Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Innan du anklagar en människa som levde för femhundra år sedan för att vara hatisk, så ta en mycket lång titt på dig själv. Är du inte själv hatisk mot protestantiskt kristna och asatroende och muslimer?
Vadå hatisk? Jag belyser irrläror och felaktigheter. Är det att vara hatisk?
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Ortodoxt kristna och judar verkar dock få slippa undan, så tack för det då. Men det är svårt för mig att förstå varför vissa folkgrupper är sämre i din värld än andra.
Nej, jag röstar inte på SD. Konstig attack du utför. Ska inte judar få slippa undan? Eller ska man gå på dem i Luther-Hitler-andan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Och sist men inte minst, varför hatar du Martin Luther så mycket? Har han gjort dig illa på något sätt? Jag förstår det inte. Visst visst, han var ju också han människa och hade också han sina fel och brister. Och ja, en del av hans åsikter har inte åldrats med något större behag. Men... förtjänar han ditt oresonliga hat?
Vadå hatar? Han lär ju ha fått sin straff. Men vi bör inte glömma all skada denna man gjorde. Det kan gå 100 år och judarna glömmer inte förintelsen, det kan gå 1000 år och kristna glömmer inte Luthers kätteri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Nej! Han fick de katolska herrarna att granska sig själva och göra sig av med de värsta missförhållandena. Han gav folkspråken en bättre status. Han gav präster rätten att få vara gifta (och ja, det var en bra sak enligt mig).
Jo, Luther kan ses som en gudomlig varningssignal, precis som turken. Katolska kyrkan blev bättre efteråt. Tack Luther, men det bra du gjorde neutraliserar inte det onda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Han visade alla att man ibland måste bryta mot gamla traditioner och börja med något nytt.
Nej, det gjorde han verkligen inte. Sverige hade vart ett bättre land om det hade vart katolsk som det en gång var.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Nja, det var fortfarande rätt stora skillnader i läskunnighet mellan protestantiska och katolska länder på 1800-talet om jag minns rätt och det vore märkligt om en del av den skillnaden inte berodde på bibelläsandet.
Det lär stämma som du säger. Men att läsa och förstå vad man läser är olika saker, hur konstigt det än låter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Turkens överlevnad berodde snarare på en europeiska stormaktsrivaliteten. Det katolska Frankrike var ofta allierat med Osmanska riket, mot det katolska Österrike.
Frankrike blev knockad flera gånger och som dåliga förlorade avsade sig landet fredsavtalen. Dåliga förlorare, dåliga katoliker. Sedan fick ju Frankrike en härskarätt av kryptoprotestanter i Borbonerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Japp, men den teorin har tappat ganska mycket i popularitet.
Mindre populär men fortfarande något som bör tänkas över. Däremot Luthers inflytande på antisemitismen (och därmed nazisternas uppgång) helt obestridligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Usch! Ordet "hen" är ett annat av mina språkliga hatobjekt. Jag är dock rädd att det kommer att få mycket större användning än Lingonfetts "lutherit".
Jag själv unviker att posta i trådar där TS använder terminologi jag ogillar (neger, babbe osv.). Men lutherit är berättigad som ord då 1) Strindberg använder det, 2) nya ord tillkommer, 3) är likt ord för andra kätterier som hussit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Jo, det förstås. Man kan ju vara frihetshjälte för en person och närmast terrorist för en annan.
Luther är universell kättare för perspektivet som bör tas är det kristendomen som helhet, även om man kan tycka det är fel.
Ni får rätta mig nu, men jag tror t.o.m. vissa protestanter erkänner Luther som en kättare i god mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
freeriderXII
Inom katolicismen ber man inte bara till Gud man ber även till helgon vid olika situationer. En på sjön en för god skörd många olika för att bli frisk från olika sjukdomar etc.
Protestanter ber bara till Gud som han vill.
Du skall inga andra Gudar hava jämte mig. 2 Mosebok 20:3
Helgonen är till viss del en fortsättning på den gamla månggudadyrkan.
Det låter som om Karl XII själv talar : en okunnig lutherit som kör sitt land i botten.