Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Skogsbränder har blivit förvärrade av klimatförändringarna. I Australien har de varit så svåra att luften i Sydney är skadlig, varnar flera vårdorganisationer.

135 SVT Text Måndag 16 dec 2019
UTRIKES PUBLICERAD 16 DECEMBER

Läkare varnar för farlig Sydneyluft

Sydney står inför ett folkhälsonödläge
på grund av rök från skogsbränder
i närheten. Denna varning kommer från
flera vårdorganisationer.

I ett upprop skriver 25 organisationer
att rök från just skogsbränder är
extra farlig på grund av de höga
halterna av små partiklar (PM2,5).

"Klimatförändringar förvärrar i många
fall extremväder, såsom förhållandena
vid allvarliga skogsbränder, och det
har en förödande inverkan på
människors hälsa", heter det
i uppropet.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/135.html

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7796505/Sydney-facing-public-health-emergency-caused-bushfire-smoke-doctors-warn.html

En viltvårdare i Australien lägger skulden på alla hjärndöda miljöaktivister från storstäderna. Ända sedan engelsmännen anlände till Australien så har de systematiskt bränt ner buskar i förebyggande syfte. Detta har stoppats av miljöaktivister och nu har buskarna växt helt okontrollerat under lång tid.

Här är riktlinjen från Australiens brandkår.

https://www.rfs.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0011/13322/Standards-for-Low-Intensity-Bush-Fire-Hazard-Reduction-Burning.pdf
Citera
2019-12-16, 14:47
Medlem
PrivateBusinesss avatar
FØLG AKSJONEN: HENTES UT AV ISEN

Det er ingen utsikter til endringer i presset i isen, slik at det løsner jerngrepet det har på «Lance». Det trengs helst mildere vær og mye vind. Det er nå på morgenen 20 minusgrader og knapt vind. Skipet drifter sakte sørvestover og er nå på 81 grader og 47 minutter nord.

https://direkte.vg.no/nordpolen_ousland/videos/189174
Citera
2019-12-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Så bra! Om du kommer med exempel så ger du mig möjlighet att identifiera och jobba med min bias... Said no denier ever

Vi alla har dom. Dock håller jag inte med dig om att det skulle vara några problem att länka till vetenskap som producerats efter 2013 (då försöker jag gå på antalet citeringsr som impact proxy) då AR5 kom. Om det är det du menar. Kom gärna med exempel.
Till att börja med hur ni, och många andra, förhåller er till extremväder.

Skogsbränder, översvämningar, torka och orkaner är exempel på väderhändelser som IPCC inte hittar några belägg för att de har förvärrats.

De kanske gör det i framtiden, men i dagsläget är det inte värre än det var på 70-talet.

Ändå drar ni er inte för att länka diverse artiklar om människor som blir översvämmade, uttorkade, skogsbränder osv. och får det att låta som något som hände första gången 2015.
Citera
2019-12-16, 15:00
Medlem
Citat:
Du säger det mer eller mindre rakt ut. Vilket ger intryck av att du finner frågan vara en av typen löpsedlar/media vs bloggar. Det bästa båda dessa sfärer kan göra är att återge ett tredje alternativ till "sfär" korrekt, nämligen vetenskapen. Jag tror många gör ditt misstag. Både bland såkallade alarmister men främst bland förnekare, inte riktigt vet vad som är vetenskapliga källor och inte. Det handlar inte heller om att lyssna på "representanter". Det handlar om att lyssna till studier.

Och media presenterar vetenskap bättre än förnekarbloggar, i regel. I alla fall "etablerad media".

Hm, nja, det jag vill är att gemene man ska få korrekt information baserad på vetenskap. Jag tycker att de stora rubrikerna som dyker upp då och då verkar överdrivna. Klimatet är ju ett oerhört komplext område, man kan inte förväntas sig att gemene man ska sätta sig in i vetenskapen. Det behövs en neutral källa som förenklar och sammanfattar. Om media är politiserat, styrs av investerare, behöver spetsa till rubriker för att öka intresset, o.s.v, blir sammanfattningarna färgade. Därför tror jag inte på enskilda artiklar eller tidningar. Utan jag måste istället läsa från olika källor för att kunna få en nyanserad bild, och kunna sortera bort det som jag misstäker är färgat åt olika håll.

Du har tagit upp detta om bloggar i samband med mina inlägg flera gånger nu, och jag vill påpeka att jag inte läser bloggar. Och med det menar jag att jag inte besöker någon blogg regelbundet, eller i samband med att jag söker viss information. Jag tror inte att jag någon gång avsiktligt gått in på samma blogg fler än två gånger, oavsett ämne. Dock händer det att mina sökningar tar mig till samma blogg fler gånger. Och då brukar jag ändra söktermerna för att hamna någon annanstans. Helst vill jag läsa vetenskapliga texter, men som jag nämnt tidigare tar det mycket tid, och ofta är artiklarna inte öppna, utan man kan bara läsa en kort sammanfattning. Så det är ytterst sällan jag läser långa vetenskapliga rapporter eller artiklar. Så för egen del hoppas jag väl också hitta en neutral källa som kan sammanfatta på ett bra sätt, precis som jag alltså hoppas att folket ska få ta del av detta. SVT var väl tänkt att göra sådant från början, men verkar inte ha lyckats hålla sig neutrala.
Citera
2019-12-16, 15:07
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Skogsbränder, översvämningar, torka och orkaner är exempel på väderhändelser som IPCC inte hittar några belägg för att de har förvärrats.

De kanske gör det i framtiden, men i dagsläget är det inte värre än det var på 70-talet.

Ändå drar ni er inte för att länka diverse artiklar om människor som blir översvämmade, uttorkade, skogsbränder osv. och får det att låta som något som hände första gången 2015.
Du tänker på ett exempel som började med detta inlägg?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

På denna sida:

Med din första kommentar:
Citat:

Sååå... eftersom världen blir bättre och bättre, och färre och färre dör och skadas av orkaner, så måste vi börja mäta på ett annat sätt?*

Redan där blev det lite fel för dig eftersom antalet döda och skadade är en uppenbart usel markör för klimatsignaler och trender. Hade frågan varit om antal döda efter orkaner ökat eller minskat hade det varit vettigt att gå på antal döda eller skadade. Men i en sådan signal ryms så många fler faktorer än enbart klimat. Vilket gör den olämplig för att studera hur klimat eventuellt förändrat orkanfrekvenser och amplituder.

I ovanstående exempel skrev jag att metoden var intressant och att vi skulle invänta mer forskning. Orkantrender är svåra eller tar tid att identifiera. Nya brusreducerandemodeller och metoder är intressanta. Jag skrev att mer forskning skulle inväntas, hur denna artikel mottogs. Här var det faktiskt snarare du som avfärdade en studie du inte öppnade efter ett forbesinlägg av Pielke.

Där värderade du forbes och Pielke betydligt högre än vetenskap.

I åtminstone detta exempel, står jag fast.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-12-16 kl. 15:16.
Citera
2019-12-16, 15:12
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Hm, nja, det jag vill är att gemene man ska få korrekt information baserad på vetenskap. Jag tycker att de stora rubrikerna som dyker upp då och då verkar överdrivna. Klimatet är ju ett oerhört komplext område, man kan inte förväntas sig att gemene man ska sätta sig in i vetenskapen. Det behövs en neutral källa som förenklar och sammanfattar. Om media är politiserat, styrs av investerare, behöver spetsa till rubriker för att öka intresset, o.s.v, blir sammanfattningarna färgade. Därför tror jag inte på enskilda artiklar eller tidningar. Utan jag måste istället läsa från olika källor för att kunna få en nyanserad bild, och kunna sortera bort det som jag misstäker är färgat åt olika håll.

Du har tagit upp detta om bloggar i samband med mina inlägg flera gånger nu, och jag vill påpeka att jag inte läser bloggar. Och med det menar jag att jag inte besöker någon blogg regelbundet, eller i samband med att jag söker viss information. Jag tror inte att jag någon gång avsiktligt gått in på samma blogg fler än två gånger, oavsett ämne. Dock händer det att mina sökningar tar mig till samma blogg fler gånger. Och då brukar jag ändra söktermerna för att hamna någon annanstans. Helst vill jag läsa vetenskapliga texter, men som jag nämnt tidigare tar det mycket tid, och ofta är artiklarna inte öppna, utan man kan bara läsa en kort sammanfattning. Så det är ytterst sällan jag läser långa vetenskapliga rapporter eller artiklar. Så för egen del hoppas jag väl också hitta en neutral källa som kan sammanfatta på ett bra sätt, precis som jag alltså hoppas att folket ska få ta del av detta. SVT var väl tänkt att göra sådant från början, men verkar inte ha lyckats hålla sig neutrala.
Ja, då är tyvärr risken stor att du blir lurad.

Som i detta exempel. I den vevan diskuterades om Grönland var en god proxy för global medeltemperatur.
Citera
2019-12-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ja, då är tyvärr risken stor att du blir lurad.

Som i detta exempel. I den vevan diskuterades om Grönland var en god proxy för global medeltemperatur.

Om jag hade läst det där om Grönland utan möjligheten att diskutera i tråden hade jag förhållit mig skeptiskt till det, och inte lagt det på minnet direkt. Men eftersom att jag var involverad i en diskussion i tråden så tog jag upp det, och argumenterade från en ståndpunkt.
Så jag tycker inte att det där var någon exempel på att jag hade blivit lurad. Man förhåller sig väl generellt olika till information beroende på om man bara sitter och läser på sin kammare, jämfört med om man är deltar i en debatt där man har en agenda.

Huruvida jag är lurad eller inte är dock inte det viktiga. Utan det är ifall vi alla är lurade, t.ex. av större intressen som använder klimatfrågan för att styra människor.
Citera
2019-12-16, 15:46
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om jag hade läst det där om Grönland utan möjligheten att diskutera i tråden hade jag förhållit mig skeptiskt till det, och inte lagt det på minnet direkt. Men eftersom att jag var involverad i en diskussion i tråden så tog jag upp det, och argumenterade från en ståndpunkt.
Så jag tycker inte att det där var någon exempel på att jag hade blivit lurad. Man förhåller sig väl generellt olika till information beroende på om man bara sitter och läser på sin kammare, jämfört med om man är deltar i en debatt där man har en agenda.

Huruvida jag är lurad eller inte är dock inte det viktiga. Utan det är ifall vi alla är lurade, t.ex. av större intressen som använder klimatfrågan för att styra människor.
Det sista du skriver här är konspiratoriskt. Även om det skulle vara så, så betyder det ju inte något för sakfrågorna heller. Det är en "Fallacy fallacy". Jag kan åtminstone tipsa om https://mediabiasfactcheck.com..
Om du inte tänker läsa vetenskapliga källor.

Som verkar göra välbalanserade bedömningar av olika källor. Prova knappa in några exempel och se hur de bedöms.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-12-16 kl. 15:49.
Citera
2019-12-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

klimatalarmisterna är hopplösa eftersom dom får näringen just från alarmismen och söker halmstrån som ska bevisa att just alarmism är befogad, samtidigt sprider sig tvivlet bland politiker som har tillgång till seriösa mindre högröstade rådgivare i bakgrunden,
men det gör att alarmisterna kommer bara skrika högre allt medan länder som Kina gasar på med mer utbyggnad av kolkraft och Vänstern och Miljörörelsen lär gå besvikna från klimatmötena när folk tar Rockströms 15 meter högre havsnivå med en axelryckning.
Citera
2019-12-16, 16:11
Medlem
Citat:
Du tänker på ett exempel som började med detta inlägg?

På denna sida:

Med din första kommentar:

Redan där blev det lite fel för dig eftersom antalet döda och skadade är en uppenbart usel markör för klimatsignaler och trender. Hade frågan varit om antal döda efter orkaner ökat eller minskat hade det varit vettigt att gå på antal döda eller skadade. Men i en sådan signal ryms så många fler faktorer än enbart klimat. Vilket gör den olämplig för att studera hur klimat eventuellt förändrat orkanfrekvenser och amplituder.

I ovanstående exempel skrev jag att metoden var intressant och att vi skulle invänta mer forskning. Orkantrender är svåra eller tar tid att identifiera. Nya brusreducerandemodeller och metoder är intressanta. Jag skrev att mer forskning skulle inväntas, hur denna artikel mottogs. Här var det faktiskt snarare du som avfärdade en studie du inte öppnade efter ett forbesinlägg av Pielke.

Där värderade du forbes och Pielke betydligt högre än vetenskap.

I åtminstone detta exempel, står jag fast.
Antal döda var en helt annan fråga.

Såhär skriver IPCC om frekvens/amplitud:

Observed: Low confidence in any observed long-term (i.e., 40 years or more) increases in tropical cyclone activity, after accounting for past changes in observing capabilities.”

”Average tropical cyclone maximum wind speed is likely to increase, although increases may not occur in all ocean basins. It is likely that the global frequency of tropical cyclones will either decrease or remain essentially unchanged. [3.4.4]

There is medium confidence that there will be a reduction in the number of extratropical cyclones averaged over each hemisphere. ”

För den som inte kan engelska betyder det att man inte har sett några förändringar i orkaner ännu.
Citera
2019-12-16, 16:35
Medlem
Citat:
Det sista du skriver här är konspiratoriskt. Även om det skulle vara så, så betyder det ju inte något för sakfrågorna heller. Det är en "Fallacy fallacy". Jag kan åtminstone tipsa om https://mediabiasfactcheck.com..
Om du inte tänker läsa vetenskapliga källor.

Som verkar göra välbalanserade bedömningar av olika källor. Prova knappa in några exempel och se hur de bedöms.

Ja, det är definitivt konspiratoriskt, men det handlar mer om media än klimat, så hör väl egentligen inte till tråden.

Jag tror inte på att låta andra bedömma källor. Det måste väl ändå var och en göra själv. Självklart blir det fel ibland längs vägen, men så småningom bör varje klok människa hitta trovärdiga källor. Kan säkert ta en livstid, men att låta sig styras av vilka källor som andra människor anses vara trovärdiga, det kommer ju i bästa fall leda till att man styrs att följa den stora massan, eller i sämsta fall att man hamnar under någon annans kontroll.

Jag testade sidan lite fort, och den gav olika resultat när jag sökte på "svt", "svt.se" och "www.svt.se". Det sista gav "right bias" som första resultat, vilket ju inte kan stämma. Om man följer länken till sidan som listar right bias finns inte svt med i listan, så det verkar ha blivit något fel. Kanske hanterar den inte punkter i sökorden korrekt. Endast "svt" i sökrutan gav inte något resultat, så jag antar att SVT inte finns i deras databas.

Tillägg:
Sen är min vilja som sagt att läsa vetenskapliga källor. Jag är väl lite lat allt som oftast, men då och då plöjer jag mig igenom en sån text. Men utan att ha förstått varje samband och formel som används kan jag inte till fullo ta till mig informationen, så ofta blir det ändå att informationen läggs på "hyllan" med "overifierad" info, och ligger kvar till nästan försök att titta på ämnet, fram tills jag förstår.
Senast redigerad av suppose 2019-12-16 kl. 16:43.
Citera
2019-12-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vet inte var du hittat den siffran. Här har du en undersöking som visar ett helt annat resultat:
https://www.researchgate.net/publication/260426139_Meteorologists'_Views_About_Global_Warmi ng_A_Survey_of_American_Meteorological_Society_Pro fessional_Members
Vad man kan se i den är att forskare som publicerat sig inom någon form av meteorologi är mycket mer benägna att acceptera AGW än de som aldrig forskat, dvs rena väderpresentatörer.

Det skulle ju kunna bero på att de som livnär sig på att forska och publicera får forskningspengar ifall de väljer ämnen som handlar om AGW, vilket också formar deras åsikter. Medan väderpresentatörer är mer fria i sina åsikter eftersom att de avlönas ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in