Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vad jag har sagt är:
Men du menar att man kan köpa ammunition utan licens?
Men du menar att jag har fel. Man kan alltså köpa startpistoler i Sverige utan licens?
En proposition på 76 sidor? Citera gärna det stycket som bevisar att du har rätt.
Jag menar att det inte finns någon lagtext som specifikt licensbelägger gastäta enhetspatroner. Att det nämns i samband med antika vapen är inte relevant eftersom den texten rör vapnens funktion, inte ammunitionens.
Det är möjligt att ha exakt samma text som den vi har om antika vapen och också ha det europeiska kategorisystemet med eu's minimum. Vi har inget förbud mot gastät enhetsammunition i licensfria vapen.
Du kan absolut köpa startpistoler i Sverige utan licens och utan att vara en förening. Det här är ett av de mest tydliga bevisen för din inkompetens vad gäller tolkandet av lagar. Du läser halva meningar och bygger ihop något som inte stämmer.
Dessutom har jag inte skrivit någonting om startpistoler, det är din halmgubbe, som inte ens handlade om startpistoler, men du verkar inte förstå att du skrev att det finns konstruktionskrav liknande ptb eller bka i Sverige, vilket det inte gör.
Citat:
pistoler och
revolvrar som är avsedda för särskilt kraftfulla patroner bör också bedö-
mas som särskilt farliga.
Vad som anses vara en särskilt kraftfull patron är de patroner som på något sätt utmärker sig från de kalibrar man generellt sett hittar hos kriminella. Med den explosion av gamla pistoler från kriget och konverterade startpistoler som kommit in i landet
rör sig praxis mot att 7.65x17 och 9x17 anses vara den nya standardkalibern domstolen utgår från.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Sant, men det är inte "gastäta enhetspatroner", vilket diskussionen gällde. Ammunition till knallvapen innehåller ingen projektil, vilket alltså en enhetspatron gör. Så "Bruksroger" har fel och jag har rätt.
Det är också sant, men om inte "Bruksroger "är en förening så har han fel även här.
Du förstår att det inte var mitt inlägg du svarade på väl? Så varför håller du mig ansvarig för inläggen?
Jag önskar dig lycka till med politiken. Du skulle bli en värdig efterföljare till Stefan Löven med den slutledningsförmågan.