2019-05-13, 16:03
Medlem
Behöver Hjälp! =)

Tjena, ska fixa min rester nu innan det är dax för studenten att kicka in.

Har några frågor gällande historia som jag inte direkt kan hitta något på något om nätet om.

Postar dem här så får vi väl se om det finns några kompetenta att svara på dem! =)

--
Napoleon

Hur uppstod legenden om Napoleon?

Hur framställs Napoleon i legenden?

Ge exempel på hur legenden om Napoleon har använts
a. politiskt b. identitetsskapande c. kommersiellt.

Vilken betydelse för nutid och framtid har dessa olika sätt att använda historia?

Fotnot: Har aldrig riktigt fattat vad Legenden är

--
Folkvandringstiden

1. Germanerna var ett indoeuropeiskt folk indelat i olika stammar. Räkna upp de germanska stammarna, varifrån och vart de vandrade och vilka riken de bildade. (Ta ej med vikingarna här.) Svar:

2. Hur påverkades germanerna av kontakten med romarna? Hur påverkades romarriket och den romerska kulturen av germanerna?
2019-05-13, 18:47
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbelantbonde
Folkvandringstiden

1. Germanerna var ett indoeuropeiskt folk indelat i olika stammar. Räkna upp de germanska stammarna, varifrån och vart de vandrade och vilka riken de bildade. (Ta ej med vikingarna här.) Svar:

2. Hur påverkades germanerna av kontakten med romarna? Hur påverkades romarriket och den romerska kulturen av germanerna?
1. "Räkna upp de germanska stammarna", de var ju skitmånga! Svear, göter, daner, angler, saxare, vandaler, goter, langobarder, franker, m.fl. De vandrade åt så gott som alla håll och kanter, och grundade bl.a. kungadömen i Britannien, Nordafrika, och efter Romarriket fall också i Italien, Spanien, Frankrike och Tyskland (och Skandinavien, vilket känns dumt att inte nämna. Danmark enades tidigt, och även i vad som långt senare skulle bli Sverige och Norge fanns det flera riken under antiken, även om dessa germaner ännu inte blivit kända som vikingar).

2. Lite som när européerna senare kom i kontakt med indianerna. Romarna såg dels germanerna som ociviliserade, krigiska barbarer, men ibland också som "ädla vildar". Från germanernas synpunkt var romarna dels inkräktare, dels reprentanter för en stormakt med intressanta idéer som var värda att ta till sig. Med tiden sammansmälte bägge folkslags kultur till viss del, till den grad att ett nytt heligt romerskt rike kom att uppstå i Germanien under medeltiden!

(Detta är självklart väldigt förenklat, finns mycket att grotta ner sig i om detta. Jag rekommenderar, om du har tid (när är studenten?) och intresse, att läsa Tacitus "Germania" och Tore Janssons "Germanerna", samt att klicka runt på engelska wikipedia för djupare info.)

Lycka till förresten! Minns själv hur det var när jag fick lov att läsa ikapp 800 års historia sista veckan... Kunde inte festa varje kväll som mina kompisar...
2019-11-07, 10:52
Medlem
bombaccis avatar
Min handledare föreslog att jag skulle göra en historiografisk studie över de kristna i Nubien dvs jämföra vad folk har skrivit om Nubiens kristna sedan tidigare. Jag undrar om någon har ett bra tips på att jämföra två-tre historiska texter kring detta?
2019-12-18, 22:40
Medlem
Hej,

Jag läser just nu historia 1b på hermods och klurar lite över denna fråga: Med den franska revolutionen föddes nationalismen. Vilka faktorer brukar man säga skapar nationalism, och vilka av dessa fanns i Frankrike vid 1700-talets slut?...

I e-boken står det endast om att befolkningen gjorde uppror p.g.a. missnöjet över arbetslösheten, svälten och den ofördelade beskattningen av befolkningen. Detta ledde alltså till omröstningen bland generalstäderna. Delegaterna i generalstäderna represeneterade i sin tur de olika stånden, och det blev sedan ett stor missnöje bland dessa då varje stånd endast fick en röst när beslut skulle fattas, oavsett hur många delegater ståndet hade. Detta ledde till "eden i bollhuset" och sedan bildandet av "nationalförsamlingen" osv..

När jag googlar kring faktorer som bildade nationalismen under den franska revolutionen, får jag upp fem faktorer som sägs vara anledningen till nationalismen och revolutionen i Frankrike, bl.a. historiska, sociala och ekonomiska skäl. Dessa skäl exemplifieras inte på hemsidan, och de omnäns inte alls i min e-bok. Det står inte uttryckligen om några historiska, sociala eller ekonomiska skäl till revolutionen i min e-bok.

Här är sidan:
https://frenchnationalism.weebly.com/

Det finns alltså en stor motsättning, eller informationsbrist, mellan frågeställningen, e-boken och google. Jag är enormt förrvirrad, vilka faktorer tror ni frågan anses syfta på, eftersom dessa fem faktorer inte omnämns i e-boken? Någon som vet om någon engelsk webbsida som har exempliferar dessa skäl under den franska revolutionen?

Minsta fingervisning i rätt riktning vore enormt tacksamt.
2019-12-19, 14:46
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Hej,

Jag läser just nu historia 1b på hermods och klurar lite över denna fråga: Med den franska revolutionen föddes nationalismen. Vilka faktorer brukar man säga skapar nationalism, och vilka av dessa fanns i Frankrike vid 1700-talets slut?...

I e-boken står det endast om att befolkningen gjorde uppror p.g.a. missnöjet över arbetslösheten, svälten och den ofördelade beskattningen av befolkningen. Detta ledde alltså till omröstningen bland generalstäderna. Delegaterna i generalstäderna represeneterade i sin tur de olika stånden, och det blev sedan ett stor missnöje bland dessa då varje stånd endast fick en röst när beslut skulle fattas, oavsett hur många delegater ståndet hade. Detta ledde till "eden i bollhuset" och sedan bildandet av "nationalförsamlingen" osv..

När jag googlar kring faktorer som bildade nationalismen under den franska revolutionen, får jag upp fem faktorer som sägs vara anledningen till nationalismen och revolutionen i Frankrike, bl.a. historiska, sociala och ekonomiska skäl. Dessa skäl exemplifieras inte på hemsidan, och de omnäns inte alls i min e-bok. Det står inte uttryckligen om några historiska, sociala eller ekonomiska skäl till revolutionen i min e-bok.

Här är sidan:
https://frenchnationalism.weebly.com/

Det finns alltså en stor motsättning, eller informationsbrist, mellan frågeställningen, e-boken och google. Jag är enormt förrvirrad, vilka faktorer tror ni frågan anses syfta på, eftersom dessa fem faktorer inte omnämns i e-boken? Någon som vet om någon engelsk webbsida som har exempliferar dessa skäl under den franska revolutionen?

Minsta fingervisning i rätt riktning vore enormt tacksamt.
Jag tror inte uppgiften handlar om att du ska hitta ett svar som står explicit i boken. Läs om nationalismen och vad de menar leder till nationalism. Ta sedan din kunskap om hur Frankrike såg ut i slutet av 1700-talet och applicera.

Nu har inte jag läst din kursbok och är ingen expert på området, men om vi tänker oss att nationalism bland annat kan drivas av en känsla av yttre hot och att man är under angrepp, så är frågan om så skedde för Frankrike vid slutet av 1700-talet. Så är fallet. I samband med revolutionen förklarade en stor del av Europa krig mot Frankrike. Med massmobilisering, värnpliktsarméer, lyckades man framgångsrikt försvara sig.

Du får alltså ta det som driver nationalism och försöka applicera på det Frankrike under slutet av 1700-talet.
2020-02-10, 15:00
Medlem
Hjälp med något coolt som hände på 1800-talet

Har en gymnasieuppgift om 1800-talet och ska hålla presentation om något som hänt. Kan ni något särskilt som ni hade velat höra om i skolan?
2020-02-10, 15:03
Medlem
Google uppfanns 1856. Skriv om det.
2020-02-10, 15:04
Medlem
Soda--Pops avatar
Sverige ? eller var som helst ?
2020-02-10, 15:05
Medlem
Bum1s avatar
Industriella revolutionen höll ju på i början på 1800-talet.
2020-02-10, 15:07
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag tror de hade gillat uppfinningen av cykeln:

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_bicycle

Under 1800-talet gick den hela vägen från lustig trähäst (1817) till dagens design (1880-tal). Du får på ett underhållande sätt med hela den industriella revolutionen och till och med den mentala, eftersom cykeln ledde till att folk för första gången enkelt nådde grannbyn (vilket bland annat minskade inaveln).

Dessutom är cykeln ekoreko och allmänt inne vilket ger dig ytterligare bonuspoäng. Kör!
2020-02-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Sverige ? eller var som helst ?

Sverige eller var som helst.
2020-02-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag tror de hade gillat uppfinningen av cykeln:

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_bicycle

Under 1800-talet gick den hela vägen från lustig trähäst (1817) till dagens design (1880-tal). Du får på ett underhållande sätt med hela den industriella revolutionen och till och med den mentala, eftersom cykeln ledde till att folk för första gången enkelt nådde grannbyn (vilket bland annat minskade inaveln).

Dessutom är cykeln ekoreko och allmänt inne vilket ger dig ytterligare bonuspoäng. Kör!

Aa najs, kan du utveckla

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in