2020-12-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har ju redan angett avståndet så det är ju onödigt, men i generellt så kan man använda en triangel till att mäta avstånd.
Fast nu var det inte i generella termer vi pratade utan du skrev specifikt att den i exemplet beskrivna triangeln skulle kunna användas för att mäta avstånd på jorden:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Om motstående katet är 4 100 000 000 000 000 km, närliggande katet 1000 km och vinkeln är x°, hur många grader förändras då vinkeln x om närliggande katet förlängs till 1100 km?
Citat:
Om jorden var rund skulle denna triangel du beskriver kunna användas
Citat:
Hur skulle den i räkneexemplet beskrivna triangeln kunna användas?
Citat:
Mäta avstånd.
Förklara nu hur det går mäta avstånd med hjälp av den i exemplet beskrivna triangeln.
Citera
2020-12-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är bara du som pratar om avstånd och trianglar, jag pratar om riktningen till stjärnan.

Eftersom våra observationer av riktningen till "den icke fysiska stjärnan" inte går att förklara på en platt jord är det ett evidens för att jorden inte platt. Väldigt, väldigt enkelt.

Jo det gör det såklart men det är helt off-topic i sammanhanget.
Riktningen går att visst att förklara, det har jag gjort åtskilliga gånger. Det är avsaknaden av ett avstånd som förklarar riktningen.

Håll dig till topic!
Citera
2020-12-26, 15:23
Medlem
Citat:
Vi kan gärna utgå från att ljuset kommer från något "icke fysiskt" om det innebär att du kan förklara observationen.

Förklara våra observationen av "den icke fysiska Polstjärnan".
Det vi ser av stjärnan är ett ljus.
Citera
2020-12-26, 15:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mäta avstånd.
Inte om vinkeln inte är mätbar.
Citera
2020-12-26, 15:31
Medlem
Citat:
Det du säger är helt oförståeligt, tror ingen begriper ett skit av det du säger.

Hur kan vinkeln bli 45 vid N45 och 90 vid N90 och samtidigt inte ha ett avstånd? Om jorden är platt så låter de väldigt mycket som en liksidig triangel och där höjden är lika lång som avståndet N90-N45, dvs höjden är 500 mil.

Du bara måste förklara det här med trianglar utan sidor och icke fysiska objekt. Om du inte gör det är risken stor att de flesta inser att du inte kan förklara ett skit utan bara svamlar i ren desperation.
Det är du som inte begriper, dra inte slutsatser om din omgivning baserat på dina kognitiva handikapp.

Stjärnan har från jorden sett inget avstånd. Ett avstånd har aldrig uppmätts. Ett avstånd har aldrig använts.
Det finns inte.
Citera
2020-12-26, 15:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det vi ser av stjärnan är ett ljus.
Irrelevant. Det jag ser av dig är text på en skärm.
Citera
2020-12-26, 15:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
[quote=boldogg|74080593Stjärnan har från jorden sett inget avstånd. Ett avstånd har aldrig uppmätts. Ett avstånd har aldrig använts.
Det finns inte.[/QUOTE]
Nu hittar du på. Vi kan se att stjärnan inte är på jorden. Alltså har den ett avstånd till jorden. Detta avstånd är uppmätt.
Citera
2020-12-26, 15:48
Medlem
Citat:
Fast nu var det inte i generella termer vi pratade utan du skrev specifikt att den i exemplet beskrivna triangeln skulle kunna användas för att mäta avstånd på jorden:

Förklara nu hur det går mäta avstånd med hjälp av den i exemplet beskrivna triangeln.
Jag sa till dig att i ditt exempel var avståndet redan känt och därmed onödigt, självklart gäller det när avståndet är okänt.
Men jag sa också att du skulle fundera över ditt eget exempel där du enligt mig beskriver vad jag menade var en av funktionerna för en triangel. Det är en av fördelarna med att använda en triangel. Jag menade inte specifikt ditt exempel därför att där var ju redan avståndet känt och därmed helt onödigt att räkna ut. Jag menade att du skulle fundera över ditt exempel ty det belyser just vad jag menade.

Jag menar att inget avstånd finns att tillgå från jordytan till Polstjärnan och att det vi ser inte är ett fysiskt objekt, för om det hade varit ett fysiskt objekt hade man kunnat använda detta objekt till att räkna ut en okänd sidas storlek. Det sker inte, har inte skett och därmed finns i nuläget inget avstånd till stjärnan från jordytan.

Men detta vet ju du, för jag har ju sagt det åtskilliga gånger men du återkommer i inlägg efter inlägg med hur jag ska räkna på dina exempel. Att ge någon en uppgift, direktiv är att skapa dominans i en interaktion och du har nog stor vana av att göra så. Här gör du det med att i varje inlägg pådyvla mig uppgifter som jag ska utföra.

Du bör fundera över varför det är nödvändigt i din argumentation.
Citera
2020-12-26, 15:50
Medlem
Avstånd till polstjärnan ca 400 ljusår så visst är det uppmätt
Citera
2020-12-26, 15:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Den runda jordens modell säger att det finns ett avstånd till Polstjärnan, i min värld, jag gör inte anspråk på att veta hur världen ser ut, platt eller rund, så finns inget avstånd till Polstjärnan. Något avstånd till stjärnan har aldrig uppmätts, därför finns det i dagsläget inget avstånd att tillgå.

Stjärnan kan således inte bilda en triangel där kända sidor/vinklar kan avgöra den okända sidans storlek och därmed faller Polstjärnan som stöd för rund jord då det vi ser inte är ett fysiskt objekt, vilket är nödvändigt för att förklara stjärnan belägenhet enligt rund modell. Den stöder snarare tesen om en annan form på jorden.

Tråden handlar om platt jord, men eftersom den gängse uppfattningen är att jorden har en sfärisk form blir det ju oundvikligen så att den runda jorden måste nämnas i sammanhanget. Det vet ju du såklart men din strategi är att få mig att sluta och skriva i tråden och ditt senaste retoriska upptåg för det är att i inlägg efter inlägg hävda att jag inte vill diskuterar platt jord utan rund jord. Du bör fråga dig själv varför du komma med sådana tilltag.

Intressant detta med att Polstjärnan inte är ett fysiskt objekt, men om vi struntar i Polstjärnan ett litet tag nu.

Tänk dig om du istället att vi bygger ett extremt högt torn på Nordpolen, ett torn som är 36 000 km högt. Längst upp på detta torn har du en stark lampa.

Om vi står vid 45:e breddgraden på den platta jorden. Vi riktar en stark kikare mot denna topp, vilken vinkel skulle då det bli mellan höjd och marken på den platta jorden?

Frågan är inte ledande, jag utgår inte från en rund jord, jag kräver inte att svaret ska passa min syn på en rund jord, jag är inte ute efter att lura dig.

Jag vill bara att du berättar vad vinkeln skulle bli på den platta jorden.
Citera
2020-12-26, 15:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Här gör du det med att i varje inlägg pådyvla mig uppgifter som jag ska utföra.
Problemet är att ingen av de som hävdar en platt jord har kunnat visa på något som helst evidens för deras tes.

Men om du gör som skribenten föreslår och får det att fungera, så har du ett evidens.

Jag förstår inte problemet. Just do it!
Citera
2020-12-26, 16:01
Medlem
Citat:
Riktningen går att visst att förklara, det har jag gjort åtskilliga gånger. Det är avsaknaden av ett avstånd som förklarar riktningen.

Hur kan avsaknaden av ett avstånd förklara de motsägelsefulla riktningar vi upplever?

Tycker du inte det är lite besvärande att ingen begriper vad du vill ha sagt? Du har världens chans att slå hål på det här med Polstjärnan men det enda du kan prestera är osammanhängande pladder om 2 sidiga trianglar, okända avstånd och "icke fysiska objekt". Inte undra på att ni plattjordare blir sedda som lite eljest.

Du borde i alla fall förstå varför så många är helt övertygade om att jorden inte är platt med tanke på alla de observationer som inte går att förklara på en platt jord. Och att detta är något av ett problem för ditt missionerande om den platta jorden. Du kan ju uppenbarligen inte ens förklara något så enkelt som våra observationer av en stjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in