2019-12-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Omhäktning 4 veckor till utredning pågår..
Skitsnack..detta är att jämföra med tortyr och pressa honom för att få fram ett erkännande.
Dom är inne i hans cell varje dag och säger att är det inte lika bra att du erkänner så slipper du isoleringen..här är det frågan om att knäcka honom.
Dom har antagligen inte ett skit att gå på .. förutom några indiciser.
Dom kunde lika gärna förhört honom under waterbording...

Ligger en del i vad du säger.
Har frågat mig varför åtal inte väckts, då han sitter på högre misstankegrad så länge.
Nog kan de utreda under tiden, MGM2 och MGM3 och allt möjligt.
De viktigaste analyserna (blodspår, kroppsdel, vittnesförhör, tidpunkter mm.) borde vara klara.

Man kan ju inte gärna ha honom häktad ända tills man hittar nästa kroppsdel!?

Är mottaglig för motargument ... men känner att något inte stämmer.
Vad som kan få mig att helt förstå den långa häktningstiden, är om det faktiskt skulle
finnas andra MGM, än (bara) den som nu sitter som MGM.
Kanske en omfattande klan -konspirations - teori där ingen kan pekas ut som särskilt skyldig
för att alla inblandade tiger.
Åklagare Jim Westerberg är ju erfaren med sådana utredningar. Tror ju för min del att det inte
är en slump att han ersätter tidigare åklagaren.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-28 kl. 10:45.
Citera
2019-12-28, 10:40
Medlem
Det här har de i alla fall gått ut med (Bohusläningen):

"Enligt uppgifter till GP har polisen gjort ytterligare fynd under utredningen. Det handlar om blodspår i både den mordmisstänkte mannens bostad samt i den bil som åklagare har bekräftat är beslagtagen.

Bilen ska vara en svart SUV och ha kopplingar till den man i 40-årsåldern som sitter anhållen i målet."

Enligt advokat Alhem (som brukar uttala sig om utredningar han inte själv är med i, ungefär som GW)
kan inte bilbeslaget ha gett resultat, inte hållit som bevisvärde, eftersom MGM2. och MGM3 är släppta.
Uppenbart är det så, menade han.

Då har vi kvar blodspår i MGM:s bostad.
Hur kom de dit, har fler än en varit där (med Wilma)?
Citera
2019-12-28, 10:42
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Har frågat mig varför åtal inte väckts, då han sitter på högre misstankegrad så länge.
De viktigaste analyserna (blodspår, kroppsdel, vittnesförhör, tidpunkter mm.) borde vara klara.

Vad som kan få mig att helt förstå den långa häktningstiden, är om det faktiskt skulle
finnas andra MGM, än den som nu sitter som MGM.
Kanske en omfattande klan -konspirations - teori där ingen kan pekas ut som särskilt skyldig
Jag tror inte detta är en särskilt lång häktning, andra här är bättre på siffror och exempel. Dessutom vårdas GM på rättspsyk, både för att han ska genomgå stora undersökningen men också för att hans beteende under förhören antytt att det inte står rätt till. Så någon frigivning nu är nog inget alternativ och då får häktningen förlängas tills åklagaren är redo för åtal. De harväl redan sagt till våren
Citera
2019-12-28, 10:44
Medlem
Citat:

finnas andra MGM, än den som nu sitter som MGM.
Åtal väcks när man anser sig klar med utredningen och alla förhör skrivits ut, bilderna framkallats, analyser granskats osv osv. Sen skall förundersökningsprotokollet sättas ihop, med innehållsförteckning och allt. När åtal väcks lämnas luntan över till advokat och målsägandebiträde så alla parter har möjlighet att läsa igenom i lugn och ro innan rättegång.

Allt måste få ha sin tid utan att man ser konspirationer överallt. Älskaren i Wesströmmålet (Örebro 2018) sitter häktad sedan i somras.
Citera
2019-12-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Jag tror inte detta är en särskilt lång häktning, andra här är bättre på siffror och exempel. Dessutom vårdas GM på rättspsyk, både för att han ska genomgå stora undersökningen men också för att hans beteende under förhören antytt att det inte står rätt till. Så någon frigivning nu är nog inget alternativ och då får häktningen förlängas tills åklagaren är redo för åtal. De harväl redan sagt till våren

Kanske det är så ... Hm ...
Men den större undersökningen görs inte förrän MGM erkänt eller definitivt anses skyldig.
Citera
2019-12-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nej, självklart inte.
Det finns gott om välfungerande psykopater bland oss.

Har man en stabil uppväxt med tydliga normer och strukturer, så kan det bli bra ändå.

Ja, och från psykologisk facklitteratur vet jag att psykopater ofta hittas i kategorin "chefer"
för att de har "ledarbegåvning" men brukar avslöjas så småningom som förrädiska och
intrigerande ...en del kan stanna kvar, andra åker ut till slut -
ofta har de somligt i bagaget ... våldtäkter, förskingringar, allvarliga intriger, leder företaget
direkt i konkurs mm.
Vet psykopatläkare som våldtagit patienter, ibland med droger. En plastikkirurg, en gynekolog, en rättsläkare som hade uppenbara nekrofila anlag, blev påkommen ..och ..det var en kvinna! Kan tyvärr inte säga namn på alla tre här men Carl Troilius är plastikkirurgen. Alla i chefsställning.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-28 kl. 11:00.
Citera
2019-12-28, 11:36
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Du skriver att "Rättsmedicinalverket rekommenderar ..."
Men jag tror det är en formalitet än så länge, men blir verklighet om han befinns skyldig.

Vet inte om man kan göra undantag, dvs en RPU innan han anses skyldig. Tror inte ...
Jag kanske uttrycker mig diffust, men självklart måste personen bedömas som skyldig till brott för att RPU:n ska kunna göras. Den är således vägledande vid straffpåföljden, men även här är det bara en rekommendation att personen bör dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. Även om synnerliga skäl måste föreligga vid fängelse trots att personen anses allvarligt psykiskt stöd.
Citera
2019-12-28, 13:44
Medlem
ulfebs avatar
Måtte detta få ett slut snart!
De har tyvärr varit alldeles för tyst om denna utredning dom sista veckorna.
Hoppas åklagaren har alla Ess på hand när han lägger fram vad man har för å sätta dit dessa Svin.

Wilma R I P.
Citera
2019-12-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åtal väcks när man anser sig klar med utredningen och alla förhör skrivits ut, bilderna framkallats, analyser granskats osv osv. Sen skall förundersökningsprotokollet sättas ihop, med innehållsförteckning och allt. När åtal väcks lämnas luntan över till advokat och målsägandebiträde så alla parter har möjlighet att läsa igenom i lugn och ro innan rättegång.

Allt måste få ha sin tid utan att man ser konspirationer överallt. Älskaren i Wesströmmålet (Örebro 2018) sitter häktad sedan i somras.
Som sagt...han lär vara häktad tills han talar om var kroppen är nånstans..dom har inget mera att gå igenom..
Är han nu oskyldig så är detta uppåt väggarna åt helsike..
Citera
2019-12-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Som sagt...han lär vara häktad tills han talar om var kroppen är nånstans..dom har inget mera att gå igenom..
Är han nu oskyldig så är detta uppåt väggarna åt helsike..
Fortfarande trillar analys-svar in och kommer göra så under en längre tid. Dessa svar skall ställas mot vad man har att jämföra med. Men kan tänka mig att det är en hyfsat lugn fas för dom nu. Alla dessa 500 förhör skall också skrivas ut. Ett entimmesförhör tar ca 3-4 timmar att skriva ut om det är hela dialogen som skall skrivas, och inte bara en sammanfattning. Så allt har sin tid.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-28 kl. 15:58.
Citera
2019-12-28, 16:15
Medlem
Om det finns någon anhörig till Wilma som läser /följer tråden, vill jag gärna att du/ni skicka ett PM/meddelande till mig. Du kan klicka på mitt avtar (matematiker) och välja "skicka ett privat meddelande"!

EDIT:
Det är 7 år som jag är med Flashback. Man kan kolla min bakgrund. Var inte rädd och kontakta mig om du är en nära anhörig till Wilma.
Senast redigerad av matematiker 2019-12-28 kl. 16:28.
Citera
2019-12-28, 16:27
Medlem
Citat:
Just ja. Tack igen 57Emma!
Sen om vi ska lösa resten av mysteriet kring huruvida anhöriga fanns i närheten, kan vi ju fråga DeVaLaGott om han vet ...

Hej 57Emma och tack för din hjälp ..och flera andra,

Vi talade ju i går om vad som hittats och om anhöriga var på plats, och jag skrev att någon flashbackare
nämnde om att hans kompis var med i söket då fyndet gjordes.
Jag frågade honom litet närmare och fick idag ett svar, ur vilket jag gjort ett "utklipp".

Såhär (citat):

" ...Min polare var med och sökte i två dagar, han känner några i den ena gruppen som hjälpte till. Dom var uppe vid skogen ovanför fotbollsplanen, så efter en stund så hörde dom i sin radio att dom skulle avbryta all sök. För polisen hade hittat en "betydande" kroppsdel.

Sen när dom tog tåget ner till Göteborg, så fick dom reda på att det var huvudet som hade hittats i eller kring bäveån. Tror det var MP som hittade de först eller om det var kustbevakningen. Kommer inte exakt ihåg.

Men givetvis får anhöriga reda på det först, inte detaljerat men att dom hittat något som tyder på att Wilma är död. Anhöriga prioriteras alltid först när det kommer till dödsfall och såna saker.

Familjen var med därnere och satt och pratade med folk, när beskedet kom. Tror det var hennes riktiga mamma som var med där och inte styvmamman..."

(DeVaLaGott)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in