2019-12-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, givetvis. Fu är inte klar för att väcka åtal, utredningen kräver mer tid.
Men KL är inte häktad och det står likaväl om henne. Därav ursprungliga frågor kring ordval antar jag.

Ah ok tack. Jag missförstod då.
Citera
2019-12-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Är han mindre bekant med HOL när han skall företräda Den kriminelle än han är när han skulle företräda KL?

Nej då. Bra fråga från dagens juridik journalisten, Gunnar däremot har ingen bra replik på frågan, ist gräver han en större grop i sina svepande krumbukter om jävsfrågan

Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det är omhäktning i andra ord i stort sett. Åklagaren begär 2 eller 4 veckor i stöten och Rätten sätter ett datum anpassat för det. Man säger då att åtalet ska väckas inom den tiden men det är också ett alternativ att be om förlängd åtalstid vilket alltså är en omhäktning. Den misstänkte kan då medge häktning (dvs acceptera att ge mer tid) eller bestrida häktning och då blir det en häktesförhandling där rätten bedömer om åtalstid ska förlängas eller om den misstänkte ska släppas fri.

Det handlar om K Liljas beslagtagna egendomar. Åklagaren har som uppgift att kontinuerligt ompröva beslagen, han kan inte behålla materialet till åtal väcks bara så där utan vidare.

Att åklagaren får behålla Karins materialet på skälig misstanke är absolut inte graverande för Karins del.

Åk har fått en träff på DNA(rörlig eller inte?) på Billy inifrån trapphuset på N Mälarstrand mycket mer än så har han inte lyckats med. Av fyra försök att häkta personer i utredningen har han bara fått in en en träff. Blir det ens åtal?
Senast redigerad av iLivid 2019-12-19 kl. 12:26.
Citera
2019-12-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flow2503
Varför tror ni så starkt att T*unberg är den senast misstänkta? Han är ju som sagt 54 år (inte 53 år som AB nämner upprepade gånger), bor i södra Stockholm (inte ”norr om Stockholm”, vilket för övrigt är ett klart vidare begrepp än ”norrort” som någon förenklade det till) och ger ett stabilare intryck. Dessutom har han inte varit delaktig i specifikt ETT dramatiskt och uppmärksammat rån.

Gissningen på M*ikael R*önnkvist tidigare i tråden känns mycket troligare. Han är 53 år. Insatsstyrkans oproffsiga agerande under Umeå-rånet och de pinsamma efterdyningarna blev ju en stor grej och händelserna var dramatiska med svenska mått. De andra brotten han begått har inte alls fått samma uppmärksamhet. Någon nämnde att MR hade Gunnar Falk som försvarsadvokat. Dessutom verkar han ha haft ett fortsatt mindre stabilt liv av det jag kan få fram.

Någon som vet om MR bytt namn?

Allt tyder på att det är MR och förutom MRs brottshistorik har han dessutom Gunnar Falk som sin försvarare.
Citera
2019-12-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Allt tyder på att det är MR och förutom MRs brottshistorik har han dessutom Gunnar Falk som sin försvarare.

Inte omöjligt. Tills det blir bekräftat så har jag reagerat på Aftonbladets användning av formuleringen ”värsta rånare”.

Aftonbladet har nämligen benämnt och listat MR som en av landets ”värsta” rånare i tidigare artikel redan 2011:

” De är landets 9 värsta rånare”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12541571.ab

Vilket uppmärksammades i den här tråden:
(FB) Aftonbladets lista på Sveriges nio värsta rånare - vad har dem gjort?

Och nu när den misstänkte greps i tisdags så skriver Aftonbladet:

”Uppgifter: En av landets värsta rånare misstänks för advokatskjutningen”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50QnP6/annu-en-misstankt-efter-mordforsoket-pa-stjarnadvokaten

Långsökt kanske men reportern kan ju ha slagit lite i gamla artiklar och tyckt att just ordet ”värsta” var slagkraftigt och värt att återanvända?

Sen hur det går ihop med att han ”påstås” varit polisinformatör är en annan femma.

Bakgrund (där en annan ”Falk” är inblandad):

(FB) Svensk tagen med ~1,5 ton kokain vid franska Martinique
Senast redigerad av Avel 2019-12-19 kl. 14:10.
Citera
2019-12-19, 13:55
Medlem
Citat:
Nej då. Bra fråga från dagens juridik journalisten, Gunnar däremot har ingen bra replik på frågan, ist gräver han en större grop i sina svepande krumbukter om jävsfrågan

Det handlar om K Liljas beslagtagna egendomar. Åklagaren har som uppgift att kontinuerligt ompröva beslagen, han kan inte behålla materialet till åtal väcks bara så där utan vidare.

Att åklagaren får behålla Karins materialet på skälig misstanke är absolut inte graverande för Karins del.

Åk har fått en träff på DNA(rörlig eller inte?) på Billy inifrån trapphuset på N Mälarstrand mycket mer än så har han inte lyckats med. Av fyra försök att häkta personer i utredningen har han bara fått in en en träff. Blir det ens åtal?

Tack. Bra inlägg. Ja om det är så lite att de har är det en skör utredning.
Citera
2019-12-19, 18:00
Medlem
Citat:

Ja, som jag skrev.
Allt stämmer hittills med MR. Däremot har CT flera saker som inte stämmer med det som hittills framkommit. Därav frågeställningen till de som är isnöade på CT ...

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte omöjligt. Tills det blir bekräftat så har jag reagerat på Aftonbladets användning av formuleringen ”värsta rånare”.

Aftonbladet har nämligen benämnt och listat MR som en av landets ”värsta” rånare i tidigare artikel redan 2011:

” De är landets 9 värsta rånare”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12541571.ab

Vilket uppmärksammades i den här tråden:
(FB) Aftonbladets lista på Sveriges nio värsta rånare - vad har dem gjort?

Och nu när den misstänkte greps i tisdags så skriver Aftonbladet:

”Uppgifter: En av landets värsta rånare misstänks för advokatskjutningen”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50QnP6/annu-en-misstankt-efter-mordforsoket-pa-stjarnadvokaten

Långsökt kanske men reportern kan ju ha slagit lite i gamla artiklar och tyckt att just ordet ”värsta” var slagkraftigt och värt att återanvända?

Sen hur det går ihop med att han ”påstås” varit polisinformatör är en annan femma.

Bakgrund (där en annan ”Falk” är inblandad):

(FB) Svensk tagen med ~1,5 ton kokain vid franska Martinique

Exakt! Dessutom har han kallats "ökänd kriminell" av Expressen redan vid rapporteringen kring rånet i Umeå, osv. osv.
Citera
2019-12-21, 03:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Innehållet i dessa kan inte bortses från, inte heller det faktum att Karin omhändertagits enligt LOB den 31 augusti 2013 och därefter vid ytterligare tillfällen under 2014, samt vid två tillfällen under sommaren 2015.
Att polisen i samtliga fall skulle ha misstagit sig och till följd av Karins sviter efter blödningen i mars 2014 bedömt henne som så pass berusad att hon var i behov av vård enligt LOB håller tingsrätten inte för troligt.
Vid det tillfälle som Karin omhändertogs den 14 april 2014, dvs. under den tid som hon genomgick rehabilitering på Stockholms sjukhem, har bl.a. vårdpersonal på Sankt Görans akutmottagning, dit polisen förde Karin från centrala Stockholm, uttryckt sin stora oro över den kraftigt berusade kvinnan.
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Om K.L. då, den 14 april genomgick rehabilitering på Stockholms Sjukhem, varför kör polisen henne till S:t Görans akutmottagning???

Varför inte köra henne till sjukhemmet, som har expertis?

Stockholms Sjukhem är dessutom närmare än S:t Görans om hon hämtats i centrala Stockholm.

Ett litet utslag av mitt kritiska tänkande
Återkommer till din fråga om "expertis" kring KLs sjukdomar och vart hon hamnar (akuten på St Görans). Att de inte kör henne till sjukhemmet som aggressiv och berusad är givet - men det kan ju bero på KLs egna önskemål?
Det finns ytterligare en LOB - dvs 1 augusti 2013 - och då önskar hon att få åka till akuten på St Görans - trots journaler på KS gällande de symtom hon påtalar i arresten.

KL säger att hon är under neurologisk utredning. En läkare tillkallas för hon skriker att hon kan dö och ramlar av stolar och britsar men vägrar ligga ner. Hon bedöms kunna kvarstanna men erbjuds ändå att få åka till sjukhus.
Inledningsvis dementerade hon dock sjukdom och medicinering:
Sen så säger KL följande:
Arrestbefälet beskriver att KL vill till St Görans akutmottagning:
Förutom arrestbefälet är det ytterligare två poliser som gjort samma bedömning.
Ur beslut om LOB:
Citera
2019-12-21, 16:45
Medlem
Finns det någon uppfattning kring hur han mår idag?
Citera
2019-12-21, 17:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Är han mindre bekant med HOL när han skall företräda Den kriminelle än han är när han skulle företräda KL?

GF ville nog helt enkelt inte ha med KL att göra. Hon ska ha rykte om sig att vara jobbig som klient.

Fast man kan ju tycka att en advokat kunde tala bättre för sig i en intervju 🤔
Senast redigerad av Rosamund 2019-12-21 kl. 17:02.
Citera
2019-12-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lugna er nu, jag har aldrig sagt att jag tror att Karin är oskyldig. Än mindre att jag hittar omständigheter till hennes fördel i detta. Det jag påtalar som gestaltar sig som fördelar, gäller Karin rent generellt.
Develi, du glömde en röd flagg: Hon greps på plats efter att direkt och enligt egen utsago tagit sig dit.

Men jag tycker någonstans att jag får skriva ut vad jag dykt på, även om jag inte kan bevisa någonting annat än erhållet medhåll från högst ett par andra skribenter.
Om vi säger såhär då, scenario - Snart går massmedia ut och berättar att Karin fått tillbaka sina beslag och är avskriven som misstänkt, kanske rent av bevisad inte vara mgm
Är det dax då, att börja leta alternativa gärningsmän?

Jag har försökt läsa ikapp lite i tråden och reagerade starkt på det fetade då jag hade ett minne av att du just sagt motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hon är inte gripen, enligt media.

Jag tror inte heller hon kommer gripas, för hon har inget med detta att göra.
Fundera lite över Henrik istället..
Citera
2019-12-23, 09:21
Medlem
Jag har hittat en (mycket) eventuell koppling mellan KL och MR som tyvärr bygger på att KL och FO har en koppling (där enda källan är Efternamn08).

M*kael Rönnkv*st rånade Loomis värdedepå i Umeå. R*kard Andersson (född -71) var en av de rånare som dömdes tillsammans med Mikael.

RA är en kampsportare som startat upp Hilti BJJ. Fredr*k Olafsen (född -77) är också en aktiv kampsportare i ungefär samma ålder (är dock nästan 7år emellan).

Kar*n L*lja har kanske en koppling till FO om man tror på Efternamn08.

OM det är så att FO både känner KL och RA så är kopplingen mellan KL och MR inte så många led bort (KL —> FO —> RA —> MR).

Men är denna koppling aktuell så borde FO sitta på en hel del förhör vid det här laget....
Citera
2019-12-23, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Jag har hittat en (mycket) eventuell koppling mellan KL och MR som tyvärr bygger på att KL och FO har en koppling (där enda källan är Efternamn08).

M*kael Rönnkv*st rånade Loomis värdedepå i Umeå. R*kard Andersson (född -71) var en av de rånare som dömdes tillsammans med Mikael.

RA är en kampsportare som startat upp Hilti BJJ. Fredr*k Olafsen (född -77) är också en aktiv kampsportare i ungefär samma ålder (är dock nästan 7år emellan).

Kar*n L*lja har kanske en koppling till FO om man tror på Efternamn08.

OM det är så att FO både känner KL och RA så är kopplingen mellan KL och MR inte så många led bort (KL —> FO —> RA —> MR).

Men är denna koppling aktuell så borde FO sitta på en hel del förhör vid det här laget....

Ja smart koppling. Haha. Nu är alla Sveriges kampsportare misstänkta. Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in