2019-12-23, 21:44
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi ser att du har ett gediget bevismaterial för ditt påstående/anklagelse, för det handlade ju inte alls om dina förutfattade meningar och anekdoter....

Utan att avslöja min ålder (vill vara anonym) kan jag säga att jag haft många bilar sedan 18 års ålder, ofta flera samtidigt, främst lite äldre och mer avancerade, vilket inneburit att jag konsumerat åtskilliga hundra tusen på diverse interaktion med bilverkstäder. Jag har också erfarenhet och kunskap om uppköpsrelaterade förhandlingar vilket kommer till nytta när jag besöker bilverkstäder. De flesta andra bilägande svenskar betalar bara och ser glada ut.

Det är bara att inse att vissa branscher får vissa sjukdomar och det behöver inte alls bara vara "fördomar". Datorprogrammerare är nördiga, psykologer är kufiska, restaurangägare har maffiakopplingar, politiker utfärdar tomma löften som får dem att framstå i välvillig dager så att de blir omvalda, journalister mörkar ,hantverkare fördubblar rutinmässigt det utlovade priset, och bilbranschen är en skojarbransch, enkelt uttryckt. Undantag finns förstås men dessa är generella tendenser. So what?

Vad har du själv att tillföra då? Inte alls kopplad till bilbluffarindustrin eller?
Citera
2019-12-23, 21:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Som du säger olika på olika Mekonomenverkstäder då det är olika ägare för varje verkstad.

Jag trodde först att kedjan Mekonomen hade incitament att bevara sitt förtroendekapital, men så var det absolut inte. De har totalt misslyckats med att ställa krav på de verkstäder som kallar sig Mekonomen. Testade därefter Autoverkstaden men även de blåser sina kunder utan att kedjan ingriper.
Citera
2019-12-24, 11:17
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ormbiten har nog prislista för hela jobbet.

Ormbiten har svaret på allt... HaHaHa... Nooo just kidding...

1,92 timmar är det avsatt för att byta ett framhjulslager på en Peggut 307 och hos mig kostar detta 1886 kr i arbetskostnad.

Beställer jag ett hjullager från Mekonomen så kostar detta 1410 kr och då har man tre års garanti på både lager och arbete.
Vill man ha ett billigare lager så finns det för 701 kr.
Men då är det bara ett års garanti på delar och arbete.

Har man med sig ett eget lager så kostar arbetet 2358 kr.

God jul! å ta det nu lite försiktigt med gröten.
Citera
2019-12-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Utan att avslöja min ålder (vill vara anonym) kan jag säga att jag haft många bilar sedan 18 års ålder, ofta flera samtidigt, främst lite äldre och mer avancerade, vilket inneburit att jag konsumerat åtskilliga hundra tusen på diverse interaktion med bilverkstäder. Jag har också erfarenhet och kunskap om uppköpsrelaterade förhandlingar vilket kommer till nytta när jag besöker bilverkstäder. De flesta andra bilägande svenskar betalar bara och ser glada ut.

Det är bara att inse att vissa branscher får vissa sjukdomar och det behöver inte alls bara vara "fördomar". Datorprogrammerare är nördiga, psykologer är kufiska, restaurangägare har maffiakopplingar, politiker utfärdar tomma löften som får dem att framstå i välvillig dager så att de blir omvalda, journalister mörkar ,hantverkare fördubblar rutinmässigt det utlovade priset, och bilbranschen är en skojarbransch, enkelt uttryckt. Undantag finns förstås men dessa är generella tendenser. So what?

Vad har du själv att tillföra då? Inte alls kopplad till bilbluffarindustrin eller?

Så, det handlar alltså om dina anekdoter, när du gör dina kategoriska påståenden och anklagelser, inte om seriösa fakta. Som väntat.

Min erfarenhet....?
Tja, utbildad bilmekaniker och bilelektriker, skruvat egna bilar och motorer dem 70talet, haft nära kontakter med bilverkstäder i en massa år, och sett på saken från fler håll än ett.

Bluff förekommer givetvis, men att som du döma en hel bransch är bara korkat.
Citera
2019-12-24, 12:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Tack för svaret!
Har en Peugeot 307 årsmodell 2007.

Det är hjullagret fram som ska bytas.

Om jag köper lagret på biltema och tar bort navet(har min bil det?) hur mycket är då rimligt att betala till verkstaden för att pressa ut gamla och in nya? Frågade du om priset om du tog ut navet själv vs de tig ut de? Tänkte hur pass mycket jobb det är med det?
Nu är jag som sagt inte jättekunnig på bilar, har gjort vissa saker ändå för att lära mig och för att jag haft tid och en bra plats att stå på. Att stå ute på den förhyrda trånga parkeringen utanför lägenheten där man bor, nej tack! Blött, jävligt, kallt och så kommer säkert något att krångla, så jättekul i så fall. Ska jag skruva ska jag stå i ett vettigt garage. Sen en annan sak, har du det du behöver i verktygsväg? Annars är ju det en tillkommande kostnad, även om du har kvar dessa till senare.

Tycker du det är kul att lära sig och har en vettig plats att stå på, pallbockar, bra nödvändiga verktyg, så visst. Men saknar du detta, då skulle inte jag ge mig in på det. Sen får du räkna med att det tar tid och att du kanske får bekymmer på vägen.

Jag vill inte vara negativ, men har du tid och lust, go for it!
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ormbiten har svaret på allt... HaHaHa... Nooo just kidding...

1,92 timmar är det avsatt för att byta ett framhjulslager på en Peggut 307 och hos mig kostar detta 1886 kr i arbetskostnad.

Beställer jag ett hjullager från Mekonomen så kostar detta 1410 kr och då har man tre års garanti på både lager och arbete.
Vill man ha ett billigare lager så finns det för 701 kr.
Men då är det bara ett års garanti på delar och arbete.

Har man med sig ett eget lager så kostar arbetet 2358 kr.

God jul! å ta det nu lite försiktigt med gröten.
Själv hade jag lätt lämnat in bilen för det och låtit dig ta hem prylarna, då blir det no brain för mig. Nu säger jag inte att det är så i TS fall, men många räknar inte med vad det faktiskt kostar att ha en bil. De tänker bara bensinkostnaden, men sen när det är dags att laga, ja då står de där med rumpan bar!

Man kan tycka "oooo så dyrt" om man tar en prisuppgift så här, men då får man tänka att man bara lämnar en bilen på morgonen och hämtar den på morgonen eller kvällen därpå, man slipper åka o handla reservdelen med allt vad det kan innebära, ta isär skiten själv, man slipper allt strul och det är mycket värt för mig, f f a då jag inte har någon vettig stans att stå, för att stå ute och dessutom sakna bra verktyg, nej tack!

EDIT: Man får tänka att man anlitar en hantverkare när man anlitar en verkstad. Lite som att någon sätter upp köket hemma, klart det kostar, de ska ha bilar, lokaler och lön. Man får väl själv tänka på vad man kostar när arbetar. Sen att göra vissa saker hemma, det gör jag gärna, men el och VVS lämnar jag bort, för att jag helt enkelt inte är behörig och saknar intresse. Visst snickeri och måleri gör jag dock gärna.
Senast redigerad av godboy 2019-12-24 kl. 12:51.
Citera
2019-12-24, 18:11
Medlem
moongoats avatar
[quote=Peterlan|69682574]Då har du tydligen haft tur: https://se.trustpilot.com/review/www.mekonomen.se

Kundernas omdömen är inte nådiga..
Citera
2019-12-24, 18:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, det handlar alltså om dina anekdoter, när du gör dina kategoriska påståenden och anklagelser, inte om seriösa fakta. Som väntat.

Min erfarenhet....?
Tja, utbildad bilmekaniker och bilelektriker, skruvat egna bilar och motorer dem 70talet, haft nära kontakter med bilverkstäder i en massa år, och sett på saken från fler håll än ett.

Bluff förekommer givetvis, men att som du döma en hel bransch är bara korkat.

Så bara för att du själv är ärlig (eller iaf påstår dig vara det) så tror du detsamma gäller andra? ”Prata för dig själv” är ett talesätt som kan gälla här. I Sverige finns det mycket ”sverigebilder” där kollektivet manas till att hålla uppe ett ansikte som alla egentligen vet är osant, det är nog vad detta handlar om.
Citera
2019-12-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Så bara för att du själv är ärlig (eller iaf påstår dig vara det) så tror du detsamma gäller andra? ”Prata för dig själv” är ett talesätt som kan gälla här. I Sverige finns det mycket ”sverigebilder” där kollektivet manas till att hålla uppe ett ansikte som alla egentligen vet är osant, det är nog vad detta handlar om.

Din läsförståelse verkar inte vara på topp....?

Var i det jag skrev står det att fusk/bluff inte kan förekomma....? Nä just det, det står inte i det jag skrev, utan jag skrev klart och tydligt att fusk förekommer.

Men att som du påstå att det mer är en regel att det bluffas, är galet fel.

Det vanligaste är nog istället att kunden inte riktigt förstår allt korrekt och tror sig var skurad fast det inte handlar om att luras.

Dina anekdoter har förövrigt synnerligen föga bevisvärde, vilket jag innerligt hoppas du själv förstår...?
Citera
2019-12-24, 23:03
Medlem
Blingons avatar
Att bli lurad när man lämnar in bilen på reparation får man nästan anse tillhöra 'spelets regler'. Jag brukar försöka fixa det mesta själv som behöver åtgärdas på mina gamla bilar. Tänkte ge dig några exempel så att du ser vilka stora prisspann det rör sig om.

Jag har en äldre Volvo S80 och häromåret behövde jag byta bakre ljuddämpare. Det var mitt i kallaste januari så tvärtemot vad jag brukar göra, så jag tyckte jag att jag iaf. kunde kolla upp vad det skulle kosta att få detta gjort på en verkstad. Att byta bakre ljuddämpare får ses som ett av de absolut enklaste jobben man skall klara av att utföra på en verkstad och ingår väl på första utbildningsdagen på fordonsteknisk linje.

Jag har kvar prisuppgifterna:

En lös dämpare på Biltema kostade 1899 kr.
En dämpare på nätet hos vparts.se: 1399 kr
På Skruvat.se: 995 kr

Autoexperten skulle ta 3444 kr, inkl. arbete och dämpare.
Mekonomen tog 3724 kr för motsvarande jobb.

Närmaste Volvo märkesverkstad skulle ha 5082(!) kr för samma jobb. Här är det alltså fråga om att hissa upp bilen, ta fram en lämplig såg eller rörskärare och kapa röret på rätt ställe och sätta dit dämparen. Skruva fast rörklämman och hissa ner bilen igen.

Jag anser att den mek som behöver mer än 20 minuter för detta i en varm och upplyst verkstad borde byta jobb. När jag reagerade över det höga priset var svaret från kundmottagaren: "Jo, men det är ju en ganska komplicerad reparation som tar lite tid".

Det slutade med att jag köpte dämparen på nätet, bytte den själv liggandes på marken i minus 8 grader, gjorde det på en timme och 'tjänade' ca 4000 kr jämfört med att lämna in den på det dyraste stället.

Andra exemplet var byte av kamrem och vattenpump: Billigaste stället, den lokala svenska bilmeken tog 5700 för jobbet och delar. Dyraste stället tog för exakt samma prylar och jobb, 7800 kr. Märkesverkstaden brydde jag mig inte ens om att kolla upp igen.

Det slutade med att jag köpte delarna + en massa extragrejer på nätet för 3500 och bytte det hela själv.

Mitt tips är att du kollar 3-4 verkstäder, varav en märkesverkstad, så bör du få en bra bild på vad det bör kosta, oavsett vilken typ av reparation det gäller.

Om du nu känner att du inte kan/vill byta prylarna själv, så kanske du känner någon händig person som kan göra detta mot lämplig ersättning? Ett flak öl, en god middag eller en flaska whisky kan lösa det mesta
Citera
2019-12-24, 23:15
Medlem
Här nämns hjullager från Biltema,jag säger fyfaen.
Köpte ett där till dotterns Focus,byttes av supermek.Började haverera efter 1600mil.Fick nytt ,men vad hjälper det när jag fick betala bytet.
Inga slitdelar från Biltema mer.
Citera
2019-12-24, 23:37
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisseihult
Här nämns hjullager från Biltema,jag säger fyfaen.
Köpte ett där till dotterns Focus,byttes av supermek.Började haverera efter 1600mil.

Var din supermeck verklig super? Med rostiga drivaxlar kan det vara frestande att slå eller skruva ut drivaxeln genom lagret varvid man förstör lagerytorna. Den skall glida lätt igenom och sen säkras med den speciella sträckskruven - som inte skall återanvändas.
Citera
2019-12-25, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Att bli lurad när man lämnar in bilen på reparation får man nästan anse tillhöra 'spelets regler'. Jag brukar försöka fixa det mesta själv som behöver åtgärdas på mina gamla bilar. Tänkte ge dig några exempel så att du ser vilka stora prisspann det rör sig om.

Jag har en äldre Volvo S80 och häromåret behövde jag byta bakre ljuddämpare. Det var mitt i kallaste januari så tvärtemot vad jag brukar göra, så jag tyckte jag att jag iaf. kunde kolla upp vad det skulle kosta att få detta gjort på en verkstad. Att byta bakre ljuddämpare får ses som ett av de absolut enklaste jobben man skall klara av att utföra på en verkstad och ingår väl på första utbildningsdagen på fordonsteknisk linje.

Jag har kvar prisuppgifterna:

En lös dämpare på Biltema kostade 1899 kr.
En dämpare på nätet hos vparts.se: 1399 kr
På Skruvat.se: 995 kr

Autoexperten skulle ta 3444 kr, inkl. arbete och dämpare.
Mekonomen tog 3724 kr för motsvarande jobb.

Närmaste Volvo märkesverkstad skulle ha 5082(!) kr för samma jobb. Här är det alltså fråga om att hissa upp bilen, ta fram en lämplig såg eller rörskärare och kapa röret på rätt ställe och sätta dit dämparen. Skruva fast rörklämman och hissa ner bilen igen.

Jag anser att den mek som behöver mer än 20 minuter för detta i en varm och upplyst verkstad borde byta jobb. När jag reagerade över det höga priset var svaret från kundmottagaren: "Jo, men det är ju en ganska komplicerad reparation som tar lite tid".

Det slutade med att jag köpte dämparen på nätet, bytte den själv liggandes på marken i minus 8 grader, gjorde det på en timme och 'tjänade' ca 4000 kr jämfört med att lämna in den på det dyraste stället.

Andra exemplet var byte av kamrem och vattenpump: Billigaste stället, den lokala svenska bilmeken tog 5700 för jobbet och delar. Dyraste stället tog för exakt samma prylar och jobb, 7800 kr. Märkesverkstaden brydde jag mig inte ens om att kolla upp igen.

Det slutade med att jag köpte delarna + en massa extragrejer på nätet för 3500 och bytte det hela själv.

Mitt tips är att du kollar 3-4 verkstäder, varav en märkesverkstad, så bör du få en bra bild på vad det bör kosta, oavsett vilken typ av reparation det gäller.

Om du nu känner att du inte kan/vill byta prylarna själv, så kanske du känner någon händig person som kan göra detta mot lämplig ersättning? Ett flak öl, en god middag eller en flaska whisky kan lösa det mesta

Och på vilket sätt menar du att dina exempel skulle visa att bli lurad när man lämnar in bilen skulle höra till spelets regler?

Tycker mest det bekräftar att folk inte fattar att sådana jämförelser du gör är oftast rätt värdelösa som nåt bevis, och mest visar att folk inte förstår vilka kostnader verkstäderna har, som inte de själva har.

Menar du att allt som en bilverkstad behöver göra för att byta din dämpare är max 20min...? Har du inte missat nåt då...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in