2018-06-04, 11:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Luther var en intelligent överklasstaliban som hade en del poänger. Han var dock utan tvekan en fundamentalist.

Protestantismen har haft flera positiva effekter, varav de flesta dock var helt eller halvt oavsiktliga. Den religiösa splittringen ledde till våld men vitaliserade Europas intellektuella och politiska liv, och betoningen på att själv läsa Bibeln bidrog så småningom till ökad alfabetism. Det är dock tveksamt om det hade glatt Luther, som absolut inte ville att folk skulle läsa Bibeln för att tolka den. Han hade älskat Koranrecitering.

I slutändan har alla religioner sina splittringar och fundamentalister, och det föll ändå rätt bra ut i Europa där ett modus vivendi så småningom skapades efter ett par hundra år. Tyvärr lever mycket av den rätt sunkiga antikatolska propagandan kvar (i intressanta muterade former), och jag antar att trådskaparen delvis ville skjuta en provokativ tankepil mot den.
Citera
2018-06-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Luther var en intelligent överklasstaliban som hade en del poänger. Han var dock utan tvekan en fundamentalist.

Protestantismen har haft flera positiva effekter, varav de flesta dock var helt eller halvt oavsiktliga. Den religiösa splittringen ledde till våld men vitaliserade Europas intellektuella och politiska liv, och betoningen på att själv läsa Bibeln bidrog så småningom till ökad alfabetism. Det är dock tveksamt om det hade glatt Luther, som absolut inte ville att folk skulle läsa Bibeln för att tolka den. Han hade älskat Koranrecitering.

I slutändan har alla religioner sina splittringar och fundamentalister, och det föll ändå rätt bra ut i Europa där ett modus vivendi så småningom skapades efter ett par hundra år. Tyvärr lever mycket av den rätt sunkiga antikatolska propagandan kvar (i intressanta muterade former), och jag antar att trådskaparen delvis ville skjuta en provokativ tankepil mot den.

Fast alfabetismen var på väg ändå då boktryckarkonsten spreds under samma tid och förfinades så småningssom.

Religionskrigen orsakade mycket onödigt lidande och slöseri på resurser som kunde ha används mot turken. Det finns även teorier som påstår att nazismen är rotad i religionskrigen som fick Tyskland att bli "speciell" (tysk särväg).
Citera
2018-06-05, 00:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Martin Luther var inte första eller sista kättaren, men han var den absolut största. Med mycket rätta bannlystes han av kyrkan och förklarades fredlös av kejsaren. Han fick chansen till förlåtelse och vägrade.

Om luthers religion sade Pius X:

Protestantism eller reformerad religion, så som det stolt kallades av dess grundare, är summan av all kätteri, som har funnits förr, som kommit efter det, och som skulle kunna uppstå efter själarnas slakt
Var har Luther fel? Han är fel i så mycket att jag skulle kunna skriva en encyclopedi i 100 delar om det. Ofta brukar man sammanfatta med en citat av Thomas av Aquina:
Det är klart att han som egensinnigt förnekar en trossats har ingen tro i de andra satserna, men bara en åsikt, som beror på dennes vilja
Luther ägnade mycket tid åt tyckeri och vände upp ned på allt han "ogillade". Han ogillade att vara celibat, han ogillade påvens makt, han ogillade judar. Han verkade godtyckligt och försvarade sig med att hans slutsatser var logiska, medan han bad sina anhängare att tro på hans nya kyrka. En hycklande kombination av "logik" och "tro" vartefter som de passar.

Frågan är hur han lyckades? Katolska kyrkan var i djup kris i början av 1500-talet. Men inte bara det, en hell nu kulle av maktlystna uppstudsiga furstar hade tappat tron helt och var beredda att göra vad som helst för att få tillfredsställa si maktanspråk, köttsliga lustar. Henrik VIII av England, i intryck av Luther, bröt med Rom i med att påven nekade honom någon kunglig rätt till horeri han trodde sig ha. I Tysk-Romerska Riket skyddades Luther från Guds vrede av syndiga furstar som Karl V och påven försökte bestraffa in det sista. Luther tog en nunna till hustru och därmed bröts all disciplin ned i hans rörelse, återverkningarna ses även idag då hans "kyrka" är packade av ateistiska eller tvivlande präster. Man har även diskuterat i "svenska" kyrkan om att öppna kyrkorna för delade Gudstjänster med andra samfund. Katoliker, uttryckt i Benediktus XV ord, har det mer klart för sig:
Han som ber med kättare är kättare själv
Så, be aldrig tillsammans med en lutherit.

Luther var falsk i mycket men han var sann i sin antisemitism. En äkta judehatare och föregångare till nazismen. En religiös Hitler som förespråkade en irrlära utan like. Det är inte att undra uppslutningen av Tyska lutherit-kyrkan bakom nazisternas program på 30 och 40-talet. Och det trots att nazismen strävade att förstöra kristendomen och ersätta det med något annat.

Luther var lång från folket och ännu längre från Gud. Han hatade bönder och skrev om bondeupproren en text med namnet: Mot de mördande, tjuvande horderna av bönder. Men han var de rikas vän och furstarnas lakej, och hans religion tvingades på folket mot deras vilja i stora delar av norra Europa.

Luther svek i sin tur kyrkan, påven, kejsaren, Tysklands bönder och kristendomen som helhet. När Osmanerna var på framfart i Österrike och Medelhavet så ägnade sig denna man med att så splittring och hat. Religionskrigen i Europa är Luthers verk. Korstågsandan kejsaren ville inspirera i folk fick lock på sig av alla stridigheterna Luther påbörjade.

Var är han nu? Saliga Maria Serafina ska ha haft en vision där han satt och brann i helvetet.
Men suck! Jag orkar inte ens börja tala om hur fel du har... Men låt mig bara påminna dig om om att katoliker i allmänhet hade hatat judar (och till och med dödat dem ibland när det passade dem) i sekler innan Luther föddes. Så vi borde inte döma honom för att han var ett barn av sin tid i den frågan. Och för tusende gången finns ditt sjuka hittepå-ord "lutherit" inte ens i det svenska språket.

Innan du anklagar en människa som levde för femhundra år sedan för att vara hatisk, så ta en mycket lång titt på dig själv. Är du inte själv hatisk mot protestantiskt kristna och asatroende och muslimer? Ortodoxt kristna och judar verkar dock få slippa undan, så tack för det då. Men det är svårt för mig att förstå varför vissa folkgrupper är sämre i din värld än andra.

Och sist men inte minst, varför hatar du Martin Luther så mycket? Har han gjort dig illa på något sätt? Jag förstår det inte. Visst visst, han var ju också han människa och hade också han sina fel och brister. Och ja, en del av hans åsikter har inte åldrats med något större behag. Men... förtjänar han ditt oresonliga hat? Nej! Han fick de katolska herrarna att granska sig själva och göra sig av med de värsta missförhållandena. Han gav folkspråken en bättre status. Han gav präster rätten att få vara gifta (och ja, det var en bra sak enligt mig). Han visade alla att man ibland måste bryta mot gamla traditioner och börja med något nytt. Men tydligen är allt detta "kätteri" för somliga, även nu efter att femhundra år har gått.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-05 kl. 00:56.
Citera
2018-06-05, 10:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Fast alfabetismen var på väg ändå då boktryckarkonsten spreds under samma tid och förfinades så småningom.

Nja, det var fortfarande rätt stora skillnader i läskunnighet mellan protestantiska och katolska länder på 1800-talet om jag minns rätt och det vore märkligt om en del av den skillnaden inte berodde på bibelläsandet.

Citat:
Religionskrigen orsakade mycket onödigt lidande och slöseri på resurser som kunde ha används mot turken.

Turkens överlevnad berodde snarare på en europeiska stormaktsrivaliteten. Det katolska Frankrike var ofta allierat med Osmanska riket, mot det katolska Österrike.

Citat:
Det finns även teorier som påstår att nazismen är rotad i religionskrigen som fick Tyskland att bli "speciell" (tysk särväg).

Japp, men den teorin har tappat ganska mycket i popularitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och för tusende gången finns ditt sjuka hittepå-ord "lutherit" inte ens i det svenska språket.

Nyord har en självklar plats i samhällsvetenskapen! Se det enorma genomslaget för hen, till exempel.

Citat:
Och sist men inte minst, varför hatar du Martin Luther så mycket? Har han gjort dig illa på något sätt? Jag förstår det inte.

Jag misstänker att trådstartaren är lite av en provokatör. :-)

Citat:
Men tydligen är allt detta "kätteri" för somliga, även nu efter att femhundra år har gått.

Det är väl som med en del andra historiska definitioner: tekniskt sett var George Washington och Robert E Lee förrädare, men inte i sina egna och många andras ögon. I slutändan är det rätt mycket en åsiktsfråga.
Citera
2018-06-05, 18:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Nyord har en självklar plats i samhällsvetenskapen! Se det enorma genomslaget för hen, till exempel.
Usch! Ordet "hen" är ett annat av mina språkliga hatobjekt. Jag är dock rädd att det kommer att få mycket större användning än Lingonfetts "lutherit".

Citat:
Jag misstänker att trådstartaren är lite av en provokatör. :-)
Man får det intrycket ibland, ja.

Citat:
Det är väl som med en del andra historiska definitioner: tekniskt sett var George Washington och Robert E Lee förrädare, men inte i sina egna och många andras ögon. I slutändan är det rätt mycket en åsiktsfråga.
Jo, det förstås. Man kan ju vara frihetshjälte för en person och närmast terrorist för en annan.
Citera
2018-06-05, 19:18
Medlem
freeriderXIIs avatar
Inom katolicismen ber man inte bara till Gud man ber även till helgon vid olika situationer. En på sjön en för god skörd många olika för att bli frisk från olika sjukdomar etc.

Protestanter ber bara till Gud som han vill.

Du skall inga andra Gudar hava jämte mig. 2 Mosebok 20:3

Helgonen är till viss del en fortsättning på den gamla månggudadyrkan.
Citera
2018-06-05, 19:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Inom katolicismen ber man inte bara till Gud man ber även till helgon vid olika situationer. En på sjön en för god skörd många olika för att bli frisk från olika sjukdomar etc.

Ja visst, så är det nog. Men en katolik idag skulle säga att det inte rör sig om avgudadyrkan, utom om att helgonen kan gå med förbön för en till Gud.
Citera
2018-06-05, 20:34
Medlem
Citat:
Innan du anklagar en människa som levde för femhundra år sedan för att vara hatisk, så ta en mycket lång titt på dig själv. Är du inte själv hatisk mot protestantiskt kristna och asatroende och muslimer?
Vadå hatisk? Jag belyser irrläror och felaktigheter. Är det att vara hatisk?

Citat:
Ortodoxt kristna och judar verkar dock få slippa undan, så tack för det då. Men det är svårt för mig att förstå varför vissa folkgrupper är sämre i din värld än andra.
Nej, jag röstar inte på SD. Konstig attack du utför. Ska inte judar få slippa undan? Eller ska man gå på dem i Luther-Hitler-andan?

Citat:
Och sist men inte minst, varför hatar du Martin Luther så mycket? Har han gjort dig illa på något sätt? Jag förstår det inte. Visst visst, han var ju också han människa och hade också han sina fel och brister. Och ja, en del av hans åsikter har inte åldrats med något större behag. Men... förtjänar han ditt oresonliga hat?
Vadå hatar? Han lär ju ha fått sin straff. Men vi bör inte glömma all skada denna man gjorde. Det kan gå 100 år och judarna glömmer inte förintelsen, det kan gå 1000 år och kristna glömmer inte Luthers kätteri.

Citat:
Nej! Han fick de katolska herrarna att granska sig själva och göra sig av med de värsta missförhållandena. Han gav folkspråken en bättre status. Han gav präster rätten att få vara gifta (och ja, det var en bra sak enligt mig).
Jo, Luther kan ses som en gudomlig varningssignal, precis som turken. Katolska kyrkan blev bättre efteråt. Tack Luther, men det bra du gjorde neutraliserar inte det onda.

Citat:
Han visade alla att man ibland måste bryta mot gamla traditioner och börja med något nytt.
Nej, det gjorde han verkligen inte. Sverige hade vart ett bättre land om det hade vart katolsk som det en gång var.

Citat:
Nja, det var fortfarande rätt stora skillnader i läskunnighet mellan protestantiska och katolska länder på 1800-talet om jag minns rätt och det vore märkligt om en del av den skillnaden inte berodde på bibelläsandet.
Det lär stämma som du säger. Men att läsa och förstå vad man läser är olika saker, hur konstigt det än låter.

Citat:
Turkens överlevnad berodde snarare på en europeiska stormaktsrivaliteten. Det katolska Frankrike var ofta allierat med Osmanska riket, mot det katolska Österrike.
Frankrike blev knockad flera gånger och som dåliga förlorade avsade sig landet fredsavtalen. Dåliga förlorare, dåliga katoliker. Sedan fick ju Frankrike en härskarätt av kryptoprotestanter i Borbonerna.

Citat:
Japp, men den teorin har tappat ganska mycket i popularitet.
Mindre populär men fortfarande något som bör tänkas över. Däremot Luthers inflytande på antisemitismen (och därmed nazisternas uppgång) helt obestridligt.

Citat:
Usch! Ordet "hen" är ett annat av mina språkliga hatobjekt. Jag är dock rädd att det kommer att få mycket större användning än Lingonfetts "lutherit".
Jag själv unviker att posta i trådar där TS använder terminologi jag ogillar (neger, babbe osv.). Men lutherit är berättigad som ord då 1) Strindberg använder det, 2) nya ord tillkommer, 3) är likt ord för andra kätterier som hussit.

Citat:
Jo, det förstås. Man kan ju vara frihetshjälte för en person och närmast terrorist för en annan.
Luther är universell kättare för perspektivet som bör tas är det kristendomen som helhet, även om man kan tycka det är fel.

Ni får rätta mig nu, men jag tror t.o.m. vissa protestanter erkänner Luther som en kättare i god mening.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Det låter som om Karl XII själv talar : en okunnig lutherit som kör sitt land i botten.
Citera
2018-06-05, 21:58
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en artikel om huruvida Romersk katolska kyrkan är polyteistisk eller inte.

Två påvecitat av många.

"All those who seek Mary’s protection will be saved for all eternity." Pope Benedict XV

"What will it cost you, oh Mary, to hear our prayer? What will it cost you to save us? Has not Jesus placed in your hands all the treasures of His grace and mercy? You sit crowned Queen at the right hand of your son: your dominion reaches as far as the heavens and to you are subject the earth and all creatures dwelling thereon. Your dominion reaches even down into the abyss of hell, and you alone, oh Mary, save us from the hands of Satan." Pope Pius Xl

Citat:
Av Greg Durel

It seems clear to any rational person that Mary has indeed been elevated to a position of divinity by the Roman Catholic Church. The Church of Romanism has over seven thousand "saints". If we applied our attribute test to each one of them the results would be the same. They would be "gods" by Rome’s beliefs. Without a doubt Paganism is by and large polytheistic. So then Roman Catholicism is Pagan because it is polytheistic. Biblical Christianity on the other hand is monotheistic. The Bible says there is only one God and one Mediator between God and Man, the man Christ Jesus. Things that are different are not the same! Catholicism is not the same as Biblical Christianity; therefore, Catholicism is neither Biblical nor Christian. Catholicism is the same as Paganism, therefore, Catholicism is pagan. The Roman Catholic Church is polytheistic and therefore should be rejected. But for some it will be: "I was born polytheistic and I will die polytheistic!" What will you do?
Citera
2018-06-07, 10:02
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Martin Luther var inte första eller sista kättaren, men han var den absolut största.
Nej, den titeln brukar gå till Markion.
Citera
2018-06-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Nej, den titeln brukar gå till Markion.

Man skulle kunna dra en linje Markion-Luther-Hitler. Gnosticismen, literalismen och nationalismen dessa män representerar utgör en ond trio.
Citera
2018-06-07, 17:35
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Man skulle kunna dra en linje Markion-Luther-Hitler. Gnosticismen, literalismen och nationalismen dessa män representerar utgör en ond trio.

Du glömmer Jörg Lanz von Liebenfels en Cisterciensermunk som var Nazismens store ideolog.
I sin bok "Die Theozoologi oder die Kunde von den Sodoms-Äfflingen und dem Götter-Elektron" här läggs teorin om rasrena Änglar och arier fram och färgade och judar bör steriliseras.

Den yttersta domen beskrivs som en kamp mellan Arier och Djurmänniskor.

Ordo Novi Templi grundades för att öka rasmedvetenheten bland katoliker.

Dessa organisationer kom senare att ge upphov till den nazistiska ideologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in