Citat:
Ursprungligen postat av
blastyblasty0
Bor i göteborg. Men ska titta ifall de behörigheterna gäller även här. Tack för länken. Ska titta igenom de. Antar att de andra kurserna även finns på sidan?
Tog knappt en minut att kolla på
Chalmers hemsida.
Ma 4, Fy 2, Ke 1, En 6.
Citat:
Ursprungligen postat av
blastyblasty0
Tack för informationen och planen. Detta är något jag ska göra. Det enda jag är orolig över är att memorisera allting är det ens möjligt? Har någon gjort detta tidigare? Som sagt är min intellekt under medel, helt ärligt. Givetvis i detta fall måste jag ha mer självförtroende men känns som att enligt mig just nu denna situation jämförs med att tex bli professionell spelare i shack på 2 månader. Är jag för negativ?
Du behöver skaffa dig bra studieteknik. Gå igenom vad du behöver lära dig och skaffa dig en översikt, sedan utformar du en plan utifrån vad du ska lära dig och hur mycket tid du har.
Schemalägg studierna, och då gärna specifikt - vilket kapitel du ska plugga, var du ska sitta, och hur länge. Gör en tidsrapportering så du kan utvärdera och se om du följer planen eller om du måste revidera.
Rekommenderar att du tar en titt på SQ3R-metoden, pomodoro-metoden, samt spaced repetition (med studiedagbok och möjligen en flashcards-app som Anki)
Rekommenderar också
Björn Liljeqvists bok om studieteknik.
Och sätt igång så fort som möjligt - vissa tentor kan man panikplugga till och klara, men då glömmer man snabbt efter tentan och det är en usel idé, speciellt när man sedan ska läsa kurser som bygger vidare på den kunskapen man då ska besitta.