är dock nordiskt.
Yulenuts 2019