2019-12-25, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blastyblasty0
Jag har ingen att prata med angående detta då komvux servicen har julstängt precis till sista ansöksdagen.
Vad innebär kompletteringsdag? Betyder det att de uppdaterar betygen och ser ifall några nya "kurser/poäng" kommit in?

Ska jag ansöka alla kurserna samtidigt genom komvux? Betyder inte det att jag läser alla kurserna samtidigt på 5 veckor? Är inte det lite extremt? Förstår inte riktigt systemet. Helst vill jag göra fysik 1 och fysik 2 efter jag har klarat första delen. Samma gäller för mattematik delen. Tror du det går att ställa upp kurserna på detta vis innan kompletteringsdagen? Jag kommer givetvis plugga i 8h per dag.

Janej du KANSKE orkar läsa 150% takt men mer än så blir mycket svårt.

Sista kompletteringsdag är sista dagen som du kan lämna in nya kurser till antagning.se utan att det räknas som sen komplettering (du vill undvika detta)

Det du måste tänka på är att efter avslutad kurs tar det ett tag innan betyg sätts, sen tar det ytterligare ett tag innan antagning.se kan se dessa. Om sista kompletteringdag är typ 10e Juni (hypotetiskt) så kan du inte ta en kurs som är klar 5e Juni, det kommer inte hinna räknas.
Isådana fall måste du be om stressbetyg och läsa kursen snabbare men det får du ta med skolan i fråga.
Senast redigerad av Aaabree 2019-12-25 kl. 09:53.
Citera
2019-12-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Janej du KANSKE orkar läsa 150% takt men mer än så blir mycket svårt.

Sista kompletteringsdag är sista dagen som du kan lämna in nya kurser till antagning.se utan att det räknas som sen komplettering (du vill undvika detta)

Det du måste tänka på är att efter avslutad kurs tar det ett tag innan betyg sätts, sen tar det ytterligare ett tag innan antagning.se kan se dessa. Om sista kompletteringdag är typ 10e Juni (hypotetiskt) så kan du inte ta en kurs som är klar 5e Juni, det kommer inte hinna räknas.
Isådana fall måste du be om stressbetyg och läsa kursen snabbare men det får du ta med skolan i fråga.

Aha, ok då förstår jag. så 450 poäng i regel är 20 veckor och 50 poängen 2.5 veckor. Det blir då efter kompleteringsdagen. alltså måste jag läsa upp till 150% och hoppas då att jag kan läsa två kurser på 3 eller 2 veckor. Men alltså det du säger då är att jag ska ansöka alla kurserna på antingen samma skola eller andra skolor och prata med dessa skolor så att vi kan ställa upp kurserna så att jag kan läsa kurserna snabbare. Har man något möte med en person där man pratar om sina studier innan skolstart eller hur går det till med komvux? Och vem ska jag prata med angående detta? Rektor på skolan? Läraren?
Citera
2019-12-25, 10:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ok, ska se med antagning. Vill helst inte göra prövning utan vill stegvis men snabbt jobba mig upp till en bra kunskapsnivå med hjälpmedel. Men om jag måste göra det så satsar jag.
Det enklaste och snabbaste är att göra en prövning. Men du måste kolla när de går i din närhet. Det är inte så att prövningar sker hur ofta som helst.

Men det är klart att för att prövningen skall gå bra, så måste du ha kompetensen.
Citera
2019-12-25, 10:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Aha, ok då förstår jag. så 450 poäng i regel är 20 veckor och 50 poängen 2.5 veckor. Det blir då efter kompleteringsdagen. alltså måste jag läsa upp till 150% och hoppas då att jag kan läsa två kurser på 3 eller 2 veckor. Men alltså det du säger då är att jag ska ansöka alla kurserna på antingen samma skola eller andra skolor och prata med dessa skolor så att vi kan ställa upp kurserna så att jag kan läsa kurserna snabbare. Har man något möte med en person där man pratar om sina studier innan skolstart eller hur går det till med komvux? Och vem ska jag prata med angående detta? Rektor på skolan? Läraren?
Komvux kommer inte gå med på ett så högt tempo. Du kommer helt enkelt inte få gå kurser i den takten.
Ditt enda sätt är att gå så mycket komvux går med på, och sedan göra provningar på resten.
Sedan är det naturligtvis så att du måste ha kunnandet för att klara proven.
Citera
2019-12-25, 11:27
Medlem
Citat:
God jul!

Det är såhär att jag inte kan få csn mer pga omständigheter och har nu bestämt mig att studera på komvux. Min plan är att få behörighet till datateknik programmet. I gymnasiet har jag godkänt betyg på allt, samt i matte 3b. Det enda som fattas är Fysik 1 och 2, kemi 1 och kanske 2 (vet inte riktigt kan någon uppdatera mig om detta?) matte 4 och poängen är 450 som jag behöver läsa upp om jag inte har fel?

Min fråga lyder då ifall jag kan läsa upp dessa betyg innan antagningen som kommer i 2020? och jag hinner att ansöka. Start studerings perioden börjar 03-10-2020.

Förmodligen behöver du inte Kemi 2´.

Att läsa på komvux brukar innebära att du har lektion en gång i veckan och sedan måste du ändå läsa allt på egen hand.
Därför tycker jag att du fortsätter med det du gör, är det jobb, sjukskriven, a-kassa eller dylikt så du behåller din månatliga ersättning och går och prövar kurserna istället för ca 500kr st som de brukar kosta, sen ca 500kr per bok om du inte hittar nån på biblioteket eller blocket.

F.ö. så är 20 poäng/vecka heltid, 20 veckors blir 400 gymnasiepoäng, Fysik 1b som den heter är 150 poäng, man kan också bara pröva fysik 1a1 på 100 poäng men då måste man läsa 1a2 på 50p också om man vill kunna läsa fysik 2 sedan).
Citera
2019-12-25, 13:52
Medlem
Kemi 1 och fysik 1 är dom lättaste kurserna du behöver. Jag hade sökt fysik 1 på tio veckor och läst in kemi 1 parallelt, bli av med den på prövning.
Om du börjar i Januari så är du klar med detta i Mars

Sen tar du 100p klara i April och 100 till klara i Maj

Du hinner om du följer denna plan men du får jobba hårt.
Senast redigerad av Aaabree 2019-12-25 kl. 13:56.
Citera
2019-12-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Förmodligen behöver du inte Kemi 2´.

Att läsa på komvux brukar innebära att du har lektion en gång i veckan och sedan måste du ändå läsa allt på egen hand.
Därför tycker jag att du fortsätter med det du gör, är det jobb, sjukskriven, a-kassa eller dylikt så du behåller din månatliga ersättning och går och prövar kurserna istället för ca 500kr st som de brukar kosta, sen ca 500kr per bok om du inte hittar nån på biblioteket eller blocket.

F.ö. så är 20 poäng/vecka heltid, 20 veckors blir 400 gymnasiepoäng, Fysik 1b som den heter är 150 poäng, man kan också bara pröva fysik 1a1 på 100 poäng men då måste man läsa 1a2 på 50p också om man vill kunna läsa fysik 2 sedan).

Men asså hur ska jag pröva kurserna utan någon som helst koll på exakt vad jag behöver kunna för att klara provet? Bara ha koll på allt?

väldigt onödigt komplicerat med fysik kurserna. Men snabbaste stegen är att pröva fysik 1a1 och studera fysik 1a2 och fysik 2? Eller pröva fysik 1b och studera fysik 2? Jag tror jag kommer behöva pröva 2 kurser utan någon bra grundkunskap i de ämnen. Har någon gjort detta förut? Vet inte om jag kan kalla mig själv smart men antar att min intellekt är helt normal. Kanske lite under medel.
Citera
2019-12-25, 14:06
Medlem
Citat:
Kemi 1 och fysik 1 är dom lättaste kurserna du behöver. Jag hade sökt fysik 1 på tio veckor och läst in kemi 1 parallelt, bli av med den på prövning.
Om du börjar i Januari så är du klar med detta i Mars

Sen tar du 100p klara i April och 100 till klara i Maj

Du hinner om du följer denna plan men du får jobba hårt.

Hur ska jag veta vad exakt jag ska plugga på i kemin?? Bara veta allt genom en lärobok? Jag börjar i mars med studeringen. Alltså jag söker för startperioden mars..
Senast redigerad av blastyblasty0 2019-12-25 kl. 14:09.
Citera
2019-12-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ja. Men tyvärr söker jag med start till mars.. Fråga mig inte varför men hade ingen aning om komvux systemet före nu..

Ok du måste börja plugga redan nu och du måste kolla upp när prövningstillfällen går för du kommer behöva göra prövningar i två kurser eller möjligen tre kurser

Om det kommer fungera eller inte beror helt på hur många prövningstillfällen som ges. Antagligen kommer du behöva pröva flera kurser vid samma tillfälle samtidigt som du kör dina ordinarie kurser.

Satsa på att vara helt klar med fysik 1 och kemi 1 i början av mars sen söker du matte 4 start mars samt fysik 2 start april.
Senast redigerad av Aaabree 2019-12-25 kl. 14:12.
Citera
2019-12-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ok du måste börja plugga redan nu och du måste kolla upp när prövningstillfällen går för du kommer behöva göra prövningar i två kurser eller möjligen tre kurser

Om det kommer fungera eller inte beror helt på hur många prövningstillfällen som ges. Antagligen kommer du behöva pröva flera kurser vid samma tillfälle samtidigt som du kör dina ordinarie kurser.

Satsa på att vara helt klar med fysik 1 och kemi 1 i början av mars sen söker du matte 4 start mars samt fysik 2 start april.

Låter som en bra plan. Ska titta igenom detta. Men hur pluggade du? Alltså hur ska jag plugga för att få så bra kunskap på prövningarna? Och vad exakt ska jag plugga på? Bara göra hela fysik 1 boken? Och kemi 1 boken?
Citera
2019-12-25, 14:24
Medlem
Citat:
Men asså hur ska jag pröva kurserna utan någon som helst koll på exakt vad jag behöver kunna för att klara provet? Bara ha koll på allt?

väldigt onödigt komplicerat med fysik kurserna. Men snabbaste stegen är att pröva fysik 1a1 och studera fysik 1a2 och fysik 2? Eller pröva fysik 1b och studera fysik 2? Jag tror jag kommer behöva pröva 2 kurser utan någon bra grundkunskap i de ämnen. Har någon gjort detta förut? Vet inte om jag kan kalla mig själv smart men antar att min intellekt är helt normal. Kanske lite under medel.

Även om du prövar kurserna så skall du läsa igenom kurserna, fast du gör det på egen hand, sen så brukar man kunna ha viss kontakt med prövningslärarna så det blir nästan som en distanskurs.

Finns också prövningsinstruktioner, men i mångt och mycket så är det bara köpa en bok, läsa varje kapitel för sig och förstå det man läser, sen kan du också kolla på föreläsningar via youtube, din bok behöver inte stämma helt överens med den youtube-lärarens då böckerna oftast är rätt lika.

Sen i naturkurserna så är det inte bara att man skriver ett prov vid prövning, tror man först skall göra ett experiment (eller om man skriver provet först och sedan gör ett "experiment").
T ex så kanske väger man ett antal föremål, sedan sänker dessa i en bägare med vatten för att se hur stor volymen är, sen räknar man ut densiteten.

Jag själv har inte prövat fysik, läsa gamla fysik A och själv hade jag jätteångest inför det men märkte att det var en rätt tacksam kurs att läsa då det är så tydligt vad det är man skall kunna från boken.
Citera
2019-12-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Även om du prövar kurserna så skall du läsa igenom kurserna, fast du gör det på egen hand, sen så brukar man kunna ha viss kontakt med prövningslärarna så det blir nästan som en distanskurs.

Finns också prövningsinstruktioner, men i mångt och mycket så är det bara köpa en bok, läsa varje kapitel för sig och förstå det man läser, sen kan du också kolla på föreläsningar via youtube, din bok behöver inte stämma helt överens med den youtube-lärarens då böckerna oftast är rätt lika.

Sen i naturkurserna så är det inte bara att man skriver ett prov vid prövning, tror man först skall göra ett experiment (eller om man skriver provet först och sedan gör ett "experiment").
T ex så kanske väger man ett antal föremål, sedan sänker dessa i en bägare med vatten för att se hur stor volymen är, sen räknar man ut densiteten.

Jag själv har inte prövat fysik, läsa gamla fysik A och själv hade jag jätteångest inför det men märkte att det var en rätt tacksam kurs att läsa då det är så tydligt vad det är man skall kunna från boken.

Jag hoppas verkligen de ger en prövningsinstruktioner eller något liknande. Sedan förstår jag att man ska läsa varje kapitel i boken och förstå det men det enda jag vill är att de tydligt ger instruktioner " detta ska göras för att klara provningen - dessa kapitel(sidor) behöver göras för att klara provningen. Förstår du vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in