Citat:
Ursprungligen postat av
blastyblasty0
Men asså hur ska jag pröva kurserna utan någon som helst koll på exakt vad jag behöver kunna för att klara provet? Bara ha koll på allt?
väldigt onödigt komplicerat med fysik kurserna. Men snabbaste stegen är att pröva fysik 1a1 och studera fysik 1a2 och fysik 2? Eller pröva fysik 1b och studera fysik 2? Jag tror jag kommer behöva pröva 2 kurser utan någon bra grundkunskap i de ämnen. Har någon gjort detta förut? Vet inte om jag kan kalla mig själv smart men antar att min intellekt är helt normal. Kanske lite under medel.
Även om du prövar kurserna så skall du läsa igenom kurserna, fast du gör det på egen hand, sen så brukar man kunna ha viss kontakt med prövningslärarna så det blir nästan som en distanskurs.
Finns också prövningsinstruktioner, men i mångt och mycket så är det bara köpa en bok, läsa varje kapitel för sig och förstå det man läser, sen kan du också kolla på föreläsningar via youtube, din bok behöver inte stämma helt överens med den youtube-lärarens då böckerna oftast är rätt lika.
Sen i naturkurserna så är det inte bara att man skriver ett prov vid prövning, tror man först skall göra ett experiment (eller om man skriver provet först och sedan gör ett "experiment").
T ex så kanske väger man ett antal föremål, sedan sänker dessa i en bägare med vatten för att se hur stor volymen är, sen räknar man ut densiteten.
Jag själv har inte prövat fysik, läsa gamla fysik A och själv hade jag jätteångest inför det men märkte att det var en rätt tacksam kurs att läsa då det är så tydligt vad det är man skall kunna från boken.