2021-08-30, 22:41
Medlem
Känns fult att svara åt Chemicalimbalance men jag är på humör och jag kan detta!
Citat:
Ursprungligen postat av Gigamesh
Okej, hur varmt är det i tryckkokaren? Typ vilken nivå på sispen.
Värmen beror på trycket. Man brukar ligga på 1 bars övertryck (15 psi om du läser något amerikanskt) och detta ger ca 120°C. Du kokar upp på full spetta och sänker effekten på plattan så mycket det går utan att trycket sjunker. (Jag får köra på 8/12 på min spis för att hålla 1,4bar (ca 125°C. (Japp jag kör lite hårdare än nödvändigt.)
Citat:
Vad är lc? Hur mycket Råg-Agar (ex 1 kg Råg - X g Agar).
LC är Liqid Culture. En svag näringslösning där sporerna redan utvecklat mycel ofta gjort på lite honung i vatten. (Steriliserat i tryckkokare efteråt.)
Det krävs endast 2 sporer för att börja bilda mycel. Agar är en fast näringslösning för mycel så du behöver bara lite. Jag använder en koloniserad agarplatta till 8 risburkar (ca 750g ris).
Citat:
När du blandat Råget och Agarn, då blandar du i dina sporer och väntar tills det koloniserat fullständigt?
Agar är i denna mening en färdig växande mycelkaka. Behövs inga sporer nu det steget är passerat.
Ja sen väntar man till det koloniserat färdigt.
Citat:
Sedan när det koloniserat fullständigt blandar du i kokosen, hur mkt kokos blandar du i den färdiga koloniserade blandningen av råg och agar?
Funkar med allt mellan 1:1 och 1:5. 1 del koloniserat spawn (ris, råg, whatever) och 1-5 delar substrat (kokos).
Citat:
När du blandat Råg+Agar med kokos, då för du över till en ny låda och väntar på att svampen ska växa till sig?
Agar har vi passerat nu. Japp blanda ihop i låda och vänta.

Finns mycket enkelt beskrivna guider på Shroomery.org. Jag har följt Bod's Unmodified Monotub TEK.

Jag koloniserar en agarplatta på en vecka till 10 dagar sedan håller den veckor i kylskåp.
Agar till fullt koloniserad risburk 5-10 dagar.
Risburk blandat med spawn ger färdig svampskörd på 12-18 dagar.
Citera
2021-08-30, 23:30
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Okej, hur varmt är det i tryckkokaren? Typ vilken nivå på sispen.
Vad är lc? Hur mycket Råg-Agar (ex 1 kg Råg - X g Agar).
När du blandat Råget och Agarn, då blandar du i dina sporer och väntar tills det koloniserat fullständigt? Sedan när det koloniserat fullständigt blandar du i kokosen, hur mkt kokos blandar du i den färdiga koloniserade blandningen av råg och agar? När du blandat Råg+Agar med kokos, då för du över till en ny låda och väntar på att svampen ska växa till sig?

Sorry många frågor, tacksam för svar. Har inte gjort detta tidigare så vill inte faila i alla steg så att säga.
Tackar

Balalajkan beskriver det väldigt bra. Agar är också bra om man vill isolera monokulturer, men då snackar vi nörderi.

Jag tror att jag rör till det lite för dig. Det bästa är nog att börja lite enklare och köra på PF tek för att sedan avancera därifrån. Jag antar att det var det du redan var på väg att göra eftersom du var på jakt efter råris
http://www.fungifun.org/Swedish/Pftek
https://www.shroomery.org/13878/The-PF-tek
Citera
2021-08-31, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Tullade nu vänta och se nu då om det kommer nått
Update: tullade som ”godis ingrediens” och kom fram
Citera
2021-08-31, 19:35
Medlem
Gigameshs avatar
Tackar för info. Ska läsa på lite och återkommer säkerligen med nån fråga.
Citera
2021-09-19, 18:55
Medlem
Hej alla odlare! Är nyss hemkommen från utlandet och mitt growkit har utvecklats snabbare än vad jag räknade med. När jag kom hem hade fler svampar "blommat ut" och täckt all svamp och substrat med svart "sot". Hade räknat med att en åtminstone en flush till med kittet, men är det kört nu? Ännu viktigare hur mycket kan detta påverka potensen i svampen? Som jag förstår bör man inte låta det gå så långt.
Citera
2021-09-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtimpman
Hej alla odlare! Är nyss hemkommen från utlandet och mitt growkit har utvecklats snabbare än vad jag räknade med. När jag kom hem hade fler svampar "blommat ut" och täckt all svamp och substrat med svart "sot". Hade räknat med att en åtminstone en flush till med kittet, men är det kört nu? Ännu viktigare hur mycket kan detta påverka potensen i svampen? Som jag förstår bör man inte låta det gå så långt.

"Sotet" du nämner är svampens sporer. Jag har också råkat ut för att ett par svampar börjat sporulera men har lyckats få ut fler flushes ändå, så helt kört är det inte även om det inte är idealt.
Många hävdar att svampar slutar producera psilocin/psilocybin et.c när de nått en viss storlek. De kommer dock gå att trippa på även om de inte innehåller lika mycket aktiv substans/gram.
Jag brukade skörda mina när hinnan mellan stammen och hatten precis spruckit.
Citera
2021-10-02, 05:35
Medlem
Odla psykadelisk svamp (Cubensis B+)

Hej jag undrar om det är lagligt med dessa growkitlådor om jag inte plockar upp svampen från growboxen.
Har fått för mig att det ska vara lagligt medans svampen sitter kvar i jorden,
plus att jag fick en husrannsakan för nått år sedan då jag hade ett par growkits som jag inte blev dömd för själva tillverkningen och den mängden svamp som växte i lådorna när dom beslagtogs. Blev dock dömd för ca 5 gram svamp som jag redan hade torkat.
Mvh Sebastian
Citera
2021-10-02, 16:11
Medlem
Försökte beställa ett sporeprint till min odling men betalningen avvisades pga att banken är ifrån nåt land som inte litas på av banken. Istället måste man kontakta banken manuellt för att få denna överföringen genomförd men det är inget jag är sugen på att göra.

Vart får man annars sporeprints ifrån? Har läst om sporringar men har ingen aning om hur man får foten in i en sån.
Citera
2021-10-02, 17:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Försökte beställa ett sporeprint till min odling men betalningen avvisades pga att banken är ifrån nåt land som inte litas på av banken. Istället måste man kontakta banken manuellt för att få denna överföringen genomförd men det är inget jag är sugen på att göra.
Why not? Du är ju bara en hobbymikrobiolog som skall beställa ett forskningssample.
Ring banken nu och få igenom betalningen som vilken mikrobiolog som helst.
Citat:
Vart får man annars sporeprints ifrån?
Holland.
Citera
2021-10-04, 13:06
Medlem
Citat:

Vart får man annars sporeprints ifrån? Har läst om sporringar men har ingen aning om hur man får foten in i en sån.

Det finns grupper på Facebook där folk säljer spore prints och swabs. Då kan du betala med t.ex Paypal. Sen när du är igång med odlingen så tar du egna prints. Det är relativt enkelt och superbra att ha ett litet bibliotek med prints om man vill pausa sitt odlande ett tag.
Citera
2021-10-17, 22:22
Medlem
Yo!
Hur stor är risken att ens growkit med mycel blir beslagtaget i tullen om jag beställer från nederländerna?
Tänker beställa i veckan från elephantos.com
Citera
2021-10-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Det är lugnt så länge det inte är svartmögel, men det du har där är sporer som fallit från hatten ner på stammen. Du ska vara aktsam om det uppstår svarta eller gröna områden på mycelet som sprider sig. Men var noga med att tvätta och sprita händerna när du hanterar odlingen så brukar det gå bra. Är det ett färdigt kitt du odlar eller har du kört från scratch?

Lite sent svar men jag köpte färdiga lådor, 3 olika cubensis och fick ut riktigt bra me svamp från dessa 3 trots att jag gjorde fel (läste en guide menat för en annan låda, jag hade mycelet i vatten 1 timma istället för 6-8 timmar (tror jag det är) som man egentligen skulle ha) så första skörden var väldigt seg men därefter körde jag enligt guide och det gav gott resultat med riktigt potenta och enorma svampar. Plockade visserligen alltid försent då jag inte var hemmavid 4-5 dagar i veckan.

Naturens lagar går inte att styra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in