2019-12-17, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag vägrar godta fantasier om kurvor som om det vore observationer av kurvor, ja.

Vi har redan gått igenom det där! Sluta prata o cirklar tack!
Bevisbördan ligger hos dig...eftersom du inte har någonsomhelt utbildning inom detta område och vägrar ta emot deras vetenskap så ligger problemet, återigen, bara hos dig
Citera
2019-12-17, 19:27
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag vägrar godta fantasier om kurvor som om det vore observationer av kurvor, ja.
Standardbeteende hos plattjordare. Förneka alla motbevis, gör inget själv och skyffla över bevisbördan på andra.

Vi behöver inte bevisa jordens runda form då det är allmän kunskap. Det är upp till de som påstår att jorden är platt eller av någon annan avvikande form som har bördan att lägga fram hållbara argument för detta. Några sådana har jag aldrig sett.
Citera
2019-12-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Vi har redan gått igenom det där! Sluta prata o cirklar tack!
Bevisbördan ligger hos dig...eftersom du inte har någonsomhelt utbildning inom detta område och vägrar ta emot deras vetenskap så ligger problemet, återigen, bara hos dig

Det finns inte en uns vetenskap i att utgå från en kurvatur utan att kunna bekräfta den genom experimentella metoder.

"Vad skulle det annars vara?" Är ingen utbildad åsikt att ha.
Citera
2019-12-17, 19:35
Medlem
Citat:
Det finns inte en uns vetenskap i att utgå från en kurvatur utan att kunna bekräfta den genom experimentella metoder.

"Vad skulle det annars vara?" Är ingen utbildad åsikt att ha.

Usch vad du tramsar.
Självklart går det att på ett vetenskapligt sätt att mäta kurvaturen. Redan de gamla grekerna lyckades och det är självklart något vi kan än idag. Och på en massa olika sätt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-17 kl. 19:37.
Citera
2019-12-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Usch vad du tramsar.
Självklart går det att på ett vetenskapligt sätt att mäta kurvaturen. Redan de gamla grekerna lyckades och det är självklart något vi kan än idag. Och på en massa olika sätt.

Japp, jag har sett experimentet med de två pinnarna.
Citera
2019-12-17, 20:07
Medlem
Citat:
Japp, jag har sett experimentet med de två pinnarna.

och du förstår inte dess resultat!
Därav denna diskussion med dig. Du kan inte och vägrar ta emot allmän kunskap.
Tragiskt.
Vi kan visa dig foton på denna rund jord, men icke, du vägrar ta emot dom bilderna.
Du ser med teleskop, med nakna ögat att solen, månen, planeter är runda...
Tillbaka i grottan med dig
Citera
2019-12-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
och du förstår inte dess resultat!
Därav denna diskussion med dig. Du kan inte och vägrar ta emot allmän kunskap.
Tragiskt.
Vi kan visa dig foton på denna rund jord, men icke, du vägrar ta emot dom bilderna.
Du ser med teleskop, med nakna ögat att solen, månen, planeter är runda...
Tillbaka i grottan med dig

Jag förstår mycket väl att resultatet går att tolka på två sätt.

Nej, bilder är inget vidare vetenskapligt bevis.

Jag kan se cirklar i himlen.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-17 kl. 20:20.
Citera
2019-12-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Standardbeteende hos plattjordare. Förneka alla motbevis, gör inget själv och skyffla över bevisbördan på andra.

Vi behöver inte bevisa jordens runda form då det är allmän kunskap. Det är upp till de som påstår att jorden är platt eller av någon annan avvikande form som har bördan att lägga fram hållbara argument för detta. Några sådana har jag aldrig sett.
Förutom att det är allmän kunskap finns det rader av bevis för att jorden är en sfär. Tillexempel ekvatorns längd, solens skenbara storlek och polstjärnans position på olika breddgrader. Samt det uppenbara faktum att ingen har kunnat prestera en plattjordskarta som stämmer på ett platt papper, samtidigt som jordgloben är den enda karta där avstånd, ytor och vinklar stämmer. Allt detta har lagts fram i den här tråden utan att några plattjordare har kunnat förklara något av dem.

I stället har vi i 40 sidor (eller vad det nu är) fått läsa varianter på "beviset": jag tycker jorden ser platt ut, så därför är den platt. Fattar inte ni alla att det där är rent trams och inget annat?
Citera
2019-12-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
I stället har vi i 40 sidor (eller vad det nu är) fått läsa varianter på "beviset": jag tycker jorden ser platt ut, så därför är den platt. Fattar inte ni alla att det där är rent trams och inget annat?

Jag har nog aldrig sagt att den är platt. Men jag har absolut sett er säga att den är rund, och grundat detta på observationer som att båtar försvinner vid horisonten, typ "det ser ut att kunna röra sig om en kurva, så därför är det en kurva."

👍
Citera
2019-12-17, 22:04
Medlem
Citat:
... jag har absolut sett er säga att den är rund...

Ja absolut - och det beror på att jag vet att den är rund.

Citat:
... och grundat detta på observationer som att båtar försvinner vid horisonten, typ "det ser ut att kunna röra sig om en kurva, så därför är det en kurva."

Nej det är inte sant och det vet du.
Kunskapen om jordens form baseras på mycket fler observationer än att objekt försvinner under horisonten.

Ett av de enklaste och tydligaste är det faktum att våra kartor - som bygger på en sfärisk modell - stämmer överens med verkligheten. Det kanske kommer som en överraskning för dig men tro det eller ej: vi hittar faktiskt på jorden.
Citera
2019-12-17, 22:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Enligt dig, ja. Jag ser bara mindre av en båt, jag ser ingen kurvatur. Jag är ärlig.
Vi väntar som sagt på en förklaring till varför du ser mindre av en båt.
Citera
2019-12-17, 22:42
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du menar alltså att kurvan som gömmer rätt mycket av en båt på ett inte särskilt stort avstånd från betraktaren, inte gör sig påmind när man ser från en högre höjd?
Hur långt är "inte särskilt stort avstånd"?

Citat:
"Den finns fortfarande där." - men man kan inte se den... Håll hårt i fantasin.
Varför skulle den försvinna? Tror du att båten dyker upp ovanför horisonten, för betraktare på marknivå, för att du höjer upp dig några hundra meter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in