2019-11-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag måste lämna den här delen av forumet...

Du ser fenomen som på jorden som beter sig exakt likadant som om du gör en modell av en rund jord.
Observation efter observation går att återskapa i en modell:
- Hur saker försvinner bakom horisonten.
- Hur avstånd mellan alla jordens städer är.
- Varför halvmånen står upp i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och står upp i Sydafrika, fast 180 grader roterat gentemot Sverige.
- Hur norra Polstjärnans höjd beter sig beroende observatörens breddgrad.
- Hur södra Polstjärnans höjd beter sig beroende observatörens breddgrad.
- Hur södra stjärnhimlen roterar medsols runt södra Polstjärnan.
- Hur norra stjärnhimlen roterar motsols runt notta Polstjärnan.
- Hur moln belys underifrån av solen vid soluppgång och solnedgång.
- Hur solen rör sig i en exakt rak bana över himlen över hela jordklotet under vår- och höstdagjämningen.
- Hur alla skuggor rör sig i en exakt rak bana över himlen över hela jordklotet under vår- och höstdagjämningen.
- Hur berg först belys på toppen och belys längre och längre ned ju högre solen går upp vid soluppgång.
- Hur månförmörkelse fungerar.
- Hur solförmörkelse fungerar.
- Hur våra årstider fungerar.
- Hur dag och natt fungerar.
- Hur GPS fungerar.
- Att vi inte kan nå hela jordklotet med radiovågor via en enda antenn.
- Att vi det olika stjärnbilder vid samma klockslag beroende årstid.
- Hur ebb och flod fungerar.

Här är några exempel som du kan observera i verkliga livet och är helt genomförbart att få förklarat via en modell av jorden. Exakt ALLT fungerar och går ihop.

Men inget fungerar på en platt jord. Inget fungerar att göra som modell.

Ditt val är att tvivla på att jorden är ett klot fast exakt ALLT du observerar i verkliga livet tyder just på en klotformad jord. Att du även kan se det fungerar med enkla experiment både på en modell eller direkt på jordklotet spelar ingen roll. Du tror ändå jorden är platt ÄVEN om inget tyder på det.

Detta kallas idioti. Eller att vara fanatisk religös.

Mycket pekar på att jorden skulle kunna vara rund. Annars skulle inte smarta individer som du själv och ni andra som skriver här ha så svårt att tänka er något annat.

Ha det fint!
Citera
2019-11-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jorden måste nog vara rund, ändå.
Vad är det enligt dig som motsäger det detta faktum!
Detta är ingen teori min herre som Big Bang eller evolutionen!
Det är 100% fakta. Eller du påstår att satelliter, alla bilder från rymden är...fejk?
Citera
2019-11-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Vad är det enligt dig som motsäger det detta faktum!
Detta är ingen teori min herre som Big Bang eller evolutionen!
Det är 100% fakta. Eller du påstår att satelliter, alla bilder från rymden är...fejk?

... Ja. Det är mitt påstående. 🤯
Citera
2019-11-14, 21:47
Medlem
Citat:
... Ja. Det är mitt påstående. 🤯

Vad har du för belägg som stryker ditt påstående?
Får man också fråga hur gammal du är?
Hej, jag är 37 år själv, utbildad i detta land, Sverige.
Själv då?
Citera
2019-11-14, 22:00
Medlem
Citat:
Att det verkar saknas vetenskapliga bevis för en kurva.

Fast nu trollar du bara!
Du tror inte på satelliter och dess bilder!
Lägg ner.

PS:
Finns hur många bevis som helst för en kurva.
Fucking Flat Earth sidor FAILAR själva när dom har bild på horisonten....Rita ett rakt sträck så kommer du se KURVA...på deras egna hemsidor.
Dom säger själva "AROUND THE GLOBE" om deras fanbase...skärp dig för fan. Sluta trolla eller gå ut på krogen, café prata med någon random som kan upplysa dig lite
Citera
2019-11-15, 00:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför jämför du att blicka uppåt med att blicka längst med marken?
Vad skulle skillnaden vara?
Citera
2019-11-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad skulle skillnaden vara?

Får åter igen åberopa mitt exempel på en mikroskopisk människa ståendes på ett till synes oändligt stort bord. Kan människan se hela vägen till bordets kant? Nej, det tror jag inte den kan. Kan människan titta upp och se en taklampa hängandes över bordet? Ja, det tror jag den kan. Skillnaden är att det mellan dig och månen inte finns någon terräng.

Sen tror jag inte månen är 40.000 mil bort, men det är irrelevant.
Citera
2019-11-15, 00:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Får åter igen åberopa mitt exempel på en mikroskopisk människa ståendes på ett till synes oändligt stort bord. Kan människan se hela vägen till bordets kant? Nej, det tror jag inte den kan. Kan människan titta upp och se en taklampa hängandes över bordet? Ja, det tror jag den kan. Skillnaden är att det mellan dig och månen inte finns någon terräng.

Sen tror jag inte månen är 40.000 mil bort, men det är irrelevant.
Finns ingen terräng ute över ett hav heller som skulle kunna förklara att Toronto blir dolt till hälften. Skulle vågor stå för detta så skulle dom behöva vara milshöga.
Vad du tror om avståndet till månen tycker jag är ointressant då det lätt går att mäta det avståndet med paralax eller laser.
Citera
2019-11-15, 00:45
Medlem
Citat:
Finns ingen terräng ute över ett hav heller som skulle kunna förklara att Toronto blir dolt till hälften. Skulle vågor stå för detta så skulle dom behöva vara milshöga.
Vad du tror om avståndet till månen tycker jag är ointressant då det lätt går att mäta det avståndet med paralax eller laser.

Nej, men det finns en jävla massa vatten. Vatten som ej finns mellan dig och månen. Där har du din skillnad. Ej nöjd med svaret? Trist.
Citera
2019-11-15, 00:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej, men det finns en jävla massa vatten. Vatten som ej finns mellan dig och månen. Där har du din skillnad. Ej nöjd med svaret? Trist.
Har vattnet en kurvatur så döljer det Toronto. En platt vattenyta skulle inte dölja något.
Citera
2019-11-15, 00:52
Medlem
Citat:
Har vattnet en kurvatur så döljer det Toronto. En platt vattenyta skulle inte dölja något.

Utöver din fantasi, vad säger att ett vattendrag ej kan dölja saker som befinner sig långt ifrån dig som betraktare?
Citera
2019-11-15, 00:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Utöver din fantasi, vad säger att ett vattendrag ej kan dölja saker som befinner sig långt ifrån dig som betraktare?
Hur långt vattnet mellan mig och Toronto är saknar betydelse. Det är om det ligger i vägen för ljuset som har betydelse. Ett platt vatten ligger ju inte i vägen oavsett avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in