Att bli lurad när man lämnar in bilen på reparation får man nästan anse tillhöra 'spelets regler'. Jag brukar försöka fixa det mesta själv som behöver åtgärdas på mina gamla bilar. Tänkte ge dig några exempel så att du ser vilka stora prisspann det rör sig om.
Jag har en äldre Volvo S80 och häromåret behövde jag byta bakre ljuddämpare. Det var mitt i kallaste januari så tvärtemot vad jag brukar göra, så jag tyckte jag att jag iaf. kunde kolla upp vad det skulle kosta att få detta gjort på en verkstad. Att byta bakre ljuddämpare får ses som ett av de absolut enklaste jobben man skall klara av att utföra på en verkstad och ingår väl på första utbildningsdagen på fordonsteknisk linje.
Jag har kvar prisuppgifterna:
En lös dämpare på Biltema kostade 1899 kr.
En dämpare på nätet hos vparts.se: 1399 kr
På Skruvat.se: 995 kr
Autoexperten skulle ta 3444 kr, inkl. arbete och dämpare.
Mekonomen tog 3724 kr för motsvarande jobb.
Närmaste Volvo märkesverkstad skulle ha 5082(!) kr för samma jobb. Här är det alltså fråga om att hissa upp bilen, ta fram en lämplig såg eller rörskärare och kapa röret på rätt ställe och sätta dit dämparen. Skruva fast rörklämman och hissa ner bilen igen.
Jag anser att den mek som behöver mer än 20 minuter för detta i en varm och upplyst verkstad borde byta jobb. När jag reagerade över det höga priset var svaret från kundmottagaren: "Jo, men det är ju en ganska
komplicerad reparation som tar lite tid".
Det slutade med att jag köpte dämparen på nätet, bytte den själv liggandes på marken i minus 8 grader, gjorde det på en timme och 'tjänade' ca 4000 kr jämfört med att lämna in den på det dyraste stället.
Andra exemplet var byte av kamrem och vattenpump: Billigaste stället, den lokala svenska bilmeken tog 5700 för jobbet och delar. Dyraste stället tog för exakt samma prylar och jobb, 7800 kr. Märkesverkstaden brydde jag mig inte ens om att kolla upp igen.
Det slutade med att jag köpte delarna + en massa extragrejer på nätet för 3500 och bytte det hela själv.
Mitt tips är att du kollar 3-4 verkstäder, varav en märkesverkstad, så bör du få en bra bild på vad det bör kosta, oavsett vilken typ av reparation det gäller.
Om du nu känner att du inte kan/vill byta prylarna själv, så kanske du känner någon händig person som kan göra detta mot lämplig ersättning? Ett flak öl, en god middag eller en flaska whisky kan lösa det mesta