Citat:
Ursprungligen postat av
KarlXVII
Kan man använda ordet kännspak i Sverige, fattar folk?
Min mor, som är dialekttalande på riktigt, tog upp det ordet och frågade mig för ett antal år sedan, när jag studerade modersmålet. Hon menade att det har just den betydelse som det har i finlandssvenskan – sc. 'lättigenkännlig' – men när jag då kontrollerade i ordböcker, så hittade jag belägg på svensk botten bara för betydelsen 'duktig på att känna igen (folk)'.
Så det kan finnas äldre i Sverige från mer perifera trakter som känner igen och använder ordet t o m i den finlandssvenska betydelsen.
För övrigt finns det väldigt få verkligt dialekttalande i dagens Sverige. De flesta talar dock någon typ av
regionalt riksspråk, dvs. ett språk som i allt väsentligt är riksspråk, men som har en speciell melodi, eller mindre avvikelser i uttal. (Tänk: "dalmål".)
För att det ska vara frågan om dialekt i trängre och egentlig mening, måste idiomet vara avvikande från rikssvenskan i ordförråd, grammatik (t.ex. kasusbruk) och på flera sätt i uttalet. En verklig dialekt talas – eller snarare
talades – typiskt bara på ett mindre område, som en socken, ett härad eller liknande.