2019-12-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du behöver bara räkna med zoomen så går det nog ihop skall du se för du tror väl inte att du skulle se en så kraftig kurva om du ställer dig vid Lake Pontchartrain och tittar med blotta ögat?

Nej. Men jag ser den med zoomen. Alltså är den där? Men ändå inte, eftersom den ej syns till i övriga verkligheten vi kan observera. Märklig kurva det där.
Citera
2019-12-22, 19:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Svårt när ni inte verkar vilja ta reda på vad det kan vara. Kurva är så mycket bekvämare, då slipper man utmana en förbestämd tro.
Det är ingen tro. Observationer och mätningar bekräftar den sfäriska modellen. Inget bekräftar den platta modellen, det kräver tro.
Citera
2019-12-22, 19:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ser ut som en ganska kraftig lutning, om vi följer välvningen som du säger är jordens kurva.
Kurvan påverkas inte vad jag eller någon annan säger. Den är där ändå. Stt den ser kraftig ut beror på det komprimerade perspektivet som zoom-linsen skapar.

Citat:
Din matematiska verklighet och den du försöker peka på går inte riktigt ihop.
Det är inte min verklighet, det är allmän vetskap. Vad är fel i matematiken enligt dig?
Citera
2019-12-22, 19:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej. Men jag ser den med zoomen. Alltså är den där? Men ändå inte, eftersom den ej syns till i övriga verkligheten vi kan observera. Märklig kurva det där.
Inte ett dugg märkligt att en kurva som är 4000 mil varvet runt behöver zoom för att synas. Bara märkligt för dig eftersom den går emot din tro.
Citera
2019-12-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kurvan påverkas inte vad jag eller någon annan säger. Den är där ändå. Stt den ser kraftig ut beror på det komprimerade perspektivet som zoom-linsen skapar.

Det är inte min verklighet, det är allmän vetskap. Vad är fel i matematiken enligt dig?

Matematiken är väl säkert korrekt, men kurvan du pekar på ser ut att överstiga det gradtal du säger möjliggör ett till synes ickelutande torn längre bak i bild.
Citera
2019-12-22, 20:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu tror jag du missförstod det jag skrev.
Förklara då vad du menar. Jag ser inget märkligt med att kurvan ses med zoom men inte utan. Att några graders lutning på hos en stolpe några mil bort inte syns när lutningen är rakt bort ifrån betraktaren är också naturligt.
Citera
2019-12-22, 20:12
Medlem
Citat:
Förklara då vad du menar. Jag ser inget märkligt med att kurvan ses med zoom men inte utan. Att några graders lutning på hos en stolpe några mil bort inte syns när lutningen är rakt bort ifrån betraktaren är också naturligt.

Menar du att allt jag ser omkring mig görs utifrån ett raklångt perspektiv?
Citera
2019-12-22, 20:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Menar du att allt jag ser omkring mig görs utifrån ett raklångt perspektiv?
Nej men lutningen hos pelarna vid Lake Ponchartrain gör det. En Zoom kan inte förstärka lutningen i sidled utan den ser man bara från ett tvåsiffrigt antal mil upp.
Citera
2019-12-22, 20:18
Medlem
Citat:
Nej men lutningen hos pelarna vid Lake Ponchartrain gör det. En Zoom kan inte förstärka lutningen i sidled utan den ser man bara från ett tvåsiffrigt antal mil upp.

Jag pratar inte om en lutning i sidled, jag menar att allt mellan mig och min horisont tycks ligga på en plan yta, utan någon som helst antydning till kurva, såfort jag lämnar marknivåtrakterna.

En inkonsekvent kurva, som jag försöker få er att förstå.
Citera
2019-12-22, 20:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag pratar inte om en lutning i sidled, jag menar att allt mellan mig och min horisont tycks ligga på en plan yta, utan någon som helst antydning till kurva, såfort jag lämnar marknivåtrakterna.

En inkonsekvent kurva, som jag försöker få er att förstå.
Jaha samma trams om att den ser platt ut och alltså är inkonsekvent igen?
Att en kurva på 4000 mil ser platt ut utan zoom är inte det minsta inkonsekvent utan det vore extremt konstigt om en 4000-milskurva såg buktande ut.
Citera
2019-12-22, 20:28
Medlem
Citat:
Jaha samma trams om att den ser platt ut och alltså är inkonsekvent igen?
Att en kurva på 4000 mil ser platt ut utan zoom är inte det minsta inkonsekvent utan det vore extremt konstigt om en 4000-milskurva såg buktande ut.

Men det är ju ni som säger att kurvan är synlig på bara några mil. Tror du då inte ett objekt borde visa på någon sorts lutning om jag betraktar det 20mil ifrån?
Citera
2019-12-22, 20:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men det är ju ni som säger att kurvan är synlig på bara några mil. Tror du då inte ett objekt borde visa på någon sorts lutning om jag betraktar det 20mil ifrån?
Men varför upprepar du den lögnen igen? Är ingen av oss som sagt att man ser lutningen på bara några mil med blotta ögat. Att vi skulle sagt det är ett påhitt från dig. Man ser den med zoom, inte annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in