2019-12-17, 22:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag vägrar godta fantasier om kurvor som om det vore observationer av kurvor, ja.
Bilderna från sjön Pontchartrain är inte fantasier.
Du har medgett att du sett (en för dig oförklarlig, eftersom den talar emot din tro) kurva.
Citera
2019-12-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bilderna från sjön Pontchartrain är inte fantasier.
Du har medgett att du sett (en för dig oförklarlig, eftersom den talar emot din tro) kurva.

Nej, jag har medgett att det ser ut som en kurva. Tyvärr så blir den observationen inkonsekvent när man granskar sjön och hur den ser ut högre uppifrån, då kurvan inte går att se överhuvudtaget.
Citera
2019-12-17, 23:31
Medlem
Citat:
Hur långt är "inte särskilt stort avstånd"?

Varför skulle den försvinna? Tror du att båten dyker upp ovanför horisonten, för betraktare på marknivå, för att du höjer upp dig några hundra meter?

Bra fråga, det skulle jag också vilja veta. Varför vet vi inte detta när vi försöker använda oss av en observation för att påvisa en kurvatur?

Nej, jag tror den återfinns på en till synes plan yta.
Citera
2019-12-17, 23:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nej, jag har medgett att det ser ut som en kurva. Tyvärr så blir den observationen inkonsekvent när man granskar sjön och hur den ser ut högre uppifrån, då kurvan inte går att se överhuvudtaget.
Är ganska naturligt att en svag kurva är svårare att se rakt ovanifrån än från sidan. För mig är en platt yta platt oavsett vilken vinkel man betraktar den ifrån. Syns kurvan från marken om än så svag att det behövs zoom så är det frågan om en kurva. En platt jord skulle vara platt hela tiden.
Citera
2019-12-18, 00:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej det blir inte inkonsekvent. En kurva är kvar även om den är svårare att se från en annan vinkel.
Du tror väl inte att saker försvinner för att du inte kan se dem för tillfället?
Om jorden vore platt skulle det inte finnas någon kurva oavsett varifrån man tittar.
Citera
2019-12-18, 00:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bra fråga, det skulle jag också vilja veta. Varför vet vi inte detta när vi försöker använda oss av en observation för att påvisa en kurvatur?
Vi? Tala för dig själv. Vi vet på vilket avstånd horisonten finns.
Att du säger "inte särskilt stort avstånd" när du inte har en aning om avståndet säger en del om ditt resonemang, som endast går ut på att ignorera det som talar emot din tro.

Citat:
Nej, jag tror den återfinns på en till synes plan yta.
Du tror mycket. Ytan är till synes krökt, annars skulle hela båten synas.
Citera
2019-12-18, 00:39
Medlem
Citat:
Vi? Tala för dig själv. Vi vet på vilket avstånd horisonten finns.
Att du säger "inte särskilt stort avstånd" när du inte har en aning om avståndet säger en del om ditt resonemang, som endast går ut på att ignorera det som talar emot din tro.

Du tror mycket. Ytan är till synes krökt, annars skulle hela båten synas.

Nu pratar jag om båten bortom horisonten. Har du någon aning, då? Vi försöker ju reda ut det här.

Bra att du äntligen medger att den till synes är krökt.
Citera
2019-12-18, 00:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu pratar jag om båten bortom horisonten. Har du någon aning, då? Vi försöker ju reda ut det här.
Vad menade du med "inte särskilt stort avstånd"?
Det verkade som om du visste avståndet.

Citat:
Bra att du äntligen medger att den till synes är krökt.
Den är ju inte till synes platt, då skulle ju hela båtarna synas.
Citera
2019-12-18, 02:19
Medlem
Citat:
Den är ju inte till synes platt, då skulle ju hela båtarna synas.

Jodå, visst är den till synes platt. Återigen så fantiserar du ihop en kurvatur bortom det vi faktiskt kan se.
Citera
2019-12-18, 02:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Jodå, visst är den till synes platt. Återigen så fantiserar du ihop en kurvatur bortom det vi faktiskt kan se.
Men hur skulle det se ut om jorden var rund? Hur skulle skillnaden mot hur den nu ter sig för dig manifestera sig?
Citera
2019-12-18, 03:43
Medlem
Citat:
Jag har nog aldrig sagt att den är platt. Men jag har absolut sett er säga att den är rund, och grundat detta på observationer som att båtar försvinner vid horisonten, typ "det ser ut att kunna röra sig om en kurva, så därför är det en kurva."
...och det där inlägget är typexempel på hur vansinnigt plattjordare resonerar. Du påstår att du inte ser en kurva, ältar det påståendet i oändlighet och bortser från allt annat.

Det finns hundratals bevis för att jorden är sfärisk. Några av dem nämnde jag i det inlägg du kommenterade (men bara citerade några ord ur). Massor med bevis finns i andra inlägg i den här tråden, inget av dem har plattjordare kunnat bemöta på ett seriöst sätt. Allt detta vet du mycket väl om du kan läsa innantill.

Att påstå: "jag har absolut sett er säga att den är rund, och grundat detta på observationer som att båtar försvinner vid horisonten" är ren lögn. Det grundas inte alls på detta, utan på den totala mängden av helt oemotsagda bevis för att jorden är en sfär.
Citera
2019-12-18, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Men hur skulle det se ut om jorden var rund? Hur skulle skillnaden mot hur den nu ter sig för dig manifestera sig?

Kurvan som ni förespråkar vid horisonten borde göra sig påmind på högre höjder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in