2017-11-27, 18:51
Medlem
OldFashioneds avatar
Lter onekligen som att du monterar golvbrunnen fel.
Citera
2017-11-28, 06:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Det verkar ha lst sig nu efter att jag krt varmvatten med maskindiskmedel ner i avloppet och spolat lite mer med duschslangen. Vad felet n var s verkar det ha lossnat. Tack fr all hjlp!
Citera
2018-01-17, 19:36
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu terkom problemet och jag noterade att inte heller vattennivn i toaletten eller handfatet sjunker nr vattenlset till badkarsavloppet sitter i och vgrar slppa igenom vatten som istllet rinner ut p golvet. D och d bubblar det upp ur vattenlsen. Problemet kommer inte direkt, utan man mste spola vatten ett tag i alla tre avloppen. Om man lyfter p badkarets vattenls eller tmmer handfatets vattenls p vatten r det dock inga problem och vattnet frsvinner fritt i toaletten vid spolning.

Det verkar drfr inte vara stopp i rren lngre ner, utan istllet verkar det som om jag fr vertryck i rren efter att jag spolat med vatten ett tag. Jag tittade p vinden och hittade dr en vakuumventil som kan suga in luft i rren men inte slppa ut tryck t andra hllet. Tar jag bort denna vakuumventil kan jag spola helt fritt i alla avloppen hur mycket jag vill utan att vattennivn i dem varken stiger eller att det bubblar.

Br jag d byta ut vakuumventilen mot en vertrycksventil eller en tvvgsventil om sdana finns. Eller r vakuumventilen egentligen ndvndig och problemet beror p ett problem ngon annanstans i rrledningarna som bara ger vertryck i badrumsrren som ett symtom? Problemet fanns nmligen inte i huset nr jag flyttade in, utan det har kommit frst nu efter ngra r.
Citera
2018-01-17, 20:00
Medlem
gollum78s avatar
Du borde finnas en till avluftning p taket kolla s den inte r igentppt.
Citera
2018-01-17, 20:35
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gollum78
Du borde finnas en till avluftning p taket kolla s den inte r igentppt.

Jag ser inget som sticker ut p taket frutom skorstenen.
Citera
2018-01-17, 22:32
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

Dra ut rret med luftklockan genom taket s borde det lsa sig.
Citera
2018-01-18, 15:17
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Det r inte skert att det sticker upp s mycket, det kan vara en sn hr typ av takpanna som avluftningen kommer ut genom:

https://www.byggahus.se/forum/attach...30-jpg.123064/
Citera
2018-01-19, 12:33
Medlem
Citat:
Det verkar drfr inte vara stopp i rren lngre ner, utan istllet verkar det som om jag fr vertryck i rren efter att jag spolat med vatten ett tag.

Hint: Om det inte r ttt i rren, blir det heller inte vertryck. Hur skulle skiten kunna ta sig ivg till reningsverket om inte ens luften kan ta sig den vgen? Sjlva luftningen r till fr att det inte ska bli vakuum nr allt vatten ker ivg, eftersom det d skulle dra med sig vattnet frn vattenlsen. Det r drfr det funkar med vakuumventiler, men det vanligaste r nd en ppen luftning ovanfr taket, eftersom vakuumventilerna ldras, kan fastna ppna, frysa igen, o.s.v. Fastnar de ppna fr man dlig lukt och fukt, vilket kan ge mgel och rta t.ex. p vinden (eller var nu ventilen sitter).

Frmodligen samlar du skit ngonstans, och laddar fr jobbiga problem framver.
Citera
2018-01-19, 18:17
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Hint: Om det inte r ttt i rren, blir det heller inte vertryck. Hur skulle skiten kunna ta sig ivg till reningsverket om inte ens luften kan ta sig den vgen? Sjlva luftningen r till fr att det inte ska bli vakuum nr allt vatten ker ivg, eftersom det d skulle dra med sig vattnet frn vattenlsen. Det r drfr det funkar med vakuumventiler, men det vanligaste r nd en ppen luftning ovanfr taket, eftersom vakuumventilerna ldras, kan fastna ppna, frysa igen, o.s.v. Fastnar de ppna fr man dlig lukt och fukt, vilket kan ge mgel och rta t.ex. p vinden (eller var nu ventilen sitter).

Frmodligen samlar du skit ngonstans, och laddar fr jobbiga problem framver.

Vart tar mina korvar vgen d, om inte luft kan passera i rren men vatten frsvinner?
Finns det ngon bajsreservoar eller filter man kan kontrollera dr de senaste tv rens nedspolningar samlat sig och det nu brjar bli fullt? Det kanske r det som finns under betongluckan i grsmattan?
Citera
2018-01-19, 18:57
Medlem
Gissningsvis en rensbrunn. Tittar du ner dr och ser en vattenspegel r stoppet lngre ner. Annars r stoppet in mot huset.

Kollar du nr ngon spolar i toan ska du se spolvattnet forsa frbi.
Senast redigerad av mulpac 2018-01-19 kl. 18:59.
Citera
2018-01-19, 19:19
Medlem
gollum78s avatar
Dum frga kanske men du har kommunalt avlopp?

Om ventilen p vinden r i ett ouppvrmt utrymme kan den frysa. Bst r en ppen avluftning ovan tak. Har man enskilt avlopp r det ett krav.
Citera
2018-01-20, 12:40
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Gissningsvis en rensbrunn. Tittar du ner dr och ser en vattenspegel r stoppet lngre ner. Annars r stoppet in mot huset.

Kollar du nr ngon spolar i toan ska du se spolvattnet forsa frbi.

Citat:
Ursprungligen postat av gollum78
Dum frga kanske men du har kommunalt avlopp?

Om ventilen p vinden r i ett ouppvrmt utrymme kan den frysa. Bst r en ppen avluftning ovan tak. Har man enskilt avlopp r det ett krav.

Jag mailade vatten- och avloppsbolaget frra veckan och frgade om jag har kommunalt avlopp, men de bemdade sig inte att svara.

Nu har jag lyft p luckan i trdgrden och den r helt fylld till brdden av ckligt skit och fett. Det var visst det som var problemet, ven om jag fortfarande inte vet om det r meningen att det jag spolar ned i fast form ska samla sig dr eller inte. Ngon fr komma och tmma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in