2018-01-20, 12:47
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag mailade vatten- och avloppsbolaget förra veckan och frågade om jag har kommunalt avlopp, men de bemödade sig inte att svara.

Nu har jag lyft på luckan i trädgården och den är helt fylld till brädden av äckligt skit och fett. Det var visst det som var problemet, även om jag fortfarande inte vet om det är meningen att det jag spolar ned i fast form ska samla sig där eller inte. Någon får komma och tömma.
Har man inte full koll så ska man ta hjälp.
En tusenlapp för en spolfirma är småpengar för att slippa huvudvärk. Skicka ett pm om du bor i Stockholm och behöver tips på en bra firma.
Citera
2018-01-20, 12:51
Medlem
Citat:
Jag mailade vatten- och avloppsbolaget förra veckan och frågade om jag har kommunalt avlopp, men de bemödade sig inte att svara.

Nu har jag lyft på luckan i trädgården och den är helt fylld till brädden av äckligt skit och fett. Det var visst det som var problemet, även om jag fortfarande inte vet om det är meningen att det jag spolar ned i fast form ska samla sig där eller inte. Någon får komma och tömma.

Fast det får du ordna med så räkna inte med att någon kommer automatiskt.
Du måste väl veta om du har kommunalt vatten eller ej?
Du får väl faktura på vatten-avlopp? Där ser du vem det kommer ifrån.

Eller har du enskilt avlopp?

Du har ansvar för avloppet på din tomt så ring till någon spolfirma snarast som kommer och spolar.
Och du får betala den också.
Citera
2018-01-20, 13:11
Medlem
Citat:
Förra ägaren till huset nämnde att han slamsugit under brunnslocket i trädgården i samband med stambytet.
Citat:
Nu har jag lyft på luckan i trädgården och den är helt fylld till brädden av äckligt skit och fett.

Om det var slamsugning, och du har brunnen inne på din mark, snarare än vid tomtgränsen, är det nog så att du har egen avloppsanläggning och behöver slamsugning med jämna intervall. Kommunen ska helt enkelt transportera bort din korvproduktion.

Är det kommunalt avlopp är det snarare en spolbil man vanligen vill ha, eftersom man då vill få bort ett stopp, medan fekalierna letar sig till reningsverket via avloppsröret. Kan möjligen vilja ha en sugbil när man inte upptäckt att det är stopp förrän man fyllt källaren med jordförbättringsmedel och det är svårt att komma åt att rensa.
Citera
2018-01-23, 15:34
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Fast det får du ordna med så räkna inte med att någon kommer automatiskt.
Du måste väl veta om du har kommunalt vatten eller ej?
Du får väl faktura på vatten-avlopp? Där ser du vem det kommer ifrån.

Eller har du enskilt avlopp?

Du har ansvar för avloppet på din tomt så ring till någon spolfirma snarast som kommer och spolar.
Och du får betala den också.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om det var slamsugning, och du har brunnen inne på din mark, snarare än vid tomtgränsen, är det nog så att du har egen avloppsanläggning och behöver slamsugning med jämna intervall. Kommunen ska helt enkelt transportera bort din korvproduktion.

Är det kommunalt avlopp är det snarare en spolbil man vanligen vill ha, eftersom man då vill få bort ett stopp, medan fekalierna letar sig till reningsverket via avloppsröret. Kan möjligen vilja ha en sugbil när man inte upptäckt att det är stopp förrän man fyllt källaren med jordförbättringsmedel och det är svårt att komma åt att rensa.

Gåtan har fått sin lösning. Jag ringde hit en sugbil som fick suga bort allt bajs ur brunnen i trädgården. Gubben i bilen sade att jag har en tvåkammarbrunn som kommunen troligtvis inte känner till eftersom de inte hör av sig en gång om året och kräver tömning. Han gav mig också tipset att aldrig berätta för kommunen om brunnen eftersom tvåkammarbrunnar inte är godkända avloppsanläggningar och att kommunen kommer kräva att anläggningen byggs om ifall de får veta om den.
Jag kommer således ringa sugfirman vartannat år i all evighet och låta dem suga upp brunnens innehåll. Kostnaden för idag blev ungefär 1500 kr före ROT.
Citera
2019-12-26, 19:11
Medlem
NightWalker1s avatar
jag bor i en hyreslägenhet och vattnet rinner inte undan så bra i badkaret.
har en golvbrunn utan vattenlås för det är en äldre lägenhet.

skulle rensa golvbrunnen men där fans inget gägg/hår eller annat som täpper till så då borde det väll sitta i röret från badkaret till golvbrunnen eller?

försökte skruva loss plaströret under badkaret där vattnet rinner ner men det satt som berget och jag fick sår i handen så det var bara att lägga ner.

vågar man ta en vaskrensare och testa suga upp det som sitter i röret från hålet i badkaret eller kan det bli värre då så att vattnet rinner ut på golvet från golvbrunnen?
Citera
2019-12-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag bor i en hyreslägenhet och vattnet rinner inte undan så bra i badkaret.
har en golvbrunn utan vattenlås för det är en äldre lägenhet.

skulle rensa golvbrunnen men där fans inget gägg/hår eller annat som täpper till så då borde det väll sitta i röret från badkaret till golvbrunnen eller?

försökte skruva loss plaströret under badkaret där vattnet rinner ner men det satt som berget och jag fick sår i handen så det var bara att lägga ner.

vågar man ta en vaskrensare och testa suga upp det som sitter i röret från hålet i badkaret eller kan det bli värre då så att vattnet rinner ut på golvet från golvbrunnen?

Är väl säkrast att ringa hyresvärden/vaktmästaren kan jag tycka.

EDIT: Läste lite snabbt. Är det mellan badkar och golvbrunnen så vågar du nog göra det själv.
Senast redigerad av Kyozoku 2019-12-26 kl. 20:34.
Citera
2019-12-26, 20:35
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Är väl säkrast att ringa hyresvärden/vaktmästaren kan jag tycka.
jo jag ska snacka med dom imorgon. jag har hört att min hyresvärd har börjat ta betalt för att åtgärda "enkla" saker i bostaden. alltså sånt som man lätt kan fixa själv men nu gick det ju inte så dom borde ju fixa det kan man tycka. alternativt säga hur man ska göra
Citera
2019-12-26, 20:36
Bannlyst
Häll i citronsyra och balsam och allt fettlösande du äger och spola skollhett vatten i skiten! Om det ej fungerar får du börja plocka upp allt
Citera
2019-12-26, 20:56
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiaksnapper401
Häll i citronsyra och balsam och allt fettlösande du äger och spola skollhett vatten i skiten! Om det ej fungerar får du börja plocka upp allt
tror det är hår så det behöver plockas bort.
dessutom så kanske det fastnar längre ner i golvbrunnen om jag häller i din häxbrygd :P
Citera
2019-12-26, 21:01
Medlem
Revejs avatar
Citat:
tror det är hår så det behöver plockas bort.
dessutom så kanske det fastnar längre ner i golvbrunnen om jag häller i din häxbrygd :P
Lägg genast upp ett foto!
Är brunnen inte åtkomlig menar du på?
Citera
2019-12-26, 21:02
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Lägg genast upp ett foto!
Är brunnen inte åtkomlig menar du på?
jodå klart den är, varför frågar du?
Citera
2019-12-26, 21:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
jodå klart den är, varför frågar du?
Måste vara någon gammal modell eller så har du felmonterat den då hårstoppet ska samlas i brunnen främst och först.
Lägg upp bilden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in