Citat:
Helt klart är det så. Ju större SD blir desto större blir friktionen mellan partierna i JÖKen. Det som kommer avgöra utveckligen den närmaste tiden är hur S kommer agera. Någon större krisinsikt verkar inte finnas i partiet och Löfven verkar inte ha några genidrag att komma med. Även om S skulle vilja göra någonting konkret för att rädda sina siffror kommer MP och C sätta stopp för allting.
En intressant fråga är hur lågt S kan sjunka i opinionen för att det ska bli ett problem även för MP, L och C. Antag att S hamnar på 16% i en mätning. Dessa väljare lär knappast gå över till något av Januaripartierna. Hur stort kan SD bli innan regeringen inser att de måste ändra politik? De kommande månaderna ska bli intressanta att följa. Fortsätter SD uppåt kommer regeringen helt klar börja krackelera.
En intressant fråga är hur lågt S kan sjunka i opinionen för att det ska bli ett problem även för MP, L och C. Antag att S hamnar på 16% i en mätning. Dessa väljare lär knappast gå över till något av Januaripartierna. Hur stort kan SD bli innan regeringen inser att de måste ändra politik? De kommande månaderna ska bli intressanta att följa. Fortsätter SD uppåt kommer regeringen helt klar börja krackelera.
OU visar entydigt att det enda partiet, förutom SD, som tjänat på JÖKen är V. Så varför ska de andra partierna fortsätta med denna överenskommelse? För L kan det innebära tack och adjö till riksdagen. För S kan det innebära runt 20 procent. Alltså ren katastrof i de kretsarna.
Sossarnas manöverutrymme är i dagsläget ytterst begränsat. Precis som du skriver. Som jag ser det kan detta leda fram till förtida avgång för Löfven. Och då faller JÖKen med stor sannolikhet. Med en ny spelplan som innehåller extraval. För varför skulle C och L fortsätta stödja S utan att få något för det. Någon ny DÖ lär det inte bli. Där S och MP återigen får carte blanche med V som förhandlare om budgeten.