Känns fult att svara åt Chemicalimbalance men jag är på humör och jag kan detta!
LC är Liqid Culture. En svag näringslösning där sporerna redan utvecklat mycel ofta gjort på lite honung i vatten. (Steriliserat i tryckkokare efteråt.)
Det krävs endast 2 sporer för att börja bilda mycel. Agar är en fast näringslösning för mycel så du behöver bara lite. Jag använder en koloniserad agarplatta till 8 risburkar (ca 750g ris).
Ja sen väntar man till det koloniserat färdigt.
Finns mycket enkelt beskrivna guider på Shroomery.org. Jag har följt Bod's Unmodified Monotub TEK.
Jag koloniserar en agarplatta på en vecka till 10 dagar sedan håller den veckor i kylskåp.
Agar till fullt koloniserad risburk 5-10 dagar.
Risburk blandat med spawn ger färdig svampskörd på 12-18 dagar.
Citat:
Värmen beror på trycket. Man brukar ligga på 1 bars övertryck (15 psi om du läser något amerikanskt) och detta ger ca 120°C. Du kokar upp på full spetta och sänker effekten på plattan så mycket det går utan att trycket sjunker. (Jag får köra på 8/12 på min spis för att hålla 1,4bar (ca 125°C. (Japp jag kör lite hårdare än nödvändigt.)LC är Liqid Culture. En svag näringslösning där sporerna redan utvecklat mycel ofta gjort på lite honung i vatten. (Steriliserat i tryckkokare efteråt.)
Det krävs endast 2 sporer för att börja bilda mycel. Agar är en fast näringslösning för mycel så du behöver bara lite. Jag använder en koloniserad agarplatta till 8 risburkar (ca 750g ris).
Citat:
Agar är i denna mening en färdig växande mycelkaka. Behövs inga sporer nu det steget är passerat.Ja sen väntar man till det koloniserat färdigt.
Citat:
Funkar med allt mellan 1:1 och 1:5. 1 del koloniserat spawn (ris, råg, whatever) och 1-5 delar substrat (kokos).
Citat:
Agar har vi passerat nu. Japp blanda ihop i låda och vänta.Finns mycket enkelt beskrivna guider på Shroomery.org. Jag har följt Bod's Unmodified Monotub TEK.
Jag koloniserar en agarplatta på en vecka till 10 dagar sedan håller den veckor i kylskåp.
Agar till fullt koloniserad risburk 5-10 dagar.
Risburk blandat med spawn ger färdig svampskörd på 12-18 dagar.