2019-12-18, 11:26
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Lantarbetaren skrev

Republikanen och judinnan Elissa Slotkin väntas frondera mot sitt parti och sin president och rösta för avsättning.
Då behövs bara tre (judiska) röster till i Senaten så blir det 51-49 och Trump får som Nixon ta helikoptern från Vita Huset.

Hon ar demokrat och sitter inte i senaten, utan representerar Michigan's 8th congressional district.
Citera
2019-12-18, 11:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Rostning ikvall om dom tva "articles of impeachment", demokraterna har sakert rosterna.
Citera
2019-12-18, 13:32
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Quid Pro Quo:et bara fortsätter! Nu vill Donald att NRA (den skandalomsusade och på senare tid hårt slitna vapentillverkarlobbyn) ska betala hans försvar, och för det så ska ha låta dem juridiskt få som de vill...
https://twitter.com/MotherJones/status/1177697027532169216

https://twitter.com/mattdpearce/status/1177692366095843328

Så han vill alltså byta personlig ekonomisk vinning mot författningsenlig lagfästning? Det är ju själva definitionen av "korrumperad" och "korrupt", om du slår upp dem i lexikonet!

Och frågan är ju hur hårt sekten blundar och önsketänker för att överhuvudtaget inte kunna begripa eller se detta?

Bara en sak. Om Trump svarade "Nej, jag tänker inte sälja min politik" eller "Hmm, jag motsätter mig gun control oavsett", är det då korruption om NRA stödjer - bara för att de kunne tänka sig betala för att få inflytande?

Edit: Grejen är att hysteriska sidan har gormat så mycket att även om Trump skulle sälja sitt rövhål mitt på torget, så kommer jag tro han är oskuldig.

Inte för att gå offtopic, men NYT hade en jävla artikel i går med den oironiska titlen "Trump is bad". Minns inget tidigare fall där medierna så länge har varit så perverst fokuserade på en president.

En Annan sak är att själva proceduren, att man etablerar dom genom 2/3 majoritet i röster, är totalt sjukt. Tänk ett senat bestående av sicilienare. Hur många lirar skulle det kosta att få till en dom.
Senast redigerad av LucNN 2019-12-18 kl. 13:41.
Citera
2019-12-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Okey, då vet jag det. Då är det mycket svårt att avsätta en president. Nixon avgick före omröstningen men han räknade då med att få så många republikaner emot sig att han förekom resultatet.
Hur som helst, kvinnan lär vara rökt i sin delstat men hon måste ha försäkrat sig om nytt jobb innan sitt tillkännagivande.

Finns en ganska tydlig maktdelningsfråga i det här som även den spelar i Trumps favör. Demokraterna vill genomdriva en riksrättsprocess med ganska mager bevisföring. Det sätter ett prejudikat, om demokraterna får som dom vill, som ger kongressen makt från den exekutiva makten. Detta innebär en förskjutning av maktdelningen i det amerikanska systemet som inte bara är dåligt för presidentposten utan även för senaten.

Nu pratar jag alltså om att det finns ett ganska stort latent incitament för senaten som institution att förhindra att kongressen använder sina maktmedel i syfte att motarbeta presidentposten, och inte specifika senatorers egna uppfattningar o dyl. Det här med maktförskjutningar i regeringsformen har pågått under ganska lång tid och är idag ganska extremt, men det har tidigare varit fråga om makt från kongressen och senaten som koncentrerats till presidentposten. Det är något som kan ses även i Sverige t.ex, där regeringen har tagit maktmedel från riksdagen (i praktiken).

I USA har det varit ganska extremt, framförallt under Bush och Obama - det ena partiet ger sin president makt och blir sedan bestört när presidenten går från röd till blå och innehar samma makt och får ännu mer tilldelat. På så sätt skulle man kanske kunna tänka sig att en mer liberal användning av riksrättsprocesser återskapar den tidigare maktbalansen, men det hade istället inneburit att kongressen blir den i praktiken styrande makten (vilket inte är vad konstitutionen menade).
Citera
2019-12-18, 15:25
Medlem
Globalisten55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Rostning ikvall om dom tva "articles of impeachment", demokraterna har sakert rosterna.
Bra att denna Impeach konspiration kupp går till Senaten
Citera
2019-12-18, 15:47
Medlem
HarrySvenssons avatar
Ser det ut som att han kommer bli impeached nu?
Citera
2019-12-18, 15:52
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySvensson
Ser det ut som att han kommer bli impeached nu?
Som det ser ut just nu så kommer han bli impeached, han kommer frias i senaten, han kommer sitta kvar resten av perioden, och han kommer bli omvald 2020. Givetvis kan allt ändras, men så är läget just nu.
Citera
2019-12-18, 16:00
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Globalisten55 skrev

Vansterfalangen far sin vilja igenom, fran 3 jan:

Rashida Tlaib: 'We're gonna impeach the motherfucker" (Full HD)

https://www.youtube.com/watch?v=NVBqXvMouJg
Citera
2019-12-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globalisten55

Hur är det en större kupp än riksrätten mot Clinton?

Tvivlar på att det kommer mer än fem republikanska röster för att fälla honom till slut. Behövs nästan 70 röster och det har inte demokraterna, för så många republikaner går inte mot Trump.

Blir bra TV dock.
Senast redigerad av mattep74 2019-12-18 kl. 16:13.
Citera
2019-12-18, 16:18
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur är det en större kupp än riksrätten mot Clinton?

Tvivlar på att det kommer mer än fem republikanska röster för att fälla honom till slut. Behövs nästan 70 röster och det har inte demokraterna, för så många republikaner går inte mot Trump.

Blir bra TV dock.
Den stora skillnaden är att i det ena fallet så gick man vidare med en impeachment efter att man fått fram information om ett brott. I det andra fallet så ville man ha en impeachment innan presidenten ens blev vald till president och man gjorde allt för att få fram något fel som man kunde gå vidare med. Oavsett om det var brottsligt eller inte.
Citera
2019-12-18, 16:25
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hur kommer man ens på tanken att skriva något dylikt. Han är fan störd.
Någon som kommer ihåg om Clinton höll på med sådant trams när han drogs inför rätta?

Mannen var dock moraliskt skyldig så det sjöng och hans fru höll på att skära av kuken på honom. Sedan, var Clinton häxjaktat 24/7/365 som Donald Disco? Tycker hans brev var snyggt, känner fan likadant, och jag har alltid hatat Trump för hans äckliga stil. Himmelsk fryd att han blev president.
Citera
2019-12-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hur kommer man ens på tanken att skriva något dylikt. Han är fan störd.
Någon som kommer ihåg om Clinton höll på med sådant trams när han drogs inför rätta?

"I did not have sexual relations with that woman"

Nä, men det minns jag inte. Däremot så är Trumps och Clintons stil ganska annorlunda, tycker det verkar ganska uppenbart att brevet är skrivet av Trump och någon annan. Ganska låg kvalité på brevet, men med grund i demokraternas bevisföring än så länge tycks det vara både materiellt och konstitutionellt korrekt. Riksrättsinstrumentet är inte ett verktyg som ger kongressen makt att avsätta en president som dom ogillar, utan måste ha sin grund i klar bevisföring över begångna brott (som faller under high crimes and misdemeanors).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in