2019-11-22, 04:31
Medlem
Suecotes avatar
Har inte hittat någon liknande färsk tråd så jag vågar mig på att starta en ny.

Det finns många trådar om att hitta jobb, men situationen för oss som är medelålders och inte lyckas hitta någon inkomstkälla är speciell. Själv har jag, efter många år utomlands, inte lyckats få fotfäste på den svenska arbetsmarknaden på de tre år jag varit "hemma". Jag har haft en tillfällig anställning på ett år som inte ledde till något mer. AF har inget intresse av mig alls eftersom jag talar svenska flytande (jag är ju svensk) och har en högskoleexamen. Enligt dem ska jag då lätt hitta jobb, även om verkligheten inte stämmer överens med deras fantasier.

Bor inte i min födelsestad p.g.a. den enorma bostadsbristen, och har inget nätverk som kan öppna dörrar. Jag är nog uppe i fyra siffror vad gäller det antal jobb jag sökt, och jag har verkligen inte siktat mot stjärnorna. Inte ens jobb man skulle kunna klara av med bara gymnasiekompetens verkar inom räckhåll. Med 15 år kvar till en eventuell pension vet jag inte hur jag ska motivera mig att vänta. Tänker inte lära mig koda eftersom jag vet att det inte hjälper, och dessutom har jag inget intresse av det.

Så är vi många? Som trots utbildning, språkkunskaper och ett långt förvärvsliv (utomlands) är ointressanta för den svenska arbetsmarknaden? Det finns de som säger att det finns jobb bara man söker, men de lever i en drömvärld (eller i Stockholm). Det har länge funnits långt fler arbetssökande än arbetstillfällen. Sverige fylls på med hundratusentals nya kroppar varje år som ska pressas in i arbetslivet med bidrag, och det finns en uppsjö av yngre med färskare utbildningar som jagar samma jobb som jag. Jag har i princip gett upp hoppet men måste ändå söka jobb och fylla i rapporten till AF.

Hur motiverar ni andra i mogen ålder er själva att fortsätta? Hur går dagarna? Hur går ekonomin? Jag har aldrig kommit in i a-kassesystemet så det är svältgränsen som gäller. Är mitt liv redan över vid 50 års ålder?

Gärna pm från andra i samma situation om ni föredrar, och inga klischéer om att det är mig det är fel på. Jag har gjort allt "rätt", det är den svenska arbetsmarknaden som är sjuk.
Citera
2019-11-22, 04:34
Medlem
revodnebs avatar
Alltså, vad jobbade du som utomlands? Kan du inte använda de kontakter du skapade under den tiden för att hitta något företag med den inriktningen? Om inte så får du väl vidareutbilda dig?
Citera
2019-11-22, 05:06
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså, vad jobbade du som utomlands? Kan du inte använda de kontakter du skapade under den tiden för att hitta något företag med den inriktningen? Om inte så får du väl vidareutbilda dig?

Du är ung, det märks. Hoppas på inlägg från vuxna människor så småningom.
Citera
2019-11-22, 05:19
Medlem
Sök dig till Danmark, där det inte råder någon åldersdiskriminering. Det går bra att bo i Malmö eller Helsingborg. Språket är oftast inget problem
Citera
2019-11-22, 05:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Du är ung, det märks. Hoppas på inlägg från vuxna människor så småningom.

Jag är 50+ det kanske är ungt för dig?
Citera
2019-11-22, 05:25
Medlem
förstår, kört är de inte men man kan säga att oddsen är sämre nu för dig att hitta din grej .. sök efter nått lämpligt, nu för tiden är de mycket e-handel, social media what ever sån bullshit. kolla kanske efter sånt jobb. De är inte direkt koda.
Citera
2019-11-22, 06:33
Medlem
Knucklehugss avatar
Ja sålänge vi har det system som vi tyvärr har i Sverige så ser det inte possitivt ut för personer som dig TS. Jag har i över 20 års tid förfasat över hur felande det svenska arbetsmarknadssystemet faktiskt är, och det är främst en verklighetsfrämmande politik som i grund och botten skapat vårat system. Istället som för t.ex i Tyskland, Finland eller England där rätt person på rätt plats råder samt som i Ryssland där varje arbetstagare har sin egen uppgift att utföra så skapar vi indirekt en hög arbetslöshet då vi i Sverige kan "leva" på att varje arbetstagare gör någon annans arbete inklusive sitt eget och att i Sverige så kan du göra karriär oavsett hur mycket fel du begår bara du har en godkänd utbildning.
Citera
2019-11-22, 07:01
Medlem
blobben!!!s avatar
Bor i Finland. Ingen bostadsbrist. Lätt att få jobb, även för äldre. Skicka PM så kan du börja redan imorgon.
Citera
2019-11-22, 07:39
Medlem
2560ps avatar
Här där jag bor finns det hur många jobb som helst där man efterfrågar högskolekompetens, men du får nog precisera din examen lite. Företaget jag jobbar på t.ex. har anställt många 50+'are de senaste åren, främst el-/mek-/kylkonstruktörer.
Citera
2019-11-22, 07:46
Medlem
Om du har körkort kan du fundera på att byta yrke till bussförare. Några månaders utbildning och du lär inte stå utan jobb. Där jag jobbar har det fattats folk sedan jag började för snart fyra år sedan.

Flera som egentligen vill ta pension jobbar vidare eftersom det inte finns förare så att det räcker.
Citera
2019-11-22, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Här där jag bor finns det hur många jobb som helst där man efterfrågar högskolekompetens, men du får nog precisera din examen lite. Företaget jag jobbar på t.ex. har anställt många 50+'are de senaste åren, främst el-/mek-/kylkonstruktörer.

Men vad bra! Då kan du ju redan nu erbjuda TS ett jobb, eftersom det finns hur många jobb som helst. Berätta gärna sen hur det gick här.

Ser sådana här trådar ibland och det är alltid några som gillar att gapa och skrika om hur mycket jobb det finns. Sen får de frågan, kan du hjälpa TS till jobb. Då uteblir svaret eller någon usel bortförklaring som "Ehhh, jag har inte tid" osv.
Citera
2019-11-22, 07:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Men vad bra! Då kan du ju redan nu erbjuda TS ett jobb, eftersom det finns hur många jobb som helst. Berätta gärna sen hur det gick här.

Ser sådana här trådar ibland och det är alltid några som gillar att gapa och skrika om hur mycket jobb det finns. Sen får de frågan, kan du hjälpa TS till jobb. Då uteblir svaret eller någon usel bortförklaring som "Ehhh, jag har inte tid" osv.

TS är välkommen att PM'a mig med detaljer om utbildning, erfarenhet osv. så ska jag gärna hjälpa till. Han verkar vara en god kandidat, då han faktiskt anstränger sig att söka jobb och kan tänka sig vad som helst.

De som klagar på att det inte finns några jobb är antingen oanställbara slackers utan adekvat utbildning/erfarenhet, eller sådana som inte kan tänka sig något annat än sitt drömjobb. Helst inom gångavstånd från bostaden, dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in