2019-12-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja det också. Förra veckan lät jag byta olja för $59 (helsyntet) och de kollade då också det mesta på bilen. Kommer och påstår att övre länkarmsbussningen behöver bytas för $727.98 inkl arbete och då är det bäst att byta hela armarna på samma gång. Beställde delarna (OE-kvalitet) på eBay för $104 inkl frakt och fick offert av en annan verkstad som verkar ärlig att montera dem för $200. En hjulinställning för $49 kommer också till. Skulle inte förvåna mig om de säger att länkarmsbussningen inte alls behöver bytas, vi får se nästa vecka.

Och så ville de byta oljetrågspackning för $157.50 plus $49.99 för "oljetrågssilikon" och $3.50 för en "disposal fee" (det kostar tydligen att göra sig av med gamla packningar). Köpte istället en själv på eBay för $21.37 som någon får sätta i i samband med nästa oljebyte.

Ändå är detta en av de kedjor jag fram tills nu litade mest på, de har varit schyssta och inspekterat bromsar tidigare utan att ta betalt.

De där lät väldigt konstigt? Byter man packningen så ska väl inte silikon behöva användas? Varför skruvar dom ner oljetråget? När man gör service så tappar man ju bara ut oljan? :S
O byta länkarmarna? Kan man pressa vilket dom kunde så byter man bara bussningarna
Citera
2019-12-23, 08:48
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
De där lät väldigt konstigt? Byter man packningen så ska väl inte silikon behöva användas? Varför skruvar dom ner oljetråget? När man gör service så tappar man ju bara ut oljan? :S

Nä det verkar skumt. De menade att de såg lite oljefukt på sumpen så då läcker det nog någonstans. Väldigt lite isåfall för jag ser inga droppar där bilen står, och jag behöver aldrig komplettera med olja.

Citat:
O byta länkarmarna? Kan man pressa vilket dom kunde så byter man bara bussningarna

Jag läste lite om det på nätforum och många tyckte att det var lika bra att byta armarna på samma gång, så det verkar åtminstone inte totalfel. Dock känner jag inga glapp eller vibrationer någonstans, bilen går som ny.
Citera
2019-12-23, 09:14
Medlem
Citat:
Nä det verkar skumt. De menade att de såg lite oljefukt på sumpen så då läcker det nog någonstans. Väldigt lite isåfall för jag ser inga droppar där bilen står, och jag behöver aldrig komplettera med olja.

Jag läste lite om det på nätforum och många tyckte att det var lika bra att byta armarna på samma gång, så det verkar åtminstone inte totalfel. Dock känner jag inga glapp eller vibrationer någonstans, bilen går som ny.

De låter ändå väldigt skumt tycker ja
Citera
2019-12-23, 09:17
Medlem
Citat:

En sliten bussning brukar ju va oljud eller onormalt slitage på däck osv? Hm.
Visst. Länkarmen kan de va lika bra. Men kostar en ny 3-4000 (i deras priser) mot en bussning för 2-300 så ja
Om du aldrig behöver fylla på olja o inte ser något läckage så låter de ju överkurs att bråka me de?
Citera
2019-12-23, 15:28
Medlem
Citat:
Källa på det? Jobbar du själv i branschen och talar i egen sak?

Med bilar är det tyvärr så att det är svårt att avslöjas om man felaktigt påstår att ditt och datt behöver bytas, till skyhög kostnad. Kunder har inte kunskap och ber sällan mekanikern visa det han sett, och om han ändå visar är det svårt för kunden att se den påstådda skadan. Har haft massor av mekaniker som pekat på allt från bromsolja till länkarmslager och sagt "titta, det behöver bytas". Hur ska jag kunna se om den grejen behöver bytas eller inte om de inte kan förklara hur de själva drar den slutsatsen? Om man ändå avslöjas med en lögn är det lätt att skylla på olika tolkningar, vad är det som säger att en länkarm med 95% kvar inte behöver bytas ändå, kan man kanske hävda.

Vi ser att du har ett gediget bevismaterial för ditt påstående/anklagelse, för det handlade ju inte alls om dina förutfattade meningar och anekdoter....
Citera
2019-12-23, 16:59
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Då har du tydligen haft tur: https://se.trustpilot.com/review/www.mekonomen.se
Själv sätter jag aldrig min fot på Mekonomen efter att ha hört ett par kompisars historier. Det genomgående för dom är att dom inte kan nåt om bilar och är lätta att lura. Men sån är väl inte du? Säkert olika på Mekonomenverkstäder i olika städer också...
Som du säger olika på olika Mekonomenverkstäder då det är olika ägare för varje verkstad.
Citera
2019-12-23, 17:09
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
En del är inte så noga me det där fakturerad arbetstid.
Men menade mer att verkstäder gärna beställer delar till hutlösa priser. Många % över va de eg kostar om man kollar lite. Dom lever gärna på folks okunskap ju
Man köper där man kan få delen över natten och lätt med returer och garantier. Så man kan inte sitta och beställa från internet. Så det blir de priser som tex Meca. Bds. Autoexperten etc tar.
Citera
2019-12-23, 18:35
Medlem
Deeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kolla på Mister Auto.com eller Skruvat.se eller motsvarande vad reservdelen kostar.
(eller ge oss bilmodell så söker jag/vi)

Sen googlar du på det som ska bytas.
Sök på bilmärke och reservdelen på engelska och välj att söka videor.
Kolla videorna och gör en uppskattning av hur mycket jobb det är.

Kolla med en verkstad och bedöm om priset är vettigt.

Framhjulslager = front wheel bearing.

https://www.google.com/search?q=front+wheel+bearing&rlz=1C1ASUM_enSE702SE 702&sxsrf=ACYBGNS-bQug3OYnqyC4_YVr7QnBM8x3og:1577021726731&source=ln ms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwjBr8zer8nmAhVQzcQBHVyyC OQQ_AUoA3oECAwQBQ&biw=1920&bih=888

Hur gjorde jag:
Köpte lagret.
Tog bort navet.
Gick till MECA och de pressade ur det gamla lagret och pressade in det nya.
Monterade tillbaks navet.

Edit:
Till vissa bilar kan man köpa nav med lager så behöver ingen press.

Tack för svaret!
Har en Peugeot 307 årsmodell 2007.

Det är hjullagret fram som ska bytas.

Om jag köper lagret på biltema och tar bort navet(har min bil det?) hur mycket är då rimligt att betala till verkstaden för att pressa ut gamla och in nya? Frågade du om priset om du tog ut navet själv vs de tig ut de? Tänkte hur pass mycket jobb det är med det?
Citera
2019-12-23, 18:42
Medlem
Deeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Biltema finns pga topic

Dålig ursäkt

Fråga kunder vid bilhyllorna på biltema eller facebook

Tips på vart på Facebook man kan hitta sån info?
Citera
2019-12-23, 18:48
Medlem
Deeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVD-spelare
Många kan skruva på bilar. Försök att hitta ett par "svarta" och jämför deras priser.

Därefter får du ta det gånger 3 för ett verkstadspris. Är det högre än så letar du helt enkelt vidare.

Var hittar man svart om man ej känner nån?
Citera
2019-12-23, 20:07
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Tips på vart på Facebook man kan hitta sån info?
Finns bilhjälpgrupper, du får lära dig söka
Citera
2019-12-23, 20:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Tack för svaret!
Har en Peugeot 307 årsmodell 2007.

Det är hjullagret fram som ska bytas.

Om jag köper lagret på biltema och tar bort navet(har min bil det?) hur mycket är då rimligt att betala till verkstaden för att pressa ut gamla och in nya? Frågade du om priset om du tog ut navet själv vs de tig ut de? Tänkte hur pass mycket jobb det är med det?

Om det är den här modellen du har så kostar lagret 206:-
https://www.mister-auto.se/hjullager/peugeot/307/307-3a-c-1-6-115hk-2005-2009/?menu%5Baac_900033%5D=framaxel

Nu har jag ju en 306 -95 utan ABS så det var tveksamheter vilket lager jag skulle ha.
Jag fick först ta bort så mycket att jag kunde mäta diametern på lagret.

På en bil från 1995 sitter säkert en del skruvar lite hårdare än på en 307:a -07 så det var vissa skruvar som satt lite hårt.
Det var planerat att göra hela detta "enkla" jobbet själv så jag/vi fick ut lagret men insåg sen att det var nog bäst att få tag i en hydrualisk press för att få i det. Det finns manuell verktygsats på Biltema för jobbet men tveksamt om det klarat detta.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/chassiverktyg/hjullagerverktyg/verktygset-for-framhjulslager-2000021491

Tog navet/spindeln i en plastpåse till MECA som gjorde jobbet billigare än verktygssatsen. Runt 200 - 300:-
De gjorde det inte direkt när jag var där utan klämde in jobbet under dagen.

Så här går det till på en 406:a som nog är samma lika:
https://www.youtube.com/watch?v=j_f6gu_mPQo

Autdoc.se har många videoguider för olika verkstadsjobb för din bil. Samma robot som skruvar i varje video:
https://www.youtube.com/channel/UCRSk5AHr3-Ug9dcsthUUrhQ/search?query=peugeot

Videon tar cirka 25 minuter men det är ju en del klipp.
Urpressning börjar vid 9 minuter och ipressning är klart vid 14.

Ormbiten har nog prislista för hela jobbet.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-12-23 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in