2019-11-15, 18:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det ser platt ut, nästan hela tiden. Bortsett från längst med marken och över vattendrag, på långa avstånd, alternativt bilder från platser du och jag inte kan bege oss.
Det är alltså din förbestämda tro på att jorden är rund som får dig att ignorera vad vi kan bevittna under 99% av vägen från mark till atmosfärens tak.

Snacka om att blunda för verkligheten.

Inte bege oss till? Vad hindrar dig? Jag har rest över Lake Pontchartrain med tåg tre gånger.
Citera
2019-11-15, 18:54
Medlem
Vore kul att veta vad Dendummasillen anser händer om man håller en fotboll ca 1mm från ögat och tittar på den (på mitten av bollen, rakt uppifrån).

Ser det runt eller platt ut?

Vad händer sen om man sedan sakta ökar avståndet mellan öga och boll, ser det då runt eller platt ut?

Det är ju ett mycket enkelt experiment du kan utföra själv och kostar inte många kronor att köpa in en fotboll.

Har du så ont om pengar att det inte ryms en fotboll i månadsbudgeten kanske du har ett SL kort och kan ta dig till Globen och testa samma sak där. Om du inte bor i Sthlm kan du kanske låna grannpojkarnas boll, eller annan valfritt runt objekt i din närhet.
Citera
2019-11-15, 18:58
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Titta på bilderna ni säger visar en kurva.

Förstår du skillnaden på att se en kurva och att kunna observera effekterna av en kurva?

Du kan inte med blotta ögat se en kurva pga jordens storlek. Inte som du kan se kurvan på en fotboll som du håller en bit ifrån dig. För att se kurvan måste du komma en bra bit ifrån jorden. Samma som du måste hålla bollen en bit ifrån dig för att kunna se bollens kurvatur.

Däremot kan du se effekterna av kurvan.
Du kan se 100-tals effekter av att jorden är ett klot. Jag har redan radat upp en massa åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Vore kul att veta vad Dendummasillen anser händer om man håller en fotboll ca 1mm från ögat och tittar på den (på mitten av bollen, rakt uppifrån).

Ser det runt eller platt ut?

Vad händer sen om man sedan sakta ökar avståndet mellan öga och boll, ser det då runt eller platt ut?

Det är ju ett mycket enkelt experiment du kan utföra själv och kostar inte många kronor att köpa in en fotboll.

Har du så ont om pengar att det inte ryms en fotboll i månadsbudgeten kanske du har ett SL kort och kan ta dig till Globen och testa samma sak där. Om du inte bor i Sthlm kan du kanske låna grannpojkarnas boll, eller annan valfritt runt objekt i din närhet.

Har redan fått svar om både globen och en boll. Men det slutade med något i stilen: ”Nu är det dock inte det vi pratar om utan om jordens krökning”
Senast redigerad av Jazzil 2019-11-15 kl. 19:03.
Citera
2019-11-15, 20:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Coolt! Kände du av kurvan?
Menar du på fullt allvar att man skulle känna av en kurva med omkretsen 4000 mil i dom hastigheter tåg kör i? Tänk lite själv.
Citera
2019-11-15, 20:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej. Men den syns tydligen rätt tydligt så länge man fotar vid marknivå. 👍
Har du fortfarande inte förstått att dom bilderna är tagna med zoom vilket betyder att det blir kraftigare kurvatur på bilderna än i verkligheten? Sedan tror jag inte ens en kurvatur lika stark som på bilderna skulle kännas speciellt mycket på ett tåg.
Citera
2019-11-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du fortfarande inte förstått att dom bilderna är tagna med zoom vilket betyder att det blir kraftigare kurvatur på bilderna än i verkligheten? Sedan tror jag inte ens en kurvatur lika stark som på bilderna skulle kännas speciellt mycket på ett tåg.

Hur menar du att bilderna skulle förstärka kurvan? Den är väl precis så påtaglig som zoomen visar?
Citera
2019-11-15, 20:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur menar du att bilderna skulle förstärka kurvan? Den är väl precis så påtaglig som zoomen visar?
En zoom förstärker givetvis kurvan. Hade kurvan varit så kraftig som vissa bilder från kraftledningen så hade det varit typ 20-30 mil runt jorden och inte 4000.
Citera
2019-11-15, 21:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej. Men den syns tydligen rätt tydligt så länge man fotar vid marknivå. 👍

Vilken jävla idiot du är. Jag tror inte ens du spelar dum. Jordens kurva är så svag att den endast syns när man plåtar den med teleobjektiv. Det är så pga att även om sjön är stor så utgör brons längd endast 0,02% av jordens omkrets.
Citera
2019-11-15, 21:05
Medlem
Citerar dig sillen
"
Vad är Det ser platt ut, nästan hela tiden. Bortsett från längst med marken och över vattendrag, på långa avstånd, alternativt bilder från platser du och jag inte kan bege oss.*

Nämn vilka platser vi inte varit på och inte kan bege oss till.
Vi har ju varit överallt på denna underbara runda jord.
Citera
2019-11-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilken jävla idiot du är. Jag tror inte ens du spelar dum. Jordens kurva är så svag att den endast syns när man plåtar den med teleobjektiv. Det är så pga att även om sjön är stor så utgör brons längd endast 0,02% av jordens omkrets.

Åh, personangrepp, vad söt du är. Jag låter dig hålla fast vid dina "bevis" för en kurva. Blir nog bäst så, något annat skulle få dig att uthärda en härdsmälta.
Citera
2019-11-15, 21:30
Medlem
Nej nu ska du svara vilka platser vi inte varit på och inte kan bege oss till det var du som sa det.
Svara
Citera
2019-11-15, 21:57
Medlem
Jag är lite nyfiken på två saker:

1. Vad anser FE-anhängare om de filmer som visqaar Felix Baumgartners hopp från cirka 40k meter?
2. Vad anser samma grupp om den uppsjö bilder som finns från toppen av Mount Everest?

Är alla dessa filmer och bilder photoshoppade och/eller en del av den stora konspirationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in