2019-12-25, 15:45
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Kan man använda ordet kännspak i Sverige, fattar folk?

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nej, det ordet är nog dessvärre helt obegripligt för flertalet rikssvenskar.

En utförlig redovisning för oss som inte kände till ordet: https://www.sprakbruk.fi/-/kannspak
Citera
2019-12-25, 15:46
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, alla svenskar talar någon dialekt.
Nej, det kallas inte för dialekt utan för regional standardsvenska om det inte är just en dialekt.
Citera
2019-12-25, 17:31
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Kan man använda ordet kännspak i Sverige, fattar folk?
Min mor, som är dialekttalande på riktigt, tog upp det ordet och frågade mig för ett antal år sedan, när jag studerade modersmålet. Hon menade att det har just den betydelse som det har i finlandssvenskan – sc. 'lättigenkännlig' – men när jag då kontrollerade i ordböcker, så hittade jag belägg på svensk botten bara för betydelsen 'duktig på att känna igen (folk)'.

Så det kan finnas äldre i Sverige från mer perifera trakter som känner igen och använder ordet t o m i den finlandssvenska betydelsen.

För övrigt finns det väldigt få verkligt dialekttalande i dagens Sverige. De flesta talar dock någon typ av regionalt riksspråk, dvs. ett språk som i allt väsentligt är riksspråk, men som har en speciell melodi, eller mindre avvikelser i uttal. (Tänk: "dalmål".)
För att det ska vara frågan om dialekt i trängre och egentlig mening, måste idiomet vara avvikande från rikssvenskan i ordförråd, grammatik (t.ex. kasusbruk) och på flera sätt i uttalet. En verklig dialekt talas – eller snarare talades – typiskt bara på ett mindre område, som en socken, ett härad eller liknande.
Citera
2019-12-25, 17:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är väl ingen direkt motsats, men i det här fallet tänkte jag på svenskar inom det svenska rikets gränser, till skillnad från finlandssvenskar. Svenska modersmålstalare finns väl knappast kvar i Estland eller Ukraina.

Det finns egentligen ingen särskilt bra term för begreppen »svensktalande i Sverige« och »svenska i Sverige«.

Sedan är detta med om det finns många dialekttalande i Sverige eller inte, mest en strid om påvens skägg. Det är främst en fråga om vad som läggs i begreppet dialekt. Är det ett mål eller ett uttryckssätt med viss regional prägel? Är det orden, ljuden eller både och?
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-12-25 kl. 17:52.
Citera
2019-12-25, 18:06
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Det finns egentligen ingen särskilt bra term för begreppen »svensktalande i Sverige« och »svenska i Sverige«.

I Språkbruk, en tidskrift utgiven av Institutet för de inhemska språken i Finland, hittade jag termen sverigesvensk, som en pendang till finlandssvensk. Men söker man på rikssvensk på svenska.se så finns ordet i både SAOL och SO, men (ännu) inte i SAOB. Just i den betydelsen.
Citera
2019-12-25, 18:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I Språkbruk, en tidskrift utgiven av Institutet för de inhemska språken i Finland, hittade jag termen sverigesvensk, som en pendang till finlandssvensk. Men söker man på rikssvensk på svenska.se så finns ordet i både SAOL och SO, men (ännu) inte i SAOB. Just i den betydelsen.

Förändrar ju inte faktum att det inte, som jäg skrev, finns någon särskilt bra term.
Citera
2019-12-25, 18:15
Medlem
HarryKuverts avatar
Citat:
Förändrar ju inte faktum att det inte, som jäg skrev, finns någon särskilt bra term.
Nej det understryker ju snarare det som du skrev.
Citera
2019-12-25, 18:18
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Precis!
Rikssvenska är den svenska som talas i Riket, dvs. Svea Rike, i motsats till den som talas i Republiken, dvs. Republiken Finland.

Men det finns förstås en annan betydelse också i ordet rikssvenska. Men diskuterar man finlandssvenska torde den tidigare betydelsen vara uppenbar.

Edit:Kanske är standardsvenska, som nämnts ovan, en term som är bättre om man inte talar om språket i landet i motsats till det i Finland.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2019-12-25 kl. 18:20.
Citera
2019-12-25, 18:18
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Det är väl inget fel på termen som sådan. Felet ligger väl i att den inte är tillräckligt känd för en större allmänhet, eller i att det finns bångstyriga individer som obstruerar på oklara grunder.
Citera
2019-12-25, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är väl inget fel på termen som sådan. Felet ligger väl i att den inte är tillräckligt känd för en större allmänhet, eller i att det finns bångstyriga individer som obstruerar på oklara grunder.

Ska jag ta det som ett uttryck för att mina synpunkter och inlägg inte är passande? Kan inte se att ditt inlägg har så värst mycket annan substans att anföra sådant emot.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-12-25 kl. 18:56.
Citera
2019-12-25, 18:39
Medlem
HarryKuverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Precis!
Rikssvenska är den svenska som talas i Riket, dvs. Svea Rike, i motsats till den som talas i Republiken, dvs. Republiken Finland.

Men det finns förstås en annan betydelse också i ordet rikssvenska. Men diskuterar man finlandssvenska torde den tidigare betydelsen vara uppenbar.

Edit:Kanske är standardsvenska, som nämnts ovan, en term som är bättre om man inte talar om språket i landet i motsats till det i Finland.
I Sverige hade ordet "rikssvenska" betydelsen av den dialekt som fick talas i Sveriges Radio. Undantag förekom. Nu får många fler dialekter talas i Sveriges Radio. Ordet har kommit att få lösare betydelse och användning.

Om detta ord har en annan betydelse i Finland så är det intressant. Vilken dialekt avses? Eller är det möjligen alla svenska dialekter utom de finlandssvenska?
Citera
2019-12-25, 19:04
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ska jag ta det som ett uttryck för att mina synpunkter och inlägg inte är passande? Kan inte se att ditt inlägg har så värst mycket annan substans att anföra sådant emot.

Jag påpekade att det faktiskt finns en vedertagen term. Jag, och tydligen också Svenska Akademiens ordbokskommitté, tycker att den fungerar. Du gillar den inte. Gott så. Men du har inte berättat varför du tycker att den är dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in