Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Att du beskyddar anseendet för din bransch tillför inget i tråden. Du kunde lika gärna säga att du gillar varmkorv - lika intetsägande.
Vill du tillföra något hade du istället kunnat kommentera de argument som anförs. Dvs att reparation av bilar är en bransch som är av en sådan natur att bäst lönsamhet faktiskt nås genom beteenden som är oärliga. Bantningsmedel är en annan sådan bransch. Branschen hade kunnat motarbeta detta genom t.ex. certifieringsprocesser av ärliga bilverkstäder, kameror som dokumenterar vilket arbete som gjorts etc, men uppenbarligen finns inget sånt starkt intresse. Om jag sökte riskkapital för att starta en ärlig bilreparationskedja där övervakningskameror filmar allt som görs, är jag rädd att jag skulle motarbetas av fackföreningar och andra bakåtsträvande krafter. Men om du nu tror att branschen är så ärlig, varför gör du inte själv något för att förbättra ert rykte, om du menar att det är oförtjänt? Och berätta gärna hur det egentligen ligger till. Om en gammal tant kommer in och säger att oljan behöver bytas, och oljan nästan ser ny ut, vad har verkstaden då för incitament att faktiskt byta oljan, snarare än att bara låta den gamla oljan vara kvar? Om tanten nu ändå inte märker nån skillnad? Är bilverkstadsfolket så dumärliga?
Hur många oavsett yrke tror du skulle vilja ha en kamera uppkörd i nyllet hela tiden som dokumenterar allt de gör? Och du, hur tror du det ens skulle vara praktiskt möjligt?
Det är en jäkla skillnad att visa en mer generell bild över en lokal eller en del av den, och att kunna visa vad som sker när en mer står med armarna långt ner på ena sidan motorn för att pilla med något och inte ens ser själv utan får gå på känseln. Hur fan ska en kamera då kunna visa nåt mer väsentligt än att man ser arslet/ryggen på meken hade du tänkt dig....?
Ska man överhuvud taget kunna dokumentera med kameror som du fantiserar om, kommer det att kosta en hel del extra pengar, i både mer utrustning, hantering av filmat material, samt tid att flytta runt dessa kameror etc. Vem tror du får betala det...? Var det inte för dyrt redan tyckte du.....?
Dina fantasier om detta visar än tydligare att du själv har jäkligt dålig koll på hur det fungerar på en ärlig verkstad, vilket de flesta verkstäder trots allt är.
Jag beskyddar dessutom inte alls anseendet ”min” bransch, vad får du det ifrån...? Jo, du fantiserar ihop nåt eget, som inte har stått i det jag skrivit. Det enda jag gör är att försöka få folk att fatta att ett påstående om att det mer skulle vara regel än undantag att bli lurad på bilverkstäder är nonsens, ett felaktigt påstående, framkastad av folk som inte har koll på detta.
Man kan bli lurad ja, för fusk kan förekomma, men som regel... nej.
Ska man vinkla det på det sättet så skulle man lika gärna kunna påstå att vi alltid blir lurade så fort vi öppnar pluskan och köper något, om det så är på ICA, på nätet, på bilverkstan ja var som helst och alltid. Men är det ett helt korrekt påstående då...?
Och vad är lurad...? Det är inte sällan vi ser trådar bara här på fb där oroliga frågar om de blivit lurade för det tycker en verkstad sagt sig eller så, och det kostat eller kommer att kosta mycket. Men jäkligt ofta ser man att den som frågar har noll koll, sannolikt inte ens förstår vad verkstaden sagt, har missuppfattat nåt. I sådana lägen är det inte märkligt att skrönor om att folk blivit lurade föds och sprids, för de tycker nåt utan att egentligen veta.
Skulle fackföreningar vara bakåtsträvare i detta fall....? Varför...?
Ska inte bilmekaniker etc ha rätt till dräglig lön och bra arbetsförhållanden...?
Ditt exempel med damen, är lite småtramsigt, då det är ett exempel som knappast kan spegla allt i en hel bransch.
Men jag kan upplysa dig om ett par saker ang ditt exempel. Ja, det är inte alls omöjligt att en verkstad, kundmottagaren/verkmästaren etc, kollar upp om bilen behöver ett oljebyte eller inte, och informerar damen om att hon kan köra länge än innan det är dags för oljebyte.
Det kan även bli så att en kund får det kunden beställer, eller tycker du att en affär ska försöka få dig att inte köpa den där limpan du själv har valt i hyllan, utan säga till dig att du behöver inte limpan...?
Dessutom är det helt normalt att när bilen ska hämtas efter ett utfört jobb så informeras kunden och man räknar upp vad som utförts, om nåt extra var tvunget att bytas etc, och om det kunde återanvändas något för det var i så bra skick att det inte behövde bytas.