Citat:
Ursprungligen postat av
abbelantbonde
Folkvandringstiden
1. Germanerna var ett indoeuropeiskt folk indelat i olika stammar. Räkna upp de germanska stammarna, varifrån och vart de vandrade och vilka riken de bildade. (Ta ej med vikingarna här.) Svar:
2. Hur påverkades germanerna av kontakten med romarna? Hur påverkades romarriket och den romerska kulturen av germanerna?
1. "Räkna upp de germanska stammarna", de var ju skitmånga! Svear, göter, daner, angler, saxare, vandaler, goter, langobarder, franker, m.fl. De vandrade åt så gott som alla håll och kanter, och grundade bl.a. kungadömen i Britannien, Nordafrika, och efter Romarriket fall också i Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland (och Skandinavien, vilket känns dumt att inte nämna. Danmark enades tidigt, och även i vad som långt senare skulle bli Sverige och Norge fanns det flera riken under antiken, även om dessa germaner ännu inte blivit kända som vikingar).
2. Lite som när européerna senare kom i kontakt med indianerna. Romarna såg dels germanerna som ociviliserade, krigiska barbarer, men ibland också som "ädla vildar". Från germanernas synpunkt var romarna dels inkräktare, dels reprentanter för en stormakt med intressanta idéer som var värda att ta till sig. Med tiden sammansmälte bägge folkslags kultur till viss del, till den grad att ett nytt heligt romerskt rike kom att uppstå i Germanien under medeltiden!
(Detta är självklart väldigt förenklat, finns mycket att grotta ner sig i om detta. Jag rekommenderar, om du har tid (när är studenten?) och intresse, att läsa Tacitus "Germania" och Tore Janssons "Germanerna", samt att klicka runt på engelska wikipedia för djupare info.)
Lycka till förresten! Minns själv hur det var när jag fick lov att läsa ikapp 800 års historia sista veckan... Kunde inte festa varje kväll som mina kompisar...