Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Vad var det som så hemskt med att Luther tyckte att skriften skulle komma först och att det inte skulle gå att kunna köpa sig ur reningselden med avlatsbreven?
Problemet var egentligen inte vad Luther tyckte, utan att ingen religionsfrihet fanns på den tiden. Så då blev katolicismen förbjuden i många länder, och de som höll fast vid sin tro blev förföljda.
Citat:
Idag finns det ju katolska präster som lever som gifta (är du gift innan du blir katolsk präst behöver du inte skilja dig) och jag ser inte att det skulle finnas något stöd för att en präst skulle behöva leva i celibat för att vara präst.
Paulus skriver någonstans att det är bäst att vara ogift, men att den som måste får gifta sig. Samtidigt bygger ju det där med celibatet mer på traditioner från medeltiden än på Bibelns ord.
Citat:
Ibland kan jag uppfatta protestantismen som kall och tror att det kan ha o göra med luthersk attityd till att det är tron som frälser och inte gärningar, men Luther försvarade ju senare att gärningar visserligen inte frälser men att de "borde" komma av att du älskar Gud och skapelsen.
Det är tydligen vad Paulus tyckte också. Jag har dock personligen svårt med det där att tron ska vara viktigare än gärningar, för de visar mer vem du är än vad tron gör.
Citat:
Tror som sagt inte Luther var något helgon men det var viktiga reformer han stod för och öppnade upp för en mer trovärdig och ärlig kyrka, jämfört med en kyrka som säger olika saker som inte står i skriften och som inte själva lever upp till sina ideal, t ex om kyskhetslöftet.
Fast nu kommer du med en trist negativ schablonbild av katolicismen, som jag tycker är orättvis. Fast jag håller med dig om att kyskhetslöftet inte ska gälla för "vanliga" präster, utan endast för dem som vill vara munkar och nunnor.