2019-12-22, 21:52
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag anlitar inte en bilverkstad om jag inte absolut måste av olika avtalsmässiga skäl (läs: för att garantin ska gälla). Skälet är enkelt: dom gånger jag (eller bekanta) har gjort det så har dom ofta blivit butt-fucked. Sen finns det ju en annan aspekt: om jag gjort det själv så vet jag ju hur och att det verkligen blivit gjort...Jag vill inte att en finnig yngling med bakåtvänd keps ska "laga" ett fel med metoden: jag byter del efter del tills felet försvinner. Att han sen bytt en massa svindyra delar i onödan som kunden måste betala dyrt för rör honom inte i ryggen...

En bekant till mig som har en japan skulle in på en större service, typ 12000 mil. Först frågades märkesverkstan. Dom gav ett pris och meddelade också att dom även tar upp och går igenom bromsoken fram och smörjer dem - även fast det inte står i serviceschemat. Bilägaren tyckte att det lät lite dyrt och kontaktade Mekonomen. Jodå, dom var en tusenlapp billigare och "gjorde allt som Mekonomen gjorde på sin service" så dom fick uppdraget.
Jag råkade följa med när hen skulle hämta ut bilen från denna service och då frågade jag om dom också hade bytt kylarvätska och bromsvätska som det tydligt står i serviceplanen att man skall göra vid detta miltal. Den icke svenskfödde verkstadsägaren blev då rätt upprörd och sa att dom minsann gör samma åtgärder som Mekonomen! Jaja, men svara på frågan: har ni bytt detta? Nä, för när han kollade med Mekonomen (per telefon) om vad som skulle bytas så sa dom inget om detta. Öh...
Men om serviceplanen säger så försökte jag...men insåg att jag talade för döva öron.
Senare på dagen försökte jag få tag på någon på Mekonomen för att få en redogörelse för vad som egentligen ingår vid en 12000-mila service på den aktuella bilen: ja, du får kontakta en verkstad med dina uppgifter så får dom ge en offert. Va, tyckte jag. Det var ingen offert jag efterfrågade utan en redogörelse för vad som ingår i servicen. Ja det får du ta med verkstan avslutade dom med....
Där orkade jag inte forska längre men hade det varit min bil så hade det inte stoppat där, var så säker....
Lämnades bilen på mekonomen eller en tredje privat verkstad?
Citera
2019-12-22, 23:47
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Lämnades bilen på mekonomen eller en tredje privat verkstad?

Som jag förstår det så är det inte en verkstad som är med i Mekonomens kedja men som köper allt via dem och som ska leverera samma saker och utbud/garantier som Mekonomen.
Citera
2019-12-23, 00:11
Medlem
Enda tillfällena so jag ombesörjt inköp av reservdelar är när det varit aktuellt med begagnade delar, idealet om man får originalnumret på delen från den verkstad som skall utföra det, sedan kan man söka efter den del det rör sig om. Ibland finns inte nya delar att tillgå, eller är inte försvarbar prisskillnad mellan nytt och begagnat.
Citera
2019-12-23, 00:25
Avstängd
Börjar med - Köpa Egna Delar o sen gå till verkstad - många verkstäder lagar inte när kunden håller delar - o gör dom det kand du glömma garantin ÒM DU INTE KAN BEVISA ATT ARBETET ÄR FEL
O DEN BEVISBÖRDAN LIGGER ENBART PÅ DIG.

Fraim o en till startade Bileko o sålde avgassystem i ett bergrum i östberga - det blev sedan Mekonomen
som sålde billiga reservdelar - det såldes sen för ett par miljarder så de blev rika - sen såldes det nog minst en gång till o strukturerades om från billiga delar till dyyyraaa delar o med mekonomenverkstäder
som har rabatter på delarna.

Du är tydligen kvinna - har du ingen man som fattar meer. Juste mindre verkstad med ägare som kan något - gärna bra verkstad i egen fastighet typ stor villa med jättegarage brukar vara bra.

Är det speciella jobb på speciella bilar skall man leta upp någon verkstad som jobbar med såna bilar
regelbundet.
Citera
2019-12-23, 01:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Hej alla hjälpsamma här på fb!

Jag skulle behöva byta hjullager och fixa en läcka på en bilverkstad(fick icke godkänt på senaste besiktningen) men är lite rädd för sådana här saker. Vill inte betala mer än vad som är rimligt!

Sist jag var på en bilverkstad lurade snubben(en arab) mig rejält och ville ha betalt för massa olika felsökningar och bytte sedan plats på mina vindrutetorkare så de inte gick att använda. Åkte givetvis tillbaka och skällde ut honom men han nekade. Först sa han att han kunde göra en ”felsökning” om varför det blivit så men efter jag bad han fara och flyga och påväg in i bilen sa han att han kunde titta på det ”gratis”.. idiot! Så ja, jag har dåliga erfarenheter från småverkstäder!

Hur ska jag veta vilken bilverkstad som är bra? Det ska vara så billigt som möjligt. Hur är det med mekonomen och OKQ8? Eller är det billigare att hitta en liten privat verkstad? Någon som vet något bra ställe i Umeå?

Och sist men inte minst, vad ska jag hålla ögonen öppna på och hur undviker man att bli lurad? Jag är tjej och vet inget om bilar...

Bedrägerier är snarare regel än undantag i den branschen. Leta upp en verkstad som har rykte om sig för just ärlighet. Kanske en stor kedja som har incitament att vårda sitt varumärke och som därför instruerar sina mekaniker att inte lura kunderna. Meccanum kan eventuellt vara en sådan kedja - de är svindyra men om min hypotes stämmer att de är ärliga, så lönar det ju sig ändå i längden.

Om du själv inte vet något så får du googla eller fråga på forum innan varje verkstadsbesök. Du kan också ställa olika mekaniker mot varann och se om de säger olika. Exempelvis kan du betala en mekaniker för en arbetstimme för att kolla upp vad som behöver göras på bilen eller inte, och så anlitar du en annan mekaniker för att fixa dessa saker. Begär in offert för att få bra priser.

Övriga saker att tänka på är att få de utbytta delarna så att man kan se att de verkligen var slitna och behövde bytas.
Citera
2019-12-23, 05:45
Medlem
I det stora hela så är det överpriser på att laga bilar på en verkstad. Tyvärr.
Men många väljer att göra det då folk är osäkra på hur man gör. Garantier vill man ju ha osv. Är det ”lättare” saker så kan man faktiskt göra det själv oftast. Beroende på bil och årsmodell osv såklart.
Börja kolla problemet på nätet.
Bromsar tex kan kosta många tusen att byta.
På ”äldre” bilar är det tex ett par skruvar till oket. Sen rengöra och montera nya belägg och tillbaka igen.
Citera
2019-12-23, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
I det stora hela så är det överpriser på att laga bilar på en verkstad. Tyvärr.
Men många väljer att göra det då folk är osäkra på hur man gör. Garantier vill man ju ha osv. Är det ”lättare” saker så kan man faktiskt göra det själv oftast. Beroende på bil och årsmodell osv såklart.
Börja kolla problemet på nätet.
Bromsar tex kan kosta många tusen att byta.
På ”äldre” bilar är det tex ett par skruvar till oket. Sen rengöra och montera nya belägg och tillbaka igen.

På vilket sätt är det överpriser då menar du...?

Att man kan komma billigare undan om man gör arbetet själv är ju som det är, även om det ibland ändå kan bli dyrare för bilägare att skruva själva....

Men om en bilverkstad måste ta ett visst pris för att kunna dra in nog med pengar för att gå runt och med de löpande kostnaderna och även få en vettig vinst när löner och allt är betalt, är väl inte överpriser....?
Citera
2019-12-23, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Bedrägerier är snarare regel än undantag i den branschen. Leta upp en verkstad som har rykte om sig för just ärlighet. Kanske en stor kedja som har incitament att vårda sitt varumärke och som därför instruerar sina mekaniker att inte lura kunderna. Meccanum kan eventuellt vara en sådan kedja - de är svindyra men om min hypotes stämmer att de är ärliga, så lönar det ju sig ändå i längden.

Om du själv inte vet något så får du googla eller fråga på forum innan varje verkstadsbesök. Du kan också ställa olika mekaniker mot varann och se om de säger olika. Exempelvis kan du betala en mekaniker för en arbetstimme för att kolla upp vad som behöver göras på bilen eller inte, och så anlitar du en annan mekaniker för att fixa dessa saker. Begär in offert för att få bra priser.

Övriga saker att tänka på är att få de utbytta delarna så att man kan se att de verkligen var slitna och behövde bytas.

Nej, det är inte alls snarare en regel att det är bedrägerier i den branschen, det påstår och tror får som inte vet vad de pratar om.
Citera
2019-12-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt är det överpriser då menar du...?

Att man kan komma billigare undan om man gör arbetet själv är ju som det är, även om det ibland ändå kan bli dyrare för bilägare att skruva själva....

Men om en bilverkstad måste ta ett visst pris för att kunna dra in nog med pengar för att gå runt och med de löpande kostnaderna och även få en vettig vinst när löner och allt är betalt, är väl inte överpriser....?

En del är inte så noga me det där fakturerad arbetstid.
Men menade mer att verkstäder gärna beställer delar till hutlösa priser. Många % över va de eg kostar om man kollar lite. Dom lever gärna på folks okunskap ju
Citera
2019-12-23, 08:07
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deelicious
Hej alla hjälpsamma här på fb!

Jag skulle behöva byta hjullager och fixa en läcka på en bilverkstad(fick icke godkänt på senaste besiktningen) men är lite rädd för sådana här saker. Vill inte betala mer än vad som är rimligt!

Sist jag var på en bilverkstad lurade snubben(en arab) mig rejält och ville ha betalt för massa olika felsökningar och bytte sedan plats på mina vindrutetorkare så de inte gick att använda. Åkte givetvis tillbaka och skällde ut honom men han nekade. Först sa han att han kunde göra en ”felsökning” om varför det blivit så men efter jag bad han fara och flyga och påväg in i bilen sa han att han kunde titta på det ”gratis”.. idiot! Så ja, jag har dåliga erfarenheter från småverkstäder!

Hur ska jag veta vilken bilverkstad som är bra? Det ska vara så billigt som möjligt. Hur är det med mekonomen och OKQ8? Eller är det billigare att hitta en liten privat verkstad? Någon som vet något bra ställe i Umeå?

Och sist men inte minst, vad ska jag hålla ögonen öppna på och hur undviker man att bli lurad? Jag är tjej och vet inget om bilar...
Märkesverkstad OK.
Arabverkstad inte OK.
Följer du denna enkla tumregel minskar i alla fall risken att bli lurad.
Citera
2019-12-23, 08:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det är inte alls snarare en regel att det är bedrägerier i den branschen, det påstår och tror får som inte vet vad de pratar om.

Källa på det? Jobbar du själv i branschen och talar i egen sak?

Med bilar är det tyvärr så att det är svårt att avslöjas om man felaktigt påstår att ditt och datt behöver bytas, till skyhög kostnad. Kunder har inte kunskap och ber sällan mekanikern visa det han sett, och om han ändå visar är det svårt för kunden att se den påstådda skadan. Har haft massor av mekaniker som pekat på allt från bromsolja till länkarmslager och sagt "titta, det behöver bytas". Hur ska jag kunna se om den grejen behöver bytas eller inte om de inte kan förklara hur de själva drar den slutsatsen? Om man ändå avslöjas med en lögn är det lätt att skylla på olika tolkningar, vad är det som säger att en länkarm med 95% kvar inte behöver bytas ändå, kan man kanske hävda.
Citera
2019-12-23, 08:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
En del är inte så noga me det där fakturerad arbetstid.
Men menade mer att verkstäder gärna beställer delar till hutlösa priser. Många % över va de eg kostar om man kollar lite. Dom lever gärna på folks okunskap ju

Ja det också. Förra veckan lät jag byta olja för $59 (helsyntet) och de kollade då också det mesta på bilen. Kommer och påstår att övre länkarmsbussningen behöver bytas för $727.98 inkl arbete och då är det bäst att byta hela armarna på samma gång. Beställde delarna (OE-kvalitet) på eBay för $104 inkl frakt och fick offert av en annan verkstad som verkar ärlig att montera dem för $200. En hjulinställning för $49 kommer också till. Skulle inte förvåna mig om de säger att länkarmsbussningen inte alls behöver bytas, vi får se nästa vecka.

Och så ville de byta oljetrågspackning för $157.50 plus $49.99 för "oljetrågssilikon" och $3.50 för en "disposal fee" (det kostar tydligen att göra sig av med gamla packningar). Köpte istället en själv på eBay för $21.37 som någon får sätta i i samband med nästa oljebyte.

Ändå är detta en av de kedjor jag fram tills nu litade mest på, de har varit schyssta och inspekterat bromsar tidigare utan att ta betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in