• 1
  • 2
2017-11-26, 23:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Helt pltsligt har det blivit stopp i golvbrunnen under badkaret i mitt badrum. Jag har rengjort avloppet och vattenlset s gott jag kan ovanifrn utan effekt. Det konstiga r att vattnet rinner ner i avloppet utan problem nr vattenlset inte sitter i, men stter man tillbaka vattenlset och slpper ut vatten bubblar det till ngra gnger i avloppet och blir sedan stopp igen. Toaletten och handfatet i samma badrum tycks fungera utan problem, men hanterar ju inte samma vattenmngder som badkaret.

Jag bor i villa och har kommunalt avlopp vad jag vet. Inget liknande har hnt under de 2.5 r vi bott i huset. Hur lser man problemet?
Citera
2017-11-26, 23:18
Medlem
Dr har du ju lst problemet kollat vattenlset?
Citera
2017-11-26, 23:37
Bannlyst
Skruva bort duschmunstycket och tryck ner slangen i brunnen och vrid p fullt med varmvatten!
Citera
2017-11-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
men stter man tillbaka vattenlset och slpper ut vatten bubblar det till ngra gnger i avloppet och blir sedan stopp igen.
Menar du vattenlset i golvbrunnen eller menar du kanske avloppsrret frn badkaret?
Citera
2017-11-27, 01:45
Medlem
Megaforces avatar
Har du en golvbrunn med avtagbart vattenls? Hur ser vattenlset ut? Om vattenlset har backventill s kan den ibland fastna och ge den hr typen av problem.
Citera
2017-11-27, 06:08
Medlem
Paddan1000s avatar
Vattenlset r som en hink man lyfter ur, tar isr och rengr. Det finns ingen backventil eller liknande.
Jag har spolat med duschen i avloppet och det blev kanske ett litet bttre flde men problemet kvarstr. Och det r som sagt bara dligt flde nr vattenlshinken sitteri i, inte nr det r utlyft. Det rinner ocks bra frn sjlva badkarets utloppsrr.
Citera
2017-11-27, 07:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Vattenlset r som en hink man lyfter ur, tar isr och rengr. Det finns ingen backventil eller liknande.
Jag har spolat med duschen i avloppet och det blev kanske ett litet bttre flde men problemet kvarstr. Och det r som sagt bara dligt flde nr vattenlshinken sitteri i, inte nr det r utlyft. Det rinner ocks bra frn sjlva badkarets utloppsrr.
S nr vattenlset sitter i brunnen rinner badvattnet ut p golvet?
Citera
2017-11-27, 08:25
Medlem
Citat:
Det konstiga r att vattnet rinner ner i avloppet utan problem nr vattenlset inte sitter i, men stter man tillbaka vattenlset och slpper ut vatten bubblar det till ngra gnger i avloppet och blir sedan stopp igen.

Detta beror p att det blir vertryck i avloppssystemet, vilket i sin tur beror p att det r stopp lngre ner i avloppsrret (under frutsttning att vattenlset verkligen funkar s det inte r dr det r stopp frsts).

Citat:
Toaletten och handfatet i samma badrum tycks fungera utan problem

Detta r den mrkliga biten. r det stopp lngt ner borde det blir problem p fler stllen. r det bara stopp i rret till golvbrunnen under badkaret borde den inte kunna ta undan srskilt mycket vatten, fast det beror frsts p hur rren r dragna, men det vanliga r att rren gr ihop till det grova rret frn toaletten.

Tipset r nd att leta problem lngre ner i rren, fr det ska inte bli vertryck. Har du kllare eller nedervning dr du kan underska om det tar undan bra i golvbrunnarna?
Senast redigerad av mulpac 2017-11-27 kl. 08:31.
Citera
2017-11-27, 08:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Helt pltsligt har det blivit stopp i golvbrunnen under badkaret i mitt badrum. Jag har rengjort avloppet och vattenlset s gott jag kan ovanifrn utan effekt. Det konstiga r att vattnet rinner ner i avloppet utan problem nr vattenlset inte sitter i, men stter man tillbaka vattenlset och slpper ut vatten bubblar det till ngra gnger i avloppet och blir sedan stopp igen. Toaletten och handfatet i samma badrum tycks fungera utan problem, men hanterar ju inte samma vattenmngder som badkaret.

Jag bor i villa och har kommunalt avlopp vad jag vet. Inget liknande har hnt under de 2.5 r vi bott i huset. Hur lser man problemet?

Kanske dags fr en slamsugning om huset r gammalt? I min villa har jag haft slamsugare (stor lastbil typ tankbil i utseendet) p besk tv gnger under ungefr 35-40 r. Avloppen kloggar igen med tiden. Har ocks skaffat en lng "avloppsspolarslang" p typ tta meter till min hgtryckstvtt. Kr den kanske vart tredje-fjrde r.
Citera
2017-11-27, 18:27
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
S nr vattenlset sitter i brunnen rinner badvattnet ut p golvet?

Just precis.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Detta beror p att det blir vertryck i avloppssystemet, vilket i sin tur beror p att det r stopp lngre ner i avloppsrret (under frutsttning att vattenlset verkligen funkar s det inte r dr det r stopp frsts).

Detta r den mrkliga biten. r det stopp lngt ner borde det blir problem p fler stllen. r det bara stopp i rret till golvbrunnen under badkaret borde den inte kunna ta undan srskilt mycket vatten, fast det beror frsts p hur rren r dragna, men det vanliga r att rren gr ihop till det grova rret frn toaletten.

Tipset r nd att leta problem lngre ner i rren, fr det ska inte bli vertryck. Har du kllare eller nedervning dr du kan underska om det tar undan bra i golvbrunnarna?

Det kanske r stopp mellan badkarsavloppet och det grova rret till toaletten? Efter att ha spolat med duschslangen i avloppet gr det att duscha, men det rinner ver om man fyller badkaret med vatten och slpper ut allt p en gng vilket man alltid kunnat tidigare. Jag ska spola lite till och kanske hlla ned ngot rengringsmedel fr att lsa upp proppen.
Jag ska ner och titta i alla golvbrunnar i kllaren ocks.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kanske dags fr en slamsugning om huset r gammalt? I min villa har jag haft slamsugare (stor lastbil typ tankbil i utseendet) p besk tv gnger under ungefr 35-40 r. Avloppen kloggar igen med tiden. Har ocks skaffat en lng "avloppsspolarslang" p typ tta meter till min hgtryckstvtt. Kr den kanske vart tredje-fjrde r.

Huset fick ett stambyte fr bara kanske 5 r sedan, s allt r nytt. Frra garen till huset nmnde att han slamsugit under brunnslocket i trdgrden i samband med stambytet.
Citera
2017-11-27, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Innan man tar ut slamsugarbilen s kan man prova att hlla i propplsare och hett vatten och lta det st ett par timmar.

Kommer man t med en sn avloppssugkopp s kan det gra mirakel.
Citera
2017-11-27, 18:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Det r inte s att rret frn badkaret r nedstucket i brunnen och drigenom hindrar fldet? Dra upp rret s det ligger ver vattenytan i brunnen, och testa igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in