2019-12-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kan det vara för att det krävs domstolsbeslut för att få behålla de prylar man har i beslag? Antar att polisen inte kan ta ens prylar under obegränsad tid utan att väcka åtal. Kanske väntar på rapport från NFC?

KL fick ju tidigare ett avslag i tingsrätten när hon krävde att få tillbaka sina beslagtagna prylar. Rätten skrev då i sitt beslut att den beslagtagna egendomen skäligen kan antas ha betydelse för utredningen rörande brott.

När utredning om brott / förundersökningen inte hinner bli klar inom en tidsram så söker åklagaren om uppskov. Ren formalitet antar jag. Men uppenbarligen har intresset för KL i utredningen inte minskat eftersom hon fortfarande kvarstår som misstänkt och att rätten anser att hennes kära ägodelar har betydelse i brottsutredningen om mordförsök på hennes mindre kära x make.
Citera
2019-12-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det låter lite som att de misstänkta personerna nu försöker lägga skulden på andra? Polisen tar in personer som sedan släpps. De säger att de inte har med det här att göra. Jag tror fortfarande att Karin är uppdragsgivare och skytten hon lejt är gripen.

Någon starstruck hävdade bestämt tidigare att strikt tystnadskultur råder bland de här yrkeskriminella. Det tror inte jag, men frågan är om någon har börjat prata eller om det är resultatet av beslagtaget material i tidigare gryningsräd och KL prylar som öppnar upp för att polisen gör nya husranannsakan och tar in fler på förhör ?

Jag tror också att KL är anstiftare och att skytten är gripen. Det gäller bara att knyta ihop trådarna.
Citera
2019-12-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ytterligare-person-misstankt-for-skotten-mot-henrik-olsson-lilja/

Dagens juridik har en uppdaterad sammanställning över de inblandade. De skriver bland annat att misstankarna mot KL kvarstår och i dagarna begärde åklagare Lucas Eriksson förlängd åtalstid mot henne.

Åklagaren bergär förlängd åtalstid mot beslaget ska det stå inte mot henne, KL är ju frisläppt.

Åklagaren måste självklart pröva beslagen fortlöpande.

Grodorna hoppar ur mun på Gunnar Falk när han ska till och försvara sig. Från artikeln du lade in i tråden:

"Gunnar Falk har tidigare i målet avböjt att försvara den kvinna som inledningsvis greps, misstänkt för inblandning i dådet.
– Jag är för nära i relation, även om den är yrkesmässig, till målsäganden. Det gör att jag känner att det riskerar att påverka mig i mitt försvarsarbete. Även om jag försöker att alltid vara professionell känns det inte riktigt bra, sa Gunnar Falk till Expressen då.

Han säger nu att det ”kanske borde vara samma känsla” vad gäller den nye misstänkte.
– Men det är inte riktigt det. Vad gäller kvinnan så var det en annan relation, jag hade dessutom träffat henne tidigare.
Vad gäller den nye misstänkte är det en person som Gunnar Falk företrätt flera gånger tidigare."

Ibland är "ingen kommentar" den bästa kommentaren. Pinsamt Gunnar.

Citat:
Kan det vara för att det krävs domstolsbeslut för att få behålla de prylar man har i beslag? Antar att polisen inte kan ta ens prylar under obegränsad tid utan att väcka åtal. Kanske väntar på rapport från NFC?

Ja det handlar om de beslagtagna materialet, KL är ju på fri fot men inte hennes knapptelefoner
Citera
2019-12-18, 21:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Åklagaren bergär förlängd åtalstid mot beslaget ska det stå inte mot henne, KL är ju frisläppt.

Åklagaren måste självklart pröva beslagen fortlöpande.

Grodorna hoppar ur mun på Gunnar Falk när han ska till och försvara sig. Från artikeln du lade in i tråden:

"Gunnar Falk har tidigare i målet avböjt att försvara den kvinna som inledningsvis greps, misstänkt för inblandning i dådet.
– Jag är för nära i relation, även om den är yrkesmässig, till målsäganden. Det gör att jag känner att det riskerar att påverka mig i mitt försvarsarbete. Även om jag försöker att alltid vara professionell känns det inte riktigt bra, sa Gunnar Falk till Expressen då.

Han säger nu att det ”kanske borde vara samma känsla” vad gäller den nye misstänkte.
– Men det är inte riktigt det. Vad gäller kvinnan så var det en annan relation, jag hade dessutom träffat henne tidigare.
Vad gäller den nye misstänkte är det en person som Gunnar Falk företrätt flera gånger tidigare."

Ibland är "ingen kommentar" den bästa kommentaren. Pinsamt Gunnar.

Ja det handlar om de beslagtagna materialet, KL är ju på fri fot men inte hennes knapptelefoner

Vad menar du är grodor av Falk? Han förklarar ju jävssituationen, att slippa spekulationer om han påverkas av att han är bekant med parter i målet?
Citera
2019-12-18, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
”Förlängd åtalstid”, vad sjutton är det?
Konstig formulering men det är väl rent generellt för hela förundersökningen - vilket då inkluderar utredning (inkl beslag som du nämner) kring de misstänkta?

KL:

."Fortfarande drygt tre månader senare kvarstår misstankarna mot henne och i dagarna begärde åklagare Lucas Eriksson förlängd åtalstid mot henne."

.. och BR:

"I början på november greps en 54-årig man, välkänd kriminell, misstänkt för att ha varit den person som höll i vapnet. Han häktade senare på den högre misstankegraden, sannolika skäl, misstänkt för försök till mord.
Också för honom har åklagaren begärt och fått förlängd åtalstid. "

Samt den senaste (och efter förhör släppta) personen. Misstänkt för delaktighet i mordförsöket:

"Vad gäller den nye misstänkte är det en person som Gunnar Falk företrätt flera gånger tidigare.
Åklagare Lucas Eriksson säger att mannen är fortsatt misstänkt för delaktighet i mordförsöket, men att han i övrigt inte har några kommentarer."

Vem är den "ökända rånaren"?
Har Falk företrätt CT flera ggr förutom te.x det misstänkta mordet i Polen?
Citera
2019-12-18, 22:52
Medlem
Varför tror ni så starkt att T*unberg är den senast misstänkta? Han är ju som sagt 54 år (inte 53 år som AB nämner upprepade gånger), bor i södra Stockholm (inte ”norr om Stockholm”, vilket för övrigt är ett klart vidare begrepp än ”norrort” som någon förenklade det till) och ger ett stabilare intryck. Dessutom har han inte varit delaktig i specifikt ETT dramatiskt och uppmärksammat rån.

Gissningen på M*ikael R*önnkvist tidigare i tråden känns mycket troligare. Han är 53 år. Insatsstyrkans oproffsiga agerande under Umeå-rånet och de pinsamma efterdyningarna blev ju en stor grej och händelserna var dramatiska med svenska mått. De andra brotten han begått har inte alls fått samma uppmärksamhet. Någon nämnde att MR hade Gunnar Falk som försvarsadvokat. Dessutom verkar han ha haft ett fortsatt mindre stabilt liv av det jag kan få fram.

Någon som vet om MR bytt namn?
Citera
2019-12-18, 22:56
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad menar du är grodor av Falk? Han förklarar ju jävssituationen, att slippa spekulationer om han påverkas av att han är bekant med parter i målet?
Är han mindre bekant med HOL när han skall företräda Den kriminelle än han är när han skulle företräda KL?
Citera
2019-12-18, 23:06
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flow2503
Varför tror ni så starkt att T*unberg är den senast misstänkta? Han är ju som sagt 54 år (inte 53 år som AB nämner upprepade gånger), bor i södra Stockholm (inte ”norr om Stockholm”, vilket för övrigt är ett klart vidare begrepp än ”norrort” som någon förenklade det till) och ger ett stabilare intryck. Dessutom har han inte varit delaktig i specifikt ETT dramatiskt och uppmärksammat rån.

Gissningen på M*ikael R*önnkvist tidigare i tråden känns mycket troligare. Han är 53 år. Insatsstyrkans oproffsiga agerande under Umeå-rånet och de pinsamma efterdyningarna blev ju en stor grej och händelserna var dramatiska med svenska mått. De andra brotten han begått har inte alls fått samma uppmärksamhet. Någon nämnde att MR hade Gunnar Falk som försvarsadvokat. Dessutom verkar han ha haft ett fortsatt mindre stabilt liv av det jag kan få fram.

Någon som vet om MR bytt namn?
Fast DJ skriver 54-åringen

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ytterligare-person-misstankt-for-skotten-mot-henrik-olsson-lilja/
Citera
2019-12-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Fast DJ skriver 54-åringen

Den tidigare häktade mannen ja, inte den senast misstänkta mannen (”ökända rånaren”).
Citera
2019-12-18, 23:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Är han mindre bekant med HOL när han skall företräda Den kriminelle än han är när han skulle företräda KL?

Nej men han har redan en etablerad yrkesmässig relation med den misstänkte om han tidigare biträtt denne.
Citera
2019-12-18, 23:47
Medlem
Citat:
”Förlängd åtalstid”, vad sjutton är det?

Det är omhäktning i andra ord i stort sett. Åklagaren begär 2 eller 4 veckor i stöten och Rätten sätter ett datum anpassat för det. Man säger då att åtalet ska väckas inom den tiden men det är också ett alternativ att be om förlängd åtalstid vilket alltså är en omhäktning. Den misstänkte kan då medge häktning (dvs acceptera att ge mer tid) eller bestrida häktning och då blir det en häktesförhandling där rätten bedömer om åtalstid ska förlängas eller om den misstänkte ska släppas fri.
Citera
2019-12-19, 00:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Det är omhäktning i andra ord i stort sett. Åklagaren begär 2 eller 4 veckor i stöten och Rätten sätter ett datum anpassat för det. Man säger då att åtalet ska väckas inom den tiden men det är också ett alternativ att be om förlängd åtalstid vilket alltså är en omhäktning. Den misstänkte kan då medge häktning (dvs acceptera att ge mer tid) eller bestrida häktning och då blir det en häktesförhandling där rätten bedömer om åtalstid ska förlängas eller om den misstänkte ska släppas fri.
Ja, givetvis. Fu är inte klar för att väcka åtal, utredningen kräver mer tid.
Men KL är inte häktad och det står likaväl om henne. Därav ursprungliga frågor kring ordval antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in