2019-12-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Du har ju bara förmedlat det men eftersom jag bor ganska nära och vet hur vägarna är tycker jag det är ytterst otroligt att brottet ska ha skett där. När dessutom polisen har hittat blod i både mgm lägenhet och i en bil.

Men vad är det jag inte förmår att förklara???
Jag skriver ju att uppgifterna inte är mina, jag har ingen lokalkännedom, jag känner ingen i ärendet, jag har inte sett eller hört nånting!
Jag har länkat till vad någon annan har skrivit.
Inget jag tar ställning till. Jag ifrågasätter ingenting.
Min enda undran var om det sökts på området utifrån hennes tips. Inte om det är rimligt, troligt eller osannolikt att stället har med det hela att göra. Bara om man sökt där.
Citera
2019-12-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men vad är det jag inte förmår att förklara???
Jag skriver ju att uppgifterna inte är mina, jag har ingen lokalkännedom, jag känner ingen i ärendet, jag har inte sett eller hört nånting!
Jag har länkat till vad någon annan har skrivit.
Inget jag tar ställning till. Jag ifrågasätter ingenting.
Min enda undran var om det sökts på området utifrån hennes tips. Inte om det är rimligt, troligt eller osannolikt att stället har med det hela att göra. Bara om man sökt där.
Därför jag började texten ”du har bara förmedlat” alltså precis som du skrivet att tipset inte kom från dig från blrjan
Citera
2019-12-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
nya tips har inkommit till polisen i helgen

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/polisen-stärker-sekretessen-i-wilma-utredningen-vill-förhindra-läckor-1.21627663

Låst artikel.
Kan du kopiera det viktigaste och lägga ut det här?
Citera
2019-12-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det är märkligt tyst från kompisar och bekanta till ungdomarna. Nån brukar ju spricka av lust att berätta vad de gjorde de sista dagarna, på onsdag eller torsdag kvällen, om nån snackat med Wilma eller messat med henne. Polisen tycks tystat ungdomarna också...!
Grejen är ju att även om man är anonym här så kan polisen vid misstänksamhet samla in info och hitta personen bakom kontot.
Det vet nog de flesta ungdommarna och dessutom är de nog väldigt rädda att bli indragna
Citera
2019-12-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nej, tyvärr. INGEN är rentvådd förrän motsatsen är bevisad.
Inte ens jag.
Alla är misstänkta tills man har lyckats skanna av en hel del.

Fair enough.. Det jag menar med "rentvådd" är att jag kunnat länka till vad jag har läst och inte bara snackat om det.
Iaktagelserna på plats var aldrig mina och jag sitter heller inte på mer information än så här.
Det är allt..
Jag vill bara att anhöriga ska få hem W som de allra flesta av er.

Tack för guidningen i hur jag skulle länka dumparna.. Det var bra av dig!
Citera
2019-12-16, 18:00
Medlem
Citat:
Därför jag började texten ”du har bara förmedlat” alltså precis som du skrivet att tipset inte kom från dig från blrjan

Ok, tack för klargörandet. Jag tolkade det som att du menade att jag for med osanning och "bara" kunde backa upp det med en länk. Att jag försökte trolla..

Missförstånd.
Citera
2019-12-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ok, tack för klargörandet. Jag tolkade det som att du menade att jag for med osanning och "bara" kunde backa upp det med en länk. Att jag försökte trolla..

Missförstånd.
Lugnt 😊
Hade jag inte känt till området skulle jag kanske tänka annorlunda men
Det blir alldeles för invecklat och omständigt, dessutom fel tid
Citera
2019-12-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
nya tips har inkommit till polisen i helgen

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/polisen-stärker-sekretessen-i-wilma-utredningen-vill-förhindra-läckor-1.21627663
Hmm, polisen gör verkligen allt i sin makt för att stänga av kranen i det här fallet.

Frågan är bara - varför just nu?

Det skulle kunna tyda på att misstankarna mot någon eller några som för närvarande befinner sig på fri fot har stärkts den senaste tiden. De lär i så fall fått in spår eller bevisning nyligen som under inga omständigheter får komma ut.

Vad detta kan bestå i, har jag däremot ingen aning om.
Men som jag skrivit innan, jag tror vi kan få se ytterligare häktningar innan jul.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 18:31.
Citera
2019-12-16, 18:05
Bannlyst
Citat:
Olycka är en olycka, obduktion är ett arbete, styckar man en människa är det ett brott..de kan se om kroppsdelen blivit avstyckad efter döden

Du har kanske rätt i att styckning är en brottsrubricering.
Men polisen har inte sagt att det är en styckning, mig veterligen. Så vi vet bara att de har hittat en kroppsdel tillhörande Wilma, men inte hur den har avlägsnats. Vid tex biloyckor kan det vara nödvändigt att skära eller såga loss en död eller döende person som sitter fast. Och då kan det räcka med att föraren har druckit lite alkohol, för att hen ska ta beslutet att låta bli att ringa polisen, och istället gömma undan kroppen.

Och hur som helst så är dödsfallet det stora problemet. Att anhöriga inte hittar sin anhörig är förstås jobbigt, men jag är tveksam till att de verkligen mår så mycket bättre av att få det bekräftat att personen är död.
Och det kan ju kanske vara en anledning till styckning i vissa fall, att mördaren vill få det att verka som att offret fortfarande lever, för de anhörigas skull. Eller mer sannolikt efter en olycka kanske, att man inte står ut med tanken på att göra offrets anhöriga ledsna. De anhöriga kan ju då istället tänka att offret lever och har flyttat utomlands för att få vara ifred. Det kan bli lättare att leva med för vissa, än att få det bekräftat att ens anhörig är död.
Jag säger inte att det är bra att lura anhöriga på det sättet, men det finns kanske människor som tror att det är bra och barmhärtigt att göra så. Även vid mord, eftersom mördare kan ångra sig djupt efteråt och vilja göra det som de tror är bäst för de anhöriga.

Jag tror inte att det går att se att kroppsdelen har avlägsnats efter döden, om avlägsningen har skett omedelbart efter döden. Det låter som science fiction. Och det är inte heller något som polisen har bekräftat i detta fall, mig veterligen.
Citera
2019-12-16, 18:06
Medlem
Korta-kjolars avatar
Citat:

Missförstånd.

Oavsett sannolikhet så är det väl superbra att man lyfter på alla stenar
Ditt "tips " är ju precis lika bra som alla andra och dessutom inte bara en teori utan ett vittne som har hört något ovanligt skrik
Citera
2019-12-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Du har kanske rätt i att styckning är en brottsrubricering.
Men polisen har inte sagt att det är en styckning, mig veterligen. Så vi vet bara att de har hittat en kroppsdel tillhörande Wilma, men inte hur den har avlägsnats. Vid tex biloyckor kan det vara nödvändigt att skära eller såga loss en död eller döende person som sitter fast. Och då kan det räcka med att föraren har druckit lite alkohol, för att hen ska ta beslutet att låta bli att ringa polisen, och istället gömma undan kroppen.

Och hur som helst så är dödsfallet det stora problemet. Att anhöriga inte hittar sin anhörig är förstås jobbigt, men jag är tveksam till att de verkligen mår så mycket bättre av att få det bekräftat att personen är död.
Och det kan ju kanske vara en anledning till styckning i vissa fall, att mördaren vill få det att verka som att offret fortfarande lever, för de anhörigas skull. Eller mer sannolikt efter en olycka kanske, att man inte står ut med tanken på att göra offrets anhöriga ledsna. De anhöriga kan ju då istället tänka att offret lever och har flyttat utomlands för att få vara ifred. Det kan bli lättare att leva med för vissa, än att få det bekräftat att ens anhörig är död.
Jag säger inte att det är bra att lura anhöriga på det sättet, men det finns kanske människor som tror att det är bra och barmhärtigt att göra så. Även vid mord, eftersom mördare kan ångra sig djupt efteråt och vilja göra det som de tror är bäst för de anhöriga.

Jag tror inte att det går att se att kroppsdelen har avlägsnats efter döden, om avlägsningen har skett omedelbart efter döden. Det låter som science fiction. Och det är inte heller något som polisen har bekräftat i detta fall, mig veterligen.
Det må låta som sciense fiction men jo de kan se det..
Nej de har inte verifierat att hon är styckad MEN blod har hottats i hans lägenhet och en bil så..
Det är ingen idé att diskutera eller ifrågasätta, polisen har lagt locket på och det tycker jag är bra!
Då kan inte någon förstöra bevis eller linnandep
Citera
2019-12-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Du menar att i båda fallen handlar det om mord, med styckning efteråt? Verkar ju inte vara jättemycket annat som är liknande, av det vi vet. Bland annat skiljer de sig åt i dessa avseenden:

- Kön på GM
- Etnicitiet på GM
- Uppsåt(även om vi inte känner till det i detta fall ännu)
- Medhjälp vs. ensamagerande

Eller menar du att det finns andra saker som är lika?

det är väl ändå inte kön och etnicitet som dödar en annan person!
en individ dödar....oavsett hudfärg eller kön!
jämför med det du hört att GM verkar vara, en svartsjuk rackare så ser man mycket likhet tycker jag!
medhjälpare....Jonna hade ingen medhjälpare under sina bravader, tänk om det var fallet här också.
annmärkninva värt se hur snabbt hon jobbade...under dagtid!
pappa kanske kommer in i bilden senare när väl gärningen och styckninge var utförd?
först då blir han inblandad med att hjälpa forsla bort kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in