2019-12-17, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om samhället behöver mer resurser så får detta ordnas genom skatten, då är alla med och betalar. Det är väl inte meningen att vissa utvalda hyresgäster ska ordna extra resurser till samhället?

Skatter skapar inga resurser, det flyttar bara resurser men vid flytten förbrukas också resurser så att de minskar.
Citera
2019-12-17, 18:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Behovet för enstaka priviligierade att bo billigt i centrala Stockholm är underordnat behovet att tex barn får gå i skolan och att sjuka får vård.
Det finns ingen gradering av olika behov i Stockholms kommun. Framförallt ställer man inte olika gruppers behov mot varandra på det sättet som du tror. Barnens skolgång ska inte heller finansieras av de som bor i hyreslägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Därför ska inte det offentliga rea ut offentliga tillgångar till långt under marknadspris, utan ta betalt till fullo tillgångens marknadsvärde.
Det tycker inte jag heller, det är därför det är så irriterande att Stockholmsalliansen sålt ut Allmännyttan till underpris. Nåt "marknadsvärde" på innerstadens hyresrätter finns däremot inte.
Citera
2019-12-17, 19:03
Medlem
Citat:
Det finns ingen gradering av olika behov i Stockholms kommun. Framförallt ställer man inte olika gruppers behov mot varandra på det sättet som du tror. Barnens skolgång ska inte heller finansieras av de som bor i hyreslägenhet.

Nej precis, istället ska centrala hyreslägenheter finansieras av barnens skolgång och de sjukas sjukvård, eller snarare brist därav.

I fall var och en gör rätt för sig så långt som möjligt, tex betalar en marknadsmässig hyra och inte hälften av motsvarande, så räcker samhällets resurser längre och de flesta får det då bättre.

Citat:
Det tycker inte jag heller, det är därför det är så irriterande att Stockholmsalliansen sålt ut Allmännyttan till underpris. Nåt "marknadsvärde" på innerstadens hyresrätter finns däremot inte.

I fall det inte finns något marknadsvärde för innerstadens hyresrätter så kan Alliansen omöjligt ha sålt ut allmännyttan till ”underpris”.
Citera
2019-12-18, 08:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilken "Sovjetisk myt"? Vem har sagt att alla kan bo i city?
Precis så varför ha ett kösystem om det ändå inte kommer att räcka till alla?

Citat:
Så att bara rika kan bo där då, det är ju de som kan betala. Alla kan däremot köa.
Nej den som tycker att det är mest värt. Det är inte säkert att det är en rik person.

Citat:
Det är redan löst:
https://www.hemhyra.se/nyheter/regeringen-vill-satta-stopp-falsk-folkbokforing/
"För att jobba med dessa felaktigheter får nu Skatteverket 56 nya miljoner kronor från och med nästa år och sedan 96 miljoner kronor året därefter, meddelar finansministern i dag
Vill lösa och löst är inte samma sak.

Citat:
Din teori om att det skulle bli högre omsättning på attraktiva lägenheter i city håller inte. Om det nu är mest rika som redan bor där, så kommer ju inte det förhållandet att ändras med högre hyror. Tvärtom, ju mer det kostar att bo centralt desto mer blir city ett reservat för förmöget folk som kan betala de höga hyrorna. Och det är väl det som är ditt mål?

Nej. Mitt mål är att man inte ska behöva vänta i 20-30 år på att få bo i hyresrätt i innerstaden. Varför använda fattiga som slagträ i debatten när de inte har en suck på att få hyra en central hyresrätt och är fast i förorterna? Allt för att du ska få en billig hyra antar jag.
Citera
2019-12-18, 08:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du vet om att det är olagligt att sälja ut allmänna tillgångar till underpris va? Har du ringt polisen?
Citera
2019-12-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är lösningen då? u tell me...

Eliminera olönsamma människor ? Se till så de inte har tak över huvudet ?
Då kanske de svälter ihjäl. Fast det finns mat.
Citera
2019-12-18, 12:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Eliminera olönsamma människor ? Se till så de inte har tak över huvudet ?
Då kanske de svälter ihjäl. Fast det finns mat.
När har jag sagt att man ska göra så? Nu var jag mer intresserad av din lösning på bostadsbristen.
Citera
2019-12-18, 12:23
Medlem
Citat:
Du vet om att det är olagligt att sälja ut allmänna tillgångar till underpris va? Har du ringt polisen?

Inte bara bostäder utan även förskolor och läkarmottagningar har drabbats av det där.
Moderat politik. Avskaffa allmänt ägande. Se till att tillgångarna fördelas så ojämnt som
möjligt. Klyftorna ökar ju bara alldeles för långsamt hela tiden !

NYA KAROLINSKA är ett annat tecken på att moderatpolitruker inte kan göra affärer. Här
fanns det också bara ett anbud och det tog man förstås. Precis som när man låtit bilda
BR och beslutat att bara sälja till en klient.

Fast det är väl inte så noga med skattebetalarnas pengar. Bara att höja skatten.

De bästa på den borgerliga sidan är t ex företagsledare, VDar och liknande. De som
inte klarar av detta kan bli politruker. Och så har vi den sämsta sorten, sådana som
du som läst en ekonomilärobok och fastnat i den nyliberala lekstugan. Ekonomi är
ingen vetenskap, bara allmänt tyckande upphöjt till fakta. "Science and economics"
som det heter i Nobelsammanhang !

Lycka till med ditt multipla köande och ställ dig gärna i flera. Borgerskapets tipsade
jag väl om alldeles nyligen ? Men varför missunnar du andra att köa ?
Citera
2019-12-18, 12:46
Medlem
Citat:
När har jag sagt att man ska göra så? Nu var jag mer intresserad av din lösning på bostadsbristen.

Ditt förakt för mindre bemedlade och din totala okänslighet lyser igenom i allt du skriver.
Samt din bristande logik (om man nu skulle ta dig på allvar). Jubla över ombildningar som
bara resulterar i att en antal människor tjänar pengar utan att anstränga sig och ett antal
lägenheter aldrig kan få marknadshyra eftersom dem övergår till att bli bostadsrätter !

Att öka klyftorna är det enda du och dina förebilder vid den politiska makten åstadkommer.
Men ni har ju i stort sett vunnit så grattis. Men vad gör ni åt de sociala klyftorna som bara
förvärras av den politiken ? Fler poliser kanske ? Det är ju gratis !

Kan du inte tala om vad du tycker om den nya ombildningspolitiken när det nu knappast
längre finns något av värde att sälja ut ? Och de löjjligt noggranna kontrollerna ? Så var
det minsann inte förr ! Men du får väl tänka dig tillbaka och jubla över Norr Mälarstrand
som såldes för 20.000 kr/m2.
Citera
2019-12-18, 12:48
Medlem
Citat:

Jag har ingen. Det är de på din kant som skapat dagens situation så ni bör vara nöjda.
Mindre halsstarrig ideologi hjälper knappast vid det här laget. Undergången närmar sig.

KD och SD påstås ibland vilja bygga för äldre. Så överlever man tillräckligt länge som
bostadslös/trångbodd/ocerkyrebetalare kanske man kan få det bra på ålderns höst.
Även om man är mycket sliten vid det laget.
Citera
2019-12-18, 12:50
Bannlyst
Medelklassen är också största låntagare, ingen vill underminera värdet på deras lån/bostäder så man låter bli att bygga ut rejält. Sålänge "viktiga" människor inte lider, kommer inget förändras.
Citera
2019-12-18, 13:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har ingen. Det är de på din kant som skapat dagens situation så ni bör vara nöjda.
Haha jag har väl inte förespråkat hyresreglering eller vad snackar du om?

Citat:
Mindre halsstarrig ideologi hjälper knappast vid det här laget. Undergången närmar sig.
Jaha så vad hjälper då?

Citat:
KD och SD påstås ibland vilja bygga för äldre. Så överlever man tillräckligt länge som
bostadslös/trångbodd/ocerkyrebetalare kanske man kan få det bra på ålderns höst.
Även om man är mycket sliten vid det laget.

Vad är det som säger att man måste bygga så mkt nytt? Vi är väl på nr 3 i värden när det gäller boyta per capita?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in