Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
De stämmer, finns hur mycket jobb som helst, problemet är att företagen inte hittar rätt kompetens som efterfrågas, vi får lägga ner projekt internt då vi inte får tag på folk att anställa och vi är inte ensamma.
Märkligt det där. Vissa har tydligen alltid svårt att få tag i folk. Där jag jobbar nu säger man att man "har svårt att få tag i personal". Själv var jag arbetslös till helt nyligen och alla jag snackade med, rekryterar och folk ute på företag som häll i rekryteringen, sa att det fanns enormt med folk ledigt. Typiskt fick man in närmare 100 svar på annonser, varaav många mer än väl kvalificerade. Företag drar sig för att sätta ut annosner eftersom man inte klarar att hantera söknadsmängden och sortera ut vilka kandidater man skall ha in på interjuv. Har man bara några bra är det enkelt, men hur väljer du ut 5-10 pers när du har 30-40 väl kvalificerade att välja på.
Likadant inom IT-svängen. Folk skulla ha tag i java-utvecklare inne i Olso. Ena bolaget går i tidningen och säger att "vi vill anställa 40 pers till, men får inte tag i någon". Några kvarter bort håller en annan firma till, som också säker java-utvecklare. Där var det tvärtom; "Hjälp, vi drunknar i ansöknignar, vi har fått in flera 100, väldigt många som vi skulle vilja ta in, men vi kan inte ta alla".
Så, det där med brist på folk verkar vara mer relaterat till hur man resonerar inne på respektive företag. En person som är oduglig på ett ställe ses som jättebra (till samma typ av jobb) tvärs över gatan hos konkurenten.