2019-12-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag vill minnas att det var samma dag hon anses ha avlidit. Men är inte 100%.
Minns nu att jag tänkte "Han kanske var väg tillbaka efter att ha gömt henne"
Innan dess tänkte jag "Han kanske köpte något verktyg" - vilket tyder på innan hon avled.
Alla möjligheter är öppna tills det konstaterats när han var där. Reser han till Ljungskile för att köpa verktyg inför mord, med tanken att undgå misstanke, tyder det på att mordet varit planerat. Gjorde inte Gyllensvaan något liknande, bara för att ryka på vävtejpen? Helt otroligt faktiskt. (Off Topic: angående det fallet har jag träffat den anhörige som var först på plats och fick larma polisen - det var inga trevliga scener där heller, kan jag lova).
Citera
2019-12-16, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du menar alltså beräknande, planerat - inte alls i vansinne, affekt... ?....

Nej jag menar att en ung modern kille som pressas av sin klan att döda sin flickvän, kanske ser mordet som ett jobb han måste utföra för klanens skull, och inte som något han njuter av.
Citera
2019-12-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambipap
Hur vanligt är det att det går till rättegång utan ett erkännande vid mord?
Om MGM var i ett förhållande med BO känns det för mig otroligt att han inte brytit ihop än och berättat hur det gått till om han är GM.
Vilka metoder används vanligtvis vid sådana här förhör under sådan här lång tid?

Tror inte man får använda sig av "metoder" i Sverige, t ex avsiktligt få någon att bryta ihop.
Vet ej var gränsen får gå.
Om du tänkte så ...?
Själv tror jag inte alls på sådan metod som bedrivs i somliga länder, för att dels är det faktiskt
inhumant, dels har det visat sig att folk erkänner för att få stopp på utpressningen, och även tappar minnet på riktigt under svår press och stress.
Inte effektivt med andra ord.
I Sverige försöker man skapa förtroende så att MGM vill prata.
Ibland byts förhörsledare ut av den anledningen att någon annan passar bättre för detta till
en viss MGM.
Citera
2019-12-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Du måste bara skämta.
Ursäkta, sträckläste 150 sidor och när jag skulle skriva blev det en bra tankevurpa 😂😂
Citera
2019-12-16, 22:45
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursäkta, sträckläste 150 sidor och när jag skulle skriva blev det en bra tankevurpa 😂😂

Var bara tvungen att fråga.
Citera
2019-12-16, 22:46
Medlem
Citat:
Hur länge brukar det gå utan ett erkännande vid mord? Brukar de flesta erkänna eller går alla till rättegång
Om MGM var i ett förhållande med BO känns det för mig otroligt att han inte brytit ihop än och berättat hur det gått till om han är GM.
Vilka metoder används vanligtvis vid sådana här förhör under sådan här lång tid?

Jag tror, statistiskt sett, erkänner de flesta någon gång inom de första förhören, inom någon vecka.
De som orkat tiga länge kan motbevisas men fortsätter ändå tiga.
En del medger styckning men inte mord.
Citera
2019-12-16, 22:48
Medlem
Citat:
Hur länge brukar det gå utan ett erkännande vid mord? Brukar de flesta erkänna eller går alla till rättegång
Okej, din fråga blev mycket mer logisk nu hahaha!
En utmärkt fråga faktiskt, om nån har statistik eller bara kan ge en kvalificerad gissning vore det intressant!
Citera
2019-12-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag fick en tanke nu, som berör den misslyckade häktningen av mgm2 och mgm3

Såhär, i fallet med mgm1 säger advokaten att hon inte sett tillräckligt för att motivera häktning, men medger att det kan finnas bevis hon inte sett.

Är det helt omöjligt att åklagaren också har mer bevis på mgm2 eller mgm3, som skulle räcka för häktning - men att åklagaren inte tyckte det var "värt priset" att utlämna informationen ifråga bara för att få dem häktade just nu?

Typ, det är okej att förlora slaget om du sen vinner kriget. Försiggår den sortens rackarspel?
Ja det gör det säkert. Som jag ser det fans det några förklaringar till föräldrarna anhölls. Dels att de satt i förvar medan sonen omhäktades, dels att få göra husrannsakan.
Citera
2019-12-16, 22:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Nej jag menar att en ung modern kille som pressas av sin klan att döda sin flickvän, kanske ser mordet som ett jobb han måste utföra för klanens skull, och inte som något han njuter av.

Empatilös och kall alltså. ptja.. då borde väl mordet vara planerat. Väl underbyggt, av flera. Att en eller flera fått nog. Att möjligen tillrättavisningar som flickan inte ställt upp, må vara vilka som helst - får resultera i mord - i stället för ett ödmjukt adjö med dig...

Bryskt.
Citera
2019-12-16, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ett erkännande är inte en förutsättning för ett åtal.

Det underlättar om MGM berättar sanningen, dock konfronteras MGM med bevisning där så är lämpligt, och får en chans att berätta och förklara.

MGM kan åtalas utan ett erkännande om åklagaren anser att bevisningen håller.
Citera
2019-12-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Alla möjligheter är öppna tills det konstaterats när han var där. Reser han till Ljungskile för att köpa verktyg inför mord, med tanken att undgå misstanke, tyder det på att mordet varit planerat. Gjorde inte Gyllensvaan något liknande, bara för att ryka på vävtejpen? Helt otroligt faktiskt. (Off Topic: angående det fallet har jag träffat den anhörige som var först på plats och fick larma polisen - det var inga trevliga scener där heller, kan jag lova).

Ja åkte han till Ljungskile för att köpa verktyg av något slag innan hon dog, tyder det på planerat mord.
Har verkligen försökt komma ihåg ...Jag tror det handlar om klockslag ...snarare än datum.
och att det är därför jag inte minns.
Man måste veta vilket klockslag hon dog... var han där före eller efter (samma dag som man antar det skedde)? Det framkom inte där jag läste. Det stod här att läsa och det stod något i media någonstans, mer kortfattat. I början av utredningen.
Citera
2019-12-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Kunde du verifiera övervakningskameran? eller baserar du ditt uttalande på följande inlägg som finns i tråden?

Marielo:
Jag tror att de har anledning att tiga mer än vanligt, för att MGM2 och MGM3 inte ska veta vad som framkommit, då de fortfarande är misstänkta.
Men det har stått tidigare underutredningen i tråden här, att MGM1 synts på en övervakningskamera
i en bensinmack /butik i Ljungskile vid aktuell tidpunkt för brott (jag tror det var just innan, någon som minns?)

Vad som framkommit av mobiltelefoner har jag inte sett ett ord om i media.

Klippabort:
Vad jag vet så har det inte framkommit något om att det har påträffats något på filmerna från Ljungskile. Däremot stämmer det att film har hämtats in.

divadnil
Nej, att mgm1 har synts på övervakningskamera är enbart en spekulation!!! Det gäller att hålla isär spekulationerna i tråden och faktan!

Ja det stämmer bra.
Men om inget framkom av filmen som hämtades in så fångades han ju inte i kameran.
Om han sagt eller inte sagt att han varit där vet ju inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in