2019-12-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet inte riktigt vart jag skall börja...
1. En glädjande nyhet för dig är att om A mördat X och B hjälper till att stycka kroppen, för att sedan kunna transportera ut kroppen ur lägenheten och sedan gömma kroppsdelarna, så är detta tillräckligt för att B skall ha gjort sig skyldig till Skyddande av brottsling (grovt brott), vilket har en högre straffskala än Brott mot griftefriden (dvs styckningen i ditt fall).

2. Givetvis tycker även jag att högst 2 års fängelse (om man inte tar brottet Skyddande av brottsling i biaktning vill säga) för att stycka en kropp är helt sjukt. Här hade en högre straffskala alt. en variant av "Grovt brott mot griftefriden" varit önskvärt. Men lagstiftaren hade nog aldrig i tanke att folk kan vara så dumma så man styckar en kropp, när Brott mot griftefriden skrevs in i lagen.

3. Ditt förslag om att en styckning skall jämställas med ett Mord rent straffmässigt är ju helt skevt.
Högsta Domstolen har genom praxis tydligt gjort klart att det enda brottet man skall kunna få livstids fängelse för är Mord (och systerbrotten Medhjälp till mord och Anstiftan till mord), då det värsta man i lagens mening kan göra är att ta en annan människas liv. Det finns också tydlig praxis i den s k straffreduktionen, alltså att ett klart lindrigare brott aldrig skall kunna komma upp i ett klart grövre brotts straffvärde. T ex så skall du inte kunna få 18 års fängelse för massa inbrott. Detta då straffet för Mord kan ge 18 års fängelse. Här menar lagstiftaren att inbrott ALDRIG kan jämställas med mord/att beröva en annan människa livet.
Hur hemskt och vidrigt styckning än är så kan du väl inte påstå att det skulle vara lika illa att "stycka en kropp som redan är död" som att t ex "skjuta någon till döds". Det är vi väl överens om?

4. Att regleringen om "hårt straff för styckning" eller "lika hårt straff för styckning som för Mord" skulle påverka personen som utfört Mordet tror jag absolut inte. Jag menar har det gått så långt så du mördat en annan människa, så struntar du nog i hur straffskalan för styckning ser ut eller vad konsekvenserna för detta kan bli. Skulle du dessutom gjort ett Mord som motsvarar livstids fängelse spelar det ju absolut ingen roll om du styckar kroppen, för du kan ju inte få två livstidsstraff...

/Så du får nog revidera detta och återkomma :-)
Vi tror och har olika åsikter. Du läser eller förstår heller inte vad jag skriver verkar det som. Jag kan ta det sista i din text om dubbla straff. Om det vore så att gärningsmannen vill komma undan med olycka eller dråp så blir det svårare med en straffskärpning för styckning.

Låt oss lämna detta nu då jag har för lätt att bli indragen i meningslösa diskussioner jag försöker vinna.

Tråden går trögt då ingen ny information släpps så man får väl avakta tills vi vet mer. En kroppsdel hittad och vi vet inte ens om flickan blev helt styckad utan antar bara. Sanningen kan ju bli ännu underligare än vad den redan är. Nu hoppas jag att polis och åklagare har mycket på fötterna som leder till åtal och dom med ett mycket långt fängelsestraff, för minst en.
Citera
2019-12-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men vad är det jag inte förmår att förklara???
Jag skriver ju att uppgifterna inte är mina, jag har ingen lokalkännedom, jag känner ingen i ärendet, jag har inte sett eller hört nånting!
Jag har länkat till vad någon annan har skrivit.
Inget jag tar ställning till. Jag ifrågasätter ingenting.
Min enda undran var om det sökts på området utifrån hennes tips. Inte om det är rimligt, troligt eller osannolikt att stället har med det hela att göra. Bara om man sökt där.

Du får inte ta åt dig, du har gjort en intressant grej, men du har sett troll och ver att de finns! Det är inte ditt fel om någon är misstänksam, ifrågasätter Obs! inte dig, utan om det finns samband med ljudet/skriket mm. med W-mordet.
Du är "rentvådd" ! Har du hör förut talas om att "det är budbäraren man skjuter" 😊 så bli inte ledssen!
Citera
2019-12-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi tror och har olika åsikter. Du läser eller förstår heller inte vad jag skriver verkar det som. Jag kan ta det sista i din text om dubbla straff. Om det vore så att gärningsmannen vill komma undan med olycka eller dråp så blir det svårare med en straffskärpning för styckning.

Låt oss lämna detta nu då jag har för lätt att bli indragen i meningslösa diskussioner jag försöker vinna.

Tråden går trögt då ingen ny information släpps så man får väl avakta tills vi vet mer. En kroppsdel hittad och vi vet inte ens om flickan blev helt styckad utan antar bara. Sanningen kan ju bli ännu underligare än vad den redan är. Nu hoppas jag att polis och åklagare har mycket på fötterna som leder till åtal och dom med ett mycket långt fängelsestraff, för minst en.
Tänkte på just det att det är så mycket diskussioner som ena är seriös, nästa vidrig osv.
Stackars den ev polis som går igenom tråden, hen måste ju undra hur det eg står till med oss här..
Alla eller iaf vi seriösa vill att mördaren/mördarna ska buras in
Citera
2019-12-16, 18:36
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hmm, polisen gör verkligen allt i sin makt för att stänga av kranen i det här fallet.

Frågan är bara - varför just nu?

Det skulle kunna tyda på att misstankarna mot någon eller några som för närvarande befinner sig på fri fot har stärkts den senaste tiden. De lär i så fall fått in spår eller bevisning nyligen som under inga omständigheter får komma ut.

Vad detta kan bestå i, har jag däremot ingen aning om.
Men som jag skrivit innan, jag tror vi kan få se ytterligare häktningar innan jul.

Jag tror du är inne på rätt spår.
Att man i detta läget ökar sekretessen ytterligare tror jag är en konsekvens av de provsvar man nyligen fått in samtidigt som man väntar på några fler svar som möjliggör en ny häktning med ännu starkare bevisning
Citera
2019-12-16, 18:39
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag vet inte heller. Jag har ingen teori eller vill spekulera alls eftersom jag inget vet.
Jag lyfte bara fram vad som stod på facebook.
Det är mitt enda bidrag.
Det är bra. Gå vidare
Citera
2019-12-16, 18:42
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad gjorde Wilma på onsdagskvällen då hon var "finklädd" och grannen såg henne gå ut? Vad jag vet har inte ett pip kommit ut om detta. Har hon ens setts av någon sen dess? På onsdagskvällen. Har jag missat något?

De gånger jag träffade Wilma så var hon alltid fixad från topp till tå. Tror mer att det var så hon var, inte att hon nödvändigtvis skulle på fest.
Citera
2019-12-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hmm, polisen gör verkligen allt i sin makt för att stänga av kranen i det här fallet.

Frågan är bara - varför just nu?

Det skulle kunna tyda på att misstankarna mot någon eller några som för närvarande befinner sig på fri fot har stärkts den senaste tiden. De lär i så fall fått in spår eller bevisning nyligen som under inga omständigheter får komma ut.

Vad detta kan bestå i, har jag däremot ingen aning om.
Men som jag skrivit innan, jag tror vi kan få se ytterligare häktningar innan jul.
Jag tolkar det så att nu har polisen mycket, jag skriver mycket relevant de vill skydda från insyn från att kunna använda i utredningen. Det är hoppfullt.
Citera
2019-12-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Jag tror du är inne på rätt spår.
Att man i detta läget ökar sekretessen ytterligare tror jag är en konsekvens av de provsvar man nyligen fått in samtidigt som man väntar på några fler svar som möjliggör en ny häktning med ännu starkare bevisning
Ja, det kan vara så att de fått nys om något graverande via NFC. Eller från annat håll, det gör detsamma. Något har förändrats - jag gissar att ett genombrott i fallet är nära förestående.

Bemanningen minskar väl rimligen under storhelgerna - det vore en klar fördel om de inblandade satt häktade då. Det inser även åklagaren, skulle jag tro.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 18:59.
Citera
2019-12-16, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Det var vänner (ett par) som W känt som berättade detta och att det var rätt återgivet framstod
av en dialog vännerna hade med uppgiftslämnaren härpå FB.
"Det stämmer" skrev ju vittnet som hört W berätta, efter att ha läst uppgiftslämnarens återgivande - i form av citat - här.
De var ju knappast invandrarfientliga då de antagligen umgicks med T också.

Allt kan ju vara en påhittad historia av uppgiftslämnarna. Och då spelar det ju ingen roll om vittnet i den påhittade historian är invandrarvänliga.

Citat:
Ursprungligen postat av aubar
Du vänder konstigt på det för att uppgiften om att Ahmed ville att Wilma skulle konvertera till Islam, ger automatiskt svar på att Ahmed är muslim.

Jag vänder inte konstigt på det, jag är bara inte övertygad om att dina uppgifter stämmer om att Tishko ville att Wilma skulle konvertera till Islam. Om det visar sig att Tishko är muslim, då är det lättare att tro på dina uppgifter. Men det funkar givetvis inte att övertyga mig om att han är muslim, genom att hänvisa till uppgiften om att Tishko ville att Wilma skulle konvertera till Islam, för den uppgiften är jag ju inte övertygad om.
Citera
2019-12-16, 18:58
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caticorn
De gånger jag träffade Wilma så var hon alltid fixad från topp till tå. Tror mer att det var så hon var, inte att hon nödvändigtvis skulle på fest.

Bra där ! Ett konkret konstaterande. Jag får gissa att du är relativt ung. Ungdomar av idag klär sig - klär sig modemedvetet, snofsigt, snyggt. Tider när man bytte om från blåställ till helgdagskostym, kastade förklädet och hucklet är borta - sen länge. Vardagsklädsel är som helgdagsklädsel.
Citera
2019-12-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Du har kanske rätt i att styckning är en brottsrubricering.
Men polisen har inte sagt att det är en styckning, mig veterligen. Så vi vet bara att de har hittat en kroppsdel tillhörande Wilma, men inte hur den har avlägsnats. Vid tex biloyckor kan det vara nödvändigt att skära eller såga loss en död eller döende person som sitter fast. Och då kan det räcka med att föraren har druckit lite alkohol, för att hen ska ta beslutet att låta bli att ringa polisen, och istället gömma undan kroppen.

Och hur som helst så är dödsfallet det stora problemet. Att anhöriga inte hittar sin anhörig är förstås jobbigt, men jag är tveksam till att de verkligen mår så mycket bättre av att få det bekräftat att personen är död.
Och det kan ju kanske vara en anledning till styckning i vissa fall, att mördaren vill få det att verka som att offret fortfarande lever, för de anhörigas skull. Eller mer sannolikt efter en olycka kanske, att man inte står ut med tanken på att göra offrets anhöriga ledsna. De anhöriga kan ju då istället tänka att offret lever och har flyttat utomlands för att få vara ifred. Det kan bli lättare att leva med för vissa, än att få det bekräftat att ens anhörig är död.
Jag säger inte att det är bra att lura anhöriga på det sättet, men det finns kanske människor som tror att det är bra och barmhärtigt att göra så. Även vid mord, eftersom mördare kan ångra sig djupt efteråt och vilja göra det som de tror är bäst för de anhöriga.

Jag tror inte att det går att se att kroppsdelen har avlägsnats efter döden, om avlägsningen har skett omedelbart efter döden. Det låter som science fiction. Och det är inte heller något som polisen har bekräftat i detta fall, mig veterligen.

Herregud vilket svammel! Detta är DINA tankar, men jag tror knappast att andra människor tänker som du i detta fall. Det är verkligen inte vem som helst som klarar av att stycka en kropp.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-16 kl. 19:05.
Citera
2019-12-16, 19:00
Medlem
MauricePs avatar
Nu kommer Tishko bli frisläppt om några dagar.
Med våra inskickade uppgifter så vet vi att Tishko inte är ansvarig för Wilmas Försvinnande.
I am sorry for the accident.
RIP WILMA
Let the Angels take care of you, You now know that you are going to get the piece that you diserve.
That was at least the smallest thing we could do for you.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in