2019-12-21, 13:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
[quote=Snauzzer|69668840]Då blir inte ett rakt streck på sjökortet över atlanten den kortaste vägen?
Nej, det blir en båge. En så kallad "stoecirkel". Det vill säga en cirkel på en sfär där cirkelns centrum är i sfärens mittpunkt. Slå upp "storcirkelnavigation".

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Knepigt..verkar olösligt..som att försöka platta ut en apelsin utan att den spricker.
Exakt. Det är därför platta kartor aldrig stämmer exakt. På en glob stämmer det alltid exakt.
Citera
2019-12-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Här är en från 15:e våningen, borde i alla fall vara typ 50 m.
https://www.youtube.com/watch?v=HeURyLNUe1Y

EDIT: Du hade rätt!
Krökningen är tydligare högre upp (så länge man har en kamera med tillräcklig zoom, vill säga).

Snyggt! Inga 100m men ändå. Förklara nu varför 'golfbollen' långt bakom bron ej visar på någon form av lutning bort från den som filmar 👍
Citera
2019-12-21, 15:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Snyggt! Inga 100m men ändå. Förklara nu varför 'golfbollen' långt bakom bron ej visar på någon form av lutning bort från den som filmar 👍
Hur vet du att den inte visar någon lutning?
Vinkeln är för liten för att se, bara c:a 4 grader och den pekar bort från kameran.

Här är en bättre, den ser ut vara tagen ännu högre upp.
Det ser ut som man ser mer ned på vägbanan i förgrunden.

https://www.youtube.com/watch?v=rF4hyvTCT1I
Citera
2019-12-21, 18:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Då blir inte ett rakt streck på sjökortet över atlanten den kortaste vägen?
Knepigt..verkar olösligt..som att försöka platta ut en apelsin utan att den spricker.

Måste fråga, har problemet med kartprojektioner varit helt okänt för dig tills nu?

Att du använder det klassiska apelsinexemplet får mig att tro att du fejkar denna okunskap.
Citera
2019-12-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur vet du att den inte visar någon lutning?
Vinkeln är för liten för att se, bara c:a 4 grader och den pekar bort från kameran.

Här är en bättre, den ser ut vara tagen ännu högre upp.
Det ser ut som man ser mer ned på vägbanan i förgrunden.

https://www.youtube.com/watch?v=rF4hyvTCT1I

Jag tolkar det som att du ser en väg som kurvar sig bort från betraktaren, är det rätt uppfattning?

Om ja, så förstår du väl vad jag menar med att en jämförelse mellan vägen och saker längre bort tycks tyda på en rätt okurvig landmassa(bortsett från vägen som ser ut att kurva sig ganska rejält).
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-21 kl. 18:37.
Citera
2019-12-21, 18:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tolkar det som att du ser en väg som kurvar sig bort från betraktaren, är det rätt uppfattning?

Om ja, så förstår du väl vad jag menar med att en jämförelse mellan vägen och saker längre bort tycks tyda på en rätt okurvig landmassa(bortsett från vägen som ser ut att kurva sig ganska rejält).
Är väl inte så konstigt att det är svårare att se lutningen på englobboll som lutar nästan rakt bort ifrån betraktaren än lutningen på en lång bro?
Vad är det du antyder? Att det skulle vara fejkat? Då hade man ju fejkat lutningen hos globen och stolparna också om det var så det borde se ut.
Citera
2019-12-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl inte så konstigt att det är svårare att se lutningen på englobboll som lutar nästan rakt bort ifrån betraktaren än lutningen på en lång bro?
Vad är det du antyder? Att det skulle vara fejkat? Då hade man ju fejkat lutningen hos globen och stolparna också om det var så det borde se ut.

Fejkat? Nej. Jag antyder att det inte är en kurvatur vi ser, utan ett resultat av något optisk fenomen.

Jag ser absolut ingen antydan till att strukturen som ligger bortom den välvning ni förespråkar på vägen, skulle luta överhuvudtaget, vilket tycks konstigt då den välvningen bara borde öka med avstånd.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-21 kl. 20:11.
Citera
2019-12-21, 20:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fejkat? Nej. Jag antyder att det inte är en kurvatur vi ser, utan ett resultat av något optisk fenomen.

Jag ser absolut ingen antydan till att strukturen som ligger bortom den välvning ni förespråkar på vägen, skulle luta överhuvudtaget, vilket tycks konstigt då den välvningen bara borde öka med avstånd.
Vilket optiskt fenomen anser du ligger bakom det här? Refraktion verkar i motsatt riktning dvs. höjer upp saker som ligger långt bort och perspektiv döljer inte saker bortom någon kurva.
Sedan kan inga optiska fenomen förklara avstånden på södra halvklotet. Vore jorden en skiva så är avstånden som längst, längst ut på skivan och inte halvvägs. Enda vägen att verkligen få det vara längst längs med ekvatorn är att jorden är ett klot.
Vill du få oss att tro att ett optiskt fenomen skulle kunna dölja halva städer under horisonten så får du allt visa vad det är för slags optiskt fenomen och även om det skulle finnas ett så kan det inte förklara ekvatorns längd i förhållande till avståndet Nordpolen.
Citera
2019-12-22, 07:23
Medlem
Idag är vintersolståndet den kortaste dagen.

Taget från wikipedia.

"Vintersolståndet*är tidpunkten på året när solen har sin lägsta middagshöjd, vilket sammanfaller med den kortaste dagen. Detta inträffar när jordens rotationsaxel lutar mest bort från solen. Detta sker två gånger om året – på norra halvklotet cirka 21–23 december, på södra halvklotet runt 20–23 juni."

Detta fungerar bara på en rund jord som vi nu bor på och lever på. 😉

Hade detta varit en platt jord Hur hade detta fungerat eftersom det inte fungerar på en platt jord.
Ge mig ett bra svar
Citera
2019-12-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Idag är vintersolståndet den kortaste dagen.

Taget från wikipedia.

"Vintersolståndet*är tidpunkten på året när solen har sin lägsta middagshöjd, vilket sammanfaller med den kortaste dagen. Detta inträffar när jordens rotationsaxel lutar mest bort från solen. Detta sker två gånger om året – på norra halvklotet cirka 21–23 december, på södra halvklotet runt 20–23 juni."

Detta fungerar bara på en rund jord som vi nu bor på och lever på. 😉

Hade detta varit en platt jord Hur hade detta fungerat eftersom det inte fungerar på en platt jord.
Ge mig ett bra svar

Du skriver att det bara fungerar på en rund jord, samt att det inte fungerar på en platt jord.

Vad för svar skulle du ens fundera över innan du på förhand dömde det omöjligt?
Citera
2019-12-22, 10:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, fast lite diagonalt, kameran är ju inte exakt längs med vägen.

Citat:
Nu kändes det som målstolparna flyttades...

Nej. Det förstår jag inte. Varför skulle saker längre bort vara på en okurvig landmassa?
Tror du att jorden består av krökta vattenmassor mes platta landmassor emellan?
Lokalt platta landmassor (som fotbollsplaner) har inget med jordens form i helhet att göra.
I övrigt har land har ju en topografi (berg & dalar), därför ser vi inte kurvan lika enkelt "längs med" över land.
Det är ju på vägen man ser krökningen lättast eftersom den är i nivå (level) med vattenytan.
Över land finns det andra sätt att se krökningen, som att konstatera att horisonten är lägre ju högre man är.
Citera
2019-12-22, 10:27
Medlem
Citat:
Du skriver att det bara fungerar på en rund jord, samt att det inte fungerar på en platt jord.

Vad för svar skulle du ens fundera över innan du på förhand dömde det omöjligt?

Hur skulle det fungera på en platt jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in