2019-12-22, 13:27
  #85801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Det som kommer avgöra utveckligen den närmaste tiden är hur S kommer agera. Någon större krisinsikt verkar inte finnas i partiet och Löfven verkar inte ha några genidrag att komma med. Även om S skulle vilja göra någonting konkret för att rädda sina siffror kommer MP och C sätta stopp för allting.

En intressant fråga är hur lågt S kan sjunka i opinionen för att det ska bli ett problem även för MP, L och C. Antag att S hamnar på 16% i en mätning. Dessa väljare lär knappast gå över till något av Januaripartierna. Hur stort kan SD bli innan regeringen inser att de måste ändra politik? De kommande månaderna ska bli intressanta att följa. Fortsätter SD uppåt kommer regeringen helt klar börja krackelera.
Helt klart är det så. Ju större SD blir desto större blir friktionen mellan partierna i JÖKen.

OU visar entydigt att det enda partiet, förutom SD, som tjänat på JÖKen är V. Så varför ska de andra partierna fortsätta med denna överenskommelse? För L kan det innebära tack och adjö till riksdagen. För S kan det innebära runt 20 procent. Alltså ren katastrof i de kretsarna.

Sossarnas manöverutrymme är i dagsläget ytterst begränsat. Precis som du skriver. Som jag ser det kan detta leda fram till förtida avgång för Löfven. Och då faller JÖKen med stor sannolikhet. Med en ny spelplan som innehåller extraval. För varför skulle C och L fortsätta stödja S utan att få något för det. Någon ny DÖ lär det inte bli. Där S och MP återigen får carte blanche med V som förhandlare om budgeten.
2019-12-22, 13:29
  #85802
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja vissa av dem skulle kunna gå till ett muslimskt parti, men de som introducerades nyligen kallar sig liberala så jag vet inte om de kan få så många med sig. Och så finns ju det där med sunni-shia, och araber-kurder-turkar-perser-somalier. Det gäller för ett muslimskt parti att kunna ena alla dessa fraktioner.

Angående DN. Det är just det som gör att jag tror de "vänsterliberala" är 30 %. De kan inte se att något skulle vara fel på verkligheten eller invandringspolitiken utan allt beror på vilken bild som projiceras. Men eftersom 43 % tycker SD har bästa invandrings och integrationspolitiken måste jag ändå revidera mina siffror. Kanske islamister/troende muslimer 15 %, vänsterliberala 25 % och snobbhögern 10 % och kristna högern 5 %. 45 % kvar som kan tänka sig SD.
Riktigt att kurder, turkar, araber och somalier får svårt att verka i ett eget men gemensamt parti. Det finns en påtaglig risk att S kan omformas till en ”coalition of the fringes”, där en liten klick mediala svenskar får behålla sin makt genom att gå ortens väljare till mötes och att den gemensamma nämnaren blir avsky mot den vanlige, etniske svensken. Dambergs kampanj mot vanliga jägares gevärsmagasin påminner om detta.
2019-12-22, 13:36
  #85803
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Apropå mätningarna vs resultatet 2018, gå in på senaste Svensk väljaropinion från Ekot, scrolla ner till trenddiagrammet och stäng av allt utom SD: https://sverigesradio.se/artikel/7372101

Som ni ser hade sossarnas ”omvändning” i slutet av 2015 en väldigt dämpande effekt på SD:s utveckling, från en konstant ökning hela vägen från 2010 i början av diagrammet blev det nu kräftgång i trakten av 18 hela vägen från mars 2016 till juni 2019. En gång så lågt som 15,6, det var när UK var nyvald.

Valresultatet 2018 var således ingen stor nedgång, det var en nivå som legat i korten sedan mars 2016. Att det i det korta perspektivet upplevdes som en stor nedgång/besvikelse handlar endast om att gymnasielagen gav ett lyft till c:a 20 i maj 2018 som höll i sig till augusti. En tillfällig protestblipp som höll i sig ett par månader. Det har aldrig funnits massiva mängder SD-luft i dessa OU, 17,5 var en förutsägbar nivå.

Men kolla sedan på sista biten, senaste halvåret. Från 17,8 i juni till 24,2 idag. I en sammanställning där de gamla topparna var 20,0 (dec-15) och 20,1 (maj-18). Det är en helt ny fas som har inletts. En ökning på 6,4 på bara ett halvår. Liknar inget annat som hänt SD någonsin. Man får ta hela året 2015 då de ökade 5,9 på 12 månader för att ens komma i närheten.

SD-sympatisörer är visserligen bortskämda med stora ökningar, men det senaste halvåret är något helt nytt och unikt även för SD. Det finns inget ”äh det går lite upp och lite ner”, det finns inget ”nja jag är skeptisk pga vad som hände i valet, det brände nog många”, dessa är inte relevanta tankar i sammanhanget för fem öre. Sista halvåret 2019 är unikt och ska behandlas därefter. Oklart om aktörerna själva har förstått det än.

(Min fetning)

Tackar för denna länk till SR med det utmärkta trenddiagrammet. Kurvan uppåt för SD sedan augusti månad påminner nästan om Al Gores berömda "hockey stick graph" från 1998 när det gällde temperaturökningen på jorden. Den här SD-kurvan känns dock långt mer vetenskaplig och betydligt intressantare
2019-12-22, 13:38
  #85804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja vissa av dem skulle kunna gå till ett muslimskt parti, men de som introducerades nyligen kallar sig liberala så jag vet inte om de kan få så många med sig. Och så finns ju det där med sunni-shia, och araber-kurder-turkar-perser-somalier. Det gäller för ett muslimskt parti att kunna ena alla dessa fraktioner.

Även om jag hoppas på att ett sådant parti kan växa och ta väljare som Socialdemokraterna räknar som "lifetime-väljare" så tror jag den interna splittringen bland den muslimska gruppen gör det svårt. Jag tittade på deras facebook-sida. Man ser en del turkiska namn, lite somaliska och bosniska namn som like:at statusuppdateringar men det har inte blivit någon större hype och det har inte slagit rot i den muslimska gruppen som helhet. Sedan är frågan om ens ledare för religiösa och etniska organisationer skulle välja pro-muslimsk ideologi och promota det partiet framför att få en massa socialdemokratiska pengar för att predika S-röstande.

Nä det blir inte lätt. Finns en orsak till att det finns så mycket konflikter och splittring i muslimska länder, de lyckas aldrig finna något enande. Har svårt att se att diaspora-grupperna skulle ändra på det. Många gör ett misstag när de på olika grunder klumpar ihop muslimer som ett kollektiv.
__________________
Senast redigerad av Grunkz 2019-12-22 kl. 13:42.
2019-12-22, 13:41
  #85805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Helt klart är det så. Ju större SD blir desto större blir friktionen mellan partierna i JÖKen.

OU visar entydigt att det enda partiet, förutom SD, som tjänat på JÖKen är V. Så varför ska de andra partierna fortsätta med denna överenskommelse? För L kan det innebära tack och adjö till riksdagen. För S kan det innebära runt 20 procent. Alltså ren katastrof i de kretsarna.

Sossarnas manöverutrymme är i dagsläget ytterst begränsat. Precis som du skriver. Som jag ser det kan detta leda fram till förtida avgång för Löfven. Och då faller JÖKen med stor sannolikhet. Med en ny spelplan som innehåller extraval. För varför skulle C och L fortsätta stödja S utan att få något för det. Någon ny DÖ lär det inte bli. Där S och MP återigen får carte blanche med V som förhandlare om budgeten.

Vad får C eller L för inflytande efter ett extraval? Jag menar ju att S har ett betydande manöverutrymme och kan pressa C att acceptera en politik som ger en rimlig chans att mota SD.

Kampen i svensk politik står mellan S och SD och övriga partier har att välja sida och underordna sig ledarpartiets bästa. Det gäller inte bara M och KD, utan också C och MP.
2019-12-22, 13:54
  #85806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad får C eller L för inflytande efter ett extraval? Jag menar ju att S har ett betydande manöverutrymme och kan pressa C att acceptera en politik som ger en rimlig chans att mota SD.

Kampen i svensk politik står mellan S och SD och övriga partier har att välja sida och underordna sig ledarpartiets bästa. Det gäller inte bara M och KD, utan också C och MP.
Numera är inte Fjamåt en person som underordnar sig. Det var hon som fick Löfven att underordna sig och lova att införa centerns och liberalernas partiprogram. Att tro att hon skulle ställa upp för att rädda S, utan att få ett skit för det, är enligt mig naivt.

Att man senast backade angående AF berodde på V. Att man alltså riskerade att få stryk i riksdagen. Inte för att man tyckte synd om Löfven, eller var rädda för att SD ska öka ytterligare.
2019-12-22, 13:58
  #85807
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad får C eller L för inflytande efter ett extraval? Jag menar ju att S har ett betydande manöverutrymme och kan pressa C att acceptera en politik som ger en rimlig chans att mota SD.

Kampen i svensk politik står mellan S och SD och övriga partier har att välja sida och underordna sig ledarpartiets bästa. Det gäller inte bara M och KD, utan också C och MP.

Teoretiskt är det så men det förutsätter ett rationellt och logiskt tänkande. Det förutsätter politisk taktik och strategi. Det skulle även hjälpa med ideologi. Mycket av det saknas nog i sjupartiet (M har faktiskt uppvisat viss stringens senaste året med gradvisa taktiska positionsförflyttningar för ett långsiktigt strategiskt mål, kanske i viss mån KD också), vad som helst kan hända i JÖK-gruppen. Det är som att singla slant.
2019-12-22, 14:02
  #85808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Numera är inte Fjamåt en person som underordnar sig. Det var hon som fick Löfven att underordna sig och lova att införa centerns och liberalernas partiprogram. Att tro att hon skulle ställa upp för att rädda S, utan att få ett skit för det, är enligt mig naivt.

Att man senast backade angående AF berodde på V. Att man alltså riskerade att få stryk i riksdagen. Inte för att man tyckte synd om Löfven, eller var rädda för att SD ska öka ytterligare.

Ja? Om du har S mellan jämnstora V och C, är det ju rimligt att politiken som förs blir S-politik. V och C tar ut varandra i riksdagen.

Vilket alternativ har Annie om och när S sätter hårt mot hårt? SD-samarbete?
2019-12-22, 14:13
  #85809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Numera är inte Fjamåt en person som underordnar sig. Det var hon som fick Löfven att underordna sig och lova att införa centerns och liberalernas partiprogram. Att tro att hon skulle ställa upp för att rädda S, utan att få ett skit för det, är enligt mig naivt.

Att man senast backade angående AF berodde på V. Att man alltså riskerade att få stryk i riksdagen. Inte för att man tyckte synd om Löfven, eller var rädda för att SD ska öka ytterligare.
Problemet för Annie Lööf är att det inte finns någon väg tillbaka nu. Hon är inte välkommen i en högerregering så länge SD håller i taktpinnen och hon kan inte göra sig ovän med S för då är partiet helt isolerat och har ingen väg till makten. Ett parti som inte kan få något inflytande är det ingen som vill rösta på.

Vi såg detta i spelet om arbetsförmedlingen. C backade direkt inför hotet om extraval och man kommer att backa om precis allt ifall Löfven hotar med extraval.

Det är därför som socialdemokratiska opinionsbildare nu kräver att Januariavtalet ska skrivas om. De inser att Centern har en så dålig förhandlingsposition att de går med på vad som helst.
2019-12-22, 14:18
  #85810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ja? Om du har S mellan jämnstora V och C, är det ju rimligt att politiken som förs blir S-politik. V och C tar ut varandra i riksdagen.

Vilket alternativ har Annie om och när S sätter hårt mot hårt? SD-samarbete?
Vad som är rimligt och vad som är reellt är två vitt skilda saker.

Idag är det svårt att se att det är socialdemokratisk politik som förs. Magdalena trodde inte ens på den budget som hon presenterade eftersom det var centerns och liberalernas. Bad nästan om ursäkt för skattesänkningarna. Och Löfven har upprepat att överenskommelsen ska genomföras under mandatperioden. Så var någonstans ska S sätta hårt mot hårt? När man gör allt för att genomföra andras politik.

Mitt tips är att så länge SL sitter kvar som partiordförande och statsminister kommer inget att ske om man inte blir tvingade till det som senast med AF.
2019-12-22, 14:22
  #85811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Problemet för Annie Lööf är att det inte finns någon väg tillbaka nu. Hon är inte välkommen i en högerregering så länge SD håller i taktpinnen och hon kan inte göra sig ovän med S för då är partiet helt isolerat och har ingen väg till makten. Ett parti som inte kan få något inflytande är det ingen som vill rösta på.

Vi såg detta i spelet om arbetsförmedlingen. C backade direkt inför hotet om extraval och man kommer att backa om precis allt ifall Löfven hotar med extraval.

Det är därför som socialdemokratiska opinionsbildare nu kräver att Januariavtalet ska skrivas om. De inser att Centern har en så dålig förhandlingsposition att de går med på vad som helst.

Ja - en spegelbild av läget för M. SD måste förstå hur stark förhandlingsposition de faktiskt har gentemot M, på samma sätt som S bör använda sitt övertag mot C.

Tänk bara en regeringsförhandling där M drar sig ur för att SD t ex kräver ministerposter eller pausad kvotflyktingmottagning. M skulle implodera i opinionen.
2019-12-22, 14:30
  #85812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Problemet för Annie Lööf är att det inte finns någon väg tillbaka nu. Hon är inte välkommen i en högerregering så länge SD håller i taktpinnen och hon kan inte göra sig ovän med S för då är partiet helt isolerat och har ingen väg till makten. Ett parti som inte kan få något inflytande är det ingen som vill rösta på.

Vi såg detta i spelet om arbetsförmedlingen. C backade direkt inför hotet om extraval och man kommer att backa om precis allt ifall Löfven hotar med extraval.

Det är därför som socialdemokratiska opinionsbildare nu kräver att Januariavtalet ska skrivas om. De inser att Centern har en så dålig förhandlingsposition att de går med på vad som helst.
Som jag minns det var det Löfven som gick med på vad som helst när JÖKen bildades. Inte Fjamåt. Så jag gör en annan bedömning.

SL har ett flertal gånger betonat att överenskommelsen står fast. Och att dess punkter ska genomföras under mandatperioden. Så vem är mest orolig för att den ska spricka. Löfven eller Annie? För mig är det utan tvekan Stefan. För annars skulle han aldrig gått med på den från början. Det viktigaste var att fortsätta som statsminister. Han kommer aldrig att äventyra den positionen. Han är tvingad att göra som AL och de andra säger. Så enda sättet att komma ur rävsaxen är att avgå. Om han vill rädda S.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in