2019-12-26, 11:23
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Inget av det där stämmer.
Polisen verkar vara av en annan åsikt.
https://polisen.se/lagar-och-regler/...och-tillstand/
"För att få inneha vapen och ammunition måste du ansöka om vapenlicens."

Försök köpa en startpistol så får du se...

Citat:
Nej, det är det inte. Även om flobert skulle räknas som skarpa vapen bedöms alltid skadan de kan åstadkomma. Det är enligt praxis ett mildare brott att smuggla in en pistol i 9x17 än .357sig.
Var hittar du den informationen? Om du ertappas med skjutvapen på stan skiljer man inte på kalibrar. En pistol är ett skarpladdat vapen i svensk lag, det finns ingen gradering i farlighetsgrad.
Citera
2019-12-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Polisen verkar vara av en annan åsikt.
"För att få inneha vapen och ammunition måste du ansöka om vapenlicens."

Försök köpa en startpistol så får du se...

Var hittar du den informationen? Om du ertappas med skjutvapen på stan skiljer man inte på kalibrar. En pistol är ett skarpladdat vapen i svensk lag, det finns ingen gradering i farlighetsgrad.

Jag vet inte vad jag ska säga. Du spyr ur dig felaktighet efter felaktighet och länkar sedan till fel myndighet som inte ens säger samma sak som du. Är det ett skämt eller?

I lagen, nej, men enligt praxis. Läs 2011/12:109.
Citera
2019-12-26, 12:14
Medlem
WaffenJannes avatar
Flobert-skytte var tydligen ett populärt nöje i tyska ölhallar för 100 år sedan.

http://easypic.free.fr/1/1_Flobert_1577358107.png

Vilka tider! Man gick ner till puben, drog i sig ett par stora sejdlar Weihenstephaner och satte sen igång med lite nöjesskytte på den inbyggda skjutbanan. Öl och skytte, två fina manliga sysselsättningar.

Blev det bråk kunde man alltid starta en eldstrid utan att någon behövde sätta livet till.

Det är precis som dom säger: Det var bättre förr!
Senast redigerad av WaffenJanne 2019-12-26 kl. 12:17.
Citera
2019-12-26, 18:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska säga. Du spyr ur dig felaktighet efter felaktighet och länkar sedan till fel myndighet som inte ens säger samma sak som du. Är det ett skämt eller?
Vad jag har sagt är:
Citat:
Vad gäller ammunitionen så är alla "gastäta enhetspatroner" förbjudna i Sverige, eller rättare sagt kopplade till licenskrav.
Men du menar att man kan köpa ammunition utan licens?

Citat:
Vad gäller själva vapnet så är allt förbjudet som på något sätt kan tänkas gå att göra om till fungerande vapen, dvs ollonpistoler, startvapen, gas- och signalpistoler och liknande.
Men du menar att jag har fel. Man kan alltså köpa startpistoler i Sverige utan licens?
Citat:

I lagen, nej, men enligt praxis. Läs 2011/12:109.
En proposition på 76 sidor? Citera gärna det stycket som bevisar att du har rätt.
Citera
2019-12-26, 18:47
Medlem
Citat:
Vad jag har sagt är:

Men du menar att jag har fel. Man kan alltså köpa startpistoler i Sverige utan licens?

En proposition på 76 sidor? Citera gärna det stycket som bevisar att du har rätt.

Ammunition till knallvapen/startvapen kräver ej licens, och föreningar med behov av startvapen behöver ej heller licens på vapnet
Citera
2019-12-26, 19:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Ammunition till knallvapen/startvapen kräver ej licens,
Sant, men det är inte "gastäta enhetspatroner", vilket diskussionen gällde. Ammunition till knallvapen innehåller ingen projektil, vilket alltså en enhetspatron gör. Så "Bruksroger" har fel och jag har rätt.
Citat:
och föreningar med behov av startvapen behöver ej heller licens på vapnet
Det är också sant, men om inte "Bruksroger "är en förening så har han fel även här.
Citera
2019-12-26, 23:14
Medlem
Citat:
Vad jag har sagt är:

Jag menar att det inte finns någon lagtext som specifikt licensbelägger gastäta enhetspatroner. Att det nämns i samband med antika vapen är inte relevant eftersom den texten rör vapnens funktion, inte ammunitionens.

Det är möjligt att ha exakt samma text som den vi har om antika vapen och också ha det europeiska kategorisystemet med eu's minimum. Vi har inget förbud mot gastät enhetsammunition i licensfria vapen.

Du kan absolut köpa startpistoler i Sverige utan licens och utan att vara en förening. Det här är ett av de mest tydliga bevisen för din inkompetens vad gäller tolkandet av lagar. Du läser halva meningar och bygger ihop något som inte stämmer.

Dessutom har jag inte skrivit någonting om startpistoler, det är din halmgubbe, som inte ens handlade om startpistoler, men du verkar inte förstå att du skrev att det finns konstruktionskrav liknande ptb eller bka i Sverige, vilket det inte gör.

Citat:
pistoler och
revolvrar som är avsedda för särskilt kraftfulla patroner bör också bedö-
mas som särskilt farliga.

Vad som anses vara en särskilt kraftfull patron är de patroner som på något sätt utmärker sig från de kalibrar man generellt sett hittar hos kriminella. Med den explosion av gamla pistoler från kriget och konverterade startpistoler som kommit in i landet rör sig praxis mot att 7.65x17 och 9x17 anses vara den nya standardkalibern domstolen utgår från.

Citat:
Sant, men det är inte "gastäta enhetspatroner", vilket diskussionen gällde. Ammunition till knallvapen innehåller ingen projektil, vilket alltså en enhetspatron gör. Så "Bruksroger" har fel och jag har rätt.

Det är också sant, men om inte "Bruksroger "är en förening så har han fel även här.

Du förstår att det inte var mitt inlägg du svarade på väl? Så varför håller du mig ansvarig för inläggen?

Jag önskar dig lycka till med politiken. Du skulle bli en värdig efterföljare till Stefan Löven med den slutledningsförmågan.
Citera
2019-12-27, 11:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag menar att det inte finns någon lagtext som specifikt licensbelägger gastäta enhetspatroner. Att det nämns i samband med antika vapen är inte relevant eftersom den texten rör vapnens funktion, inte ammunitionens.
Vilket ord är det du inte förstår?
"För att få inneha...ammunition måste du ansöka om vapenlicens."
Citat:
Det är möjligt att ha exakt samma text som den vi har om antika vapen och också ha det europeiska kategorisystemet med eu's minimum. Vi har inget förbud mot gastät enhetsammunition i licensfria vapen.
Det finns inga licensfria vapen avsedda för gastäta enhetspatroner.
Citat:
Du kan absolut köpa startpistoler i Sverige utan licens och utan att vara en förening. Det här är ett av de mest tydliga bevisen för din inkompetens vad gäller tolkandet av lagar. Du läser halva meningar och bygger ihop något som inte stämmer.
Tror du på vad som står i Wikipedia så kan du läsa detta.
"En startpistol är en pistol eller revolver avsedd för att ge startsignal i form av en knall.
Vanligast är startpistoler för 6 mm ollonskott. Det finns även kraftigare startpistoler avsedda för 9 mm kammarpatroner. Samtliga dessa kräver vapenlicens och har lika stränga förvaringskrav som riktiga vapen"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Startpistol
Citera
2019-12-27, 13:05
Medlem
Citat:
Vilket ord är det du inte förstår?
"För att få inneha...ammunition måste du ansöka om vapenlicens."

Det finns inga licensfria vapen avsedda för gastäta enhetspatroner.

Tror du på vad som står i Wikipedia så kan du läsa detta.
"En startpistol är en pistol eller revolver avsedd för att ge startsignal i form av en knall.
Vanligast är startpistoler för 6 mm ollonskott. Det finns även kraftigare startpistoler avsedda för 9 mm kammarpatroner. Samtliga dessa kräver vapenlicens och har lika stränga förvaringskrav som riktiga vapen"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Startpistol

Det du missar är att du inte riktigt fattat hur lagar är uppbyggda , och därmed inte fattar vad bruksroger skriver ..
Han har tex inte påstådd att det finns licensfria vapen avsedda för gastäta enhetspatroner , utan det han skrev är att det ingenstans i lagen finns ett förbud mot gastäta enhetspatroner i licensfria vapen, det han säger, och som du missar är att lagen på inget sätt reglerar något som heter gastäta enhetspatroner ...

Och det du citerar på wiki är fel , precis som störstedelen av allt annat "fakta" på wiki

Det går ganska utmärkt att ha startvapen utan licens , och därmed finns ingen särskilda förvaringskrav på dom heller .. och ammunitionen till dom är fritt fram att köpa
Senast redigerad av Easypeasypie 2019-12-27 kl. 13:10.
Citera
2019-12-27, 14:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det du missar är att du inte riktigt fattat hur lagar är uppbyggda , och därmed inte fattar vad bruksroger skriver ..
Han har tex inte påstådd att det finns licensfria vapen avsedda för gastäta enhetspatroner , utan det han skrev är att det ingenstans i lagen finns ett förbud mot gastäta enhetspatroner i licensfria vapen, det han säger, och som du missar är att lagen på inget sätt reglerar något som heter gastäta enhetspatroner ...
Vad betyder det, vad vill du ha sagt? Att man får stoppa en Magnum 357 patron i ett luftgevär?
Termen "gastäta enhetspatroner" är vanligt förekommande i lagtexten. Dessa får inte köpa utan licens. I dagligt tal kalls det bara för skarp ammunition. Försök köpa sånt utan licens så får du se.
"skjutvapen som laddas på annat sätt, t.ex. bakladdade vapen, omfattas av undantaget under förutsättning att de inte är avsedda för gastäta enhetspatroner"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...dare-_H4111781

Citat:
Och det du citerar på wiki är fel , precis som störstedelen av allt annat "fakta" på wiki

Det går ganska utmärkt att ha startvapen utan licens , och därmed finns ingen särskilda förvaringskrav på dom heller .. och ammunitionen till dom är fritt fram att köpa
Man kan ha ett startvapen utan licens, om man skaffade det innan licenskravet trädde i kraft. Men man kan inte köpa ett startvapen utan licens. Man får inte heller sälja ett om man råkar ha ett.
"Om du som privatperson vill skaffa ett startvapen krävs vapenlicens..."
https://polisen.se/lagar-och-regler/...-ovriga-vapen/

Men om du kan visa en enda butik där man kan köpa startvapen utan krav på licens (eller att man är en förening som tillhör Svenska Kennelklubben) så ska jag ge mig och erkänna att du har rätt.
Citera
2019-12-27, 16:10
Medlem
Citat:
Vad betyder det, vad vill du ha sagt? Att man får stoppa en Magnum 357 patron i ett luftgevär?
Termen "gastäta enhetspatroner" är vanligt förekommande i lagtexten. Dessa får inte köpa utan licens. I dagligt tal kalls det bara för skarp ammunition. Försök köpa sånt utan licens så får du se.
"skjutvapen som laddas på annat sätt, t.ex. bakladdade vapen, omfattas av undantaget under förutsättning att de inte är avsedda för gastäta enhetspatroner"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...dare-_H4111781

Man kan ha ett startvapen utan licens, om man skaffade det innan licenskravet trädde i kraft. Men man kan inte köpa ett startvapen utan licens. Man får inte heller sälja ett om man råkar ha ett.
"Om du som privatperson vill skaffa ett startvapen krävs vapenlicens..."
https://polisen.se/lagar-och-regler/...-ovriga-vapen/

Men om du kan visa en enda butik där man kan köpa startvapen utan krav på licens (eller att man är en förening som tillhör Svenska Kennelklubben) så ska jag ge mig och erkänna att du har rätt.

Det betyder EXAKT vad bruksroger skrev och vad jag förtydligade, och extra förtydligade i linjerna direkt efter det du har fetat
Du fattar fortfarande inte vad som skrivits till dig , och det kan inte förklaras mer rakt och tydligt än det har gjorts, så du lär aldrig fatta det , därför spill av tid att upprepa
Och nej termen förekommer på 1 .. ett ställe i vapenlagen , så den är på inget sätt vanligt förekommande

Jo det går helt utan licens att köpa startvapen, och du behöver inte ha en förening anknuten till SKK , finns flera andra undantag självklart skall vissa kriterier uppfyllas men det är ingen större problem , gör lite research själv då lär du hitta dom .. eller med tanke på att du verkar ha lite problem att förstå text, då kanske du inte gör ..
Jag tänker inte låta det bli allmänt känd här bland alla mongon så det förstörs för dom som behöver dom till det dom sysslar med
Citera
2019-12-27, 16:33
Medlem
Oj, nu börjar tråden spåra lite märker jag.

Lite mer info om Flobertvapen jag hittat:

Det verkar finnas pistoler i Flobert också.
https://www.kentaurguns.com/flobert-pistols/

Dessa pistoler verkar i stort sett vara gaspistoler utan projektilhinder i pipan. Man skjuter Flobertpatroner i dem genom att ladda magasinet med 9mm-behållare som man stoppar in 6mm Flobertpatroner i. Det är främst Grand Power och Zoraki som producerar dem. Jag har mailat både "Kentaur Guns" och "AFG defense" med frågan om blowback funkar för 9mm PAK i dessa vapen (det funkar självklart inte om man laddar Flobert, man måste ladda manuellt mellan varje skott). Om det funkar med blowback när man skjuter 9mm PAK skulle man kunna proppa in en .22 diabol i en knallpatron, och få en fullt fungerande självförsvarspistol som skjuter projektiler med enorm kraft . Den har ju en riktig räfflad 22-pipa så jag antar att träffsäkerheten inte heller hade varit så dum... Eller?

En cool slovak demonstrerar en Grand Power i Flobert:
https://www.youtube.com/watch?v=0QRPEHHn_bs&t=217s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in