2019-12-25, 23:16
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Läs om, läs rätt. Vi diskuterade 22r. 4orna är redan avhandlade.

Nej, röhm gör inte 6mm med hel trumma och öppen pipa, om du inte pratar om revolvrar från 70talet, men det är inga vapen du hittar med ett fingerknäpp. Därtill är dom olagliga i länderna med fria floberts.

Nöjer du dig med 22 short finns det.

Bra fråga. Läs ändringen i vapenlagen från 2015 och avgör själv. Teoretisk energi rör sig upp mot 40joule, men i realiteten, med dom du kan få tag på (pga konstruktion), hamnar du mellan 5 och 15 joule. 7.5 joule enligt lagen.
Vilken lag då? Tysk lag?
Citera
2019-12-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Vilken lag då? Tysk lag?
Svensk lag.

Edit: läste inte. Cz, sk, ua
Citera
2019-12-25, 23:26
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Svensk lag.

Edit: läste inte. Cz, sk, ua
Hur var det med införsel av Flobert, är det prövat rättsligt eller beslagtar tullen allt och man får en åtalseftergift?
Citera
2019-12-25, 23:40
Medlem
Citat:
Hur var det med införsel av Flobert, är det prövat rättsligt eller beslagtar tullen allt och man får en åtalseftergift?

Jag har inte hört att det prövats rättsligt. Jag har däremot hört att tullen har tagit paket, men det är inget konstigt att dom gör det fram tills att det har prövats.

Någon berättade för några år sedan att tullen ägnade sig åt att ta folks luftvapen som drevs av fel gas, hur mycket sanning det ligger i just det vet jag inte men det lirar väl med den nya formuleringen i lagen.
Citera
2019-12-25, 23:40
Medlem
Citat:
Förmodligen

Ändringen 2015 gör det lite oklart.

Nej.
Rent lagmässigt kanske, men lag på papper och i praktiken verkar vara olika saker i skitlandet Sv*rige, om jag förstår vad du menar nu...
Citera
2019-12-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VKontakte
Rent lagmässigt kanske, men lag på papper och i praktiken verkar vara olika saker i skitlandet Sv*rige, om jag förstår vad du menar nu...

Jag är mer än väl bekant med den sorgliga dissonansen mellan lag och verklighet i Sverige.

Man får räkna med att behöva försvara sig i rätten när man kliver utanför mallen. Som tur är har vi fortfarande rätt sansade domstolar, om man tar sig förbi politrukerna i tingsrätten.

I värsta fall får man en böter för att ha gjort det man tror är rätt.
Citera
2019-12-25, 23:50
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Jag är mer än väl bekant med den sorgliga dissonansen mellan lag och verklighet i Sverige.

Man får räkna med att behöva försvara sig i rätten när man kliver utanför mallen. Som tur är har vi fortfarande rätt sansade domstolar, om man tar sig förbi politrukerna i tingsrätten.

I värsta fall får man en böter för att ha gjort det man tror är rätt.
Du verkar bevandrad i gången, några planer på ta in en Flobert?
Citera
2019-12-26, 02:01
Medlem
franges avatar
Citat:
Någon berättade för några år sedan att tullen ägnade sig åt att ta folks luftvapen som drevs av fel gas, hur mycket sanning det ligger i just det vet jag inte men det lirar väl med den nya formuleringen i lagen.

Förr så vet jag att tullen tog även gasdrivna 1 Joule airsoftpistoler som beställdes från utlandet - med motiveringen att "endast fjäder, luft och co2 är tillåtet - propandrivna vapen är minsann olagligt!!". Det släpptes på för ett antal (typ 5ish) år sedan - men sanning är det. En av världens största airsoftbutiker - Evike.com - vägrar praktiskt taget att skicka gasdrivna airsoftvapen till Sverige än idag - just pga att så många beställningar fastnade i svenska tullen och det blev massa krångel/reklamationer mellan butiken och de svenska köparna.

Det smått ironiska i sammanhanget är att drivgasen med propan är svagare än CO2 - de CO2-drivna vapen på den tiden var oftast för kraftiga för att kunna leka krieg med - just därför har propandrivna airsoftvapen oftast varit att föredra pga säkerhetsregler, skyddsavstånd osv.
Senast redigerad av frange 2019-12-26 kl. 02:07.
Citera
2019-12-26, 10:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Vad gäller ammunitionen så är alla "gastäta enhetspatroner" förbjudna i Sverige, eller rättare sagt kopplade till licenskrav. Vad gäller själva vapnet så är allt förbjudet som på något sätt kan tänkas gå att göra om till fungerande vapen, dvs ollonpistoler, startvapen, gas- och signalpistoler och liknande.
Citera
2019-12-26, 10:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Det kliar lite i byggarfingrarna här. Ännu ett ombyggnadsprojekt att sätta upp på listan för framtida projekt.
Problemet är att det är lika olagligt att smuggla in ett vapen i .22 flobert som att smuggla in ett i .22lr.
Citera
2019-12-26, 10:59
Medlem
Citat:
Du verkar bevandrad i gången, några planer på ta in en Flobert?

Nej, inte i nuläget åtminstonne. Jag har ägt ett par under utlandsvistelser, och även om det är en väldigt kul grej att plocka fram när man får besök, eller skjuta några skott med från sängen på bäste Moberg manér tycker jag att det är på tok för dyrt för något som skyttemässigt är det samma som ett luftvapen. Om jag minns rätt var det 3-400 sek för en burk om 100 skott. Den bra sorten då, inte s&b's pastellfärgade snusdosor.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Förr så vet jag att tullen tog även gasdrivna 1 Joule airsoftpistoler som beställdes från utlandet - med motiveringen att "endast fjäder, luft och co2 är tillåtet - propandrivna vapen är minsann olagligt!!". Det släpptes på för ett antal (typ 5ish) år sedan - men sanning är det. En av världens största airsoftbutiker - Evike.com - vägrar praktiskt taget att skicka gasdrivna airsoftvapen till Sverige än idag - just pga att så många beställningar fastnade i svenska tullen och det blev massa krångel/reklamationer mellan butiken och de svenska köparna.

Det smått ironiska i sammanhanget är att drivgasen med propan är svagare än CO2 - de CO2-drivna vapen på den tiden var oftast för kraftiga för att kunna leka krieg med - just därför har propandrivna airsoftvapen oftast varit att föredra pga säkerhetsregler, skyddsavstånd osv.

Mycket bra information! Om butiken har fått tillbaka sina vapen efter dom beslagtagits i tullen måste jag säga att myndigheterna verkligen behandlade frågan med silkesvantar.

Då återstår frågan om den nya lagen tillåter flobert. Till dom som läser tråden och funderar på att beställa. Väljer ni att ta striden så får ni se till att göra det väl. Det kan bli prejudicerande så gör era läxor!
Citera
2019-12-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad gäller ammunitionen så är alla "gastäta enhetspatroner" förbjudna i Sverige, eller rättare sagt kopplade till licenskrav. Vad gäller själva vapnet så är allt förbjudet som på något sätt kan tänkas gå att göra om till fungerande vapen, dvs ollonpistoler, startvapen, gas- och signalpistoler och liknande.

Inget av det där stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är att det är lika olagligt att smuggla in ett vapen i .22 flobert som att smuggla in ett i .22lr.

Nej, det är det inte. Även om flobert skulle räknas som skarpa vapen bedöms alltid skadan de kan åstadkomma. Det är enligt praxis ett mildare brott att smuggla in en pistol i 9x17 än .357sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in