Citat:
Men om han har närvarat när hon har dött genom en olycka, och han sen har styckat henne, då ska han inte dömas för mord, utan för griftefridsbrott.
Jag tror att man tänker väldigt annorlunda i en sån situation. Jag tror det kan vara svårt för många att bry sig om en död kropp, vare sig man älskat personen innan eller inte.
De första minutrarna ägnar man antagligen åt att få liv i personen, och sen när man inser att personen är död så gråter man en stund och kramar om personen. Men förr eller senare så inser man att man har en död kropp i sin närvaro, tex i sin bostad. Och då börjar man nog till slut må dåligt av att ha den döda kroppen där, och man vill få bort den. Jag har svårt att tänka mig annat.
Och om det då finns något skäl till att man är rädd för att kontakta polisen, tex kriminell belastning eller bara en stark rädsla att bli misstänkt för mord med allt vad det innebär, då tror jag att den rädslan kan bli så stark att det blir mindre ångestfyllt att stycka kroppen och transportera bort den från sin bostad, och man väljer därför att göra det. Det är troligtvis inget man njuter av, utan tvärtemot mår väldigt dåligt av, men ibland måste man göra saker som man mår dåligt av, just för att blotta tanken på alternativet får en att må ännu sämre.
Men sen förstår jag inte varför det skulle vara värre att stycka någon som man älskar?
Jag skulle helt klart föredra att bli styckad av någon som älskar mig, om jag var tvungen att välja. Så jag tycker man kränker mer om man styckar någon som man inte älskar.
Jag tror att man tänker väldigt annorlunda i en sån situation. Jag tror det kan vara svårt för många att bry sig om en död kropp, vare sig man älskat personen innan eller inte.
De första minutrarna ägnar man antagligen åt att få liv i personen, och sen när man inser att personen är död så gråter man en stund och kramar om personen. Men förr eller senare så inser man att man har en död kropp i sin närvaro, tex i sin bostad. Och då börjar man nog till slut må dåligt av att ha den döda kroppen där, och man vill få bort den. Jag har svårt att tänka mig annat.
Och om det då finns något skäl till att man är rädd för att kontakta polisen, tex kriminell belastning eller bara en stark rädsla att bli misstänkt för mord med allt vad det innebär, då tror jag att den rädslan kan bli så stark att det blir mindre ångestfyllt att stycka kroppen och transportera bort den från sin bostad, och man väljer därför att göra det. Det är troligtvis inget man njuter av, utan tvärtemot mår väldigt dåligt av, men ibland måste man göra saker som man mår dåligt av, just för att blotta tanken på alternativet får en att må ännu sämre.
Men sen förstår jag inte varför det skulle vara värre att stycka någon som man älskar?
Jag skulle helt klart föredra att bli styckad av någon som älskar mig, om jag var tvungen att välja. Så jag tycker man kränker mer om man styckar någon som man inte älskar.
En normalt funtad människa ringer 112 oavsett grovt kriminell bakgrund.
Styckar man en kropp så är man mest troligen skyldig till personens död.
Alt hjälper en mördare att göra sig av med en kropp är både brott mot griftefriden och grovt skyddande av brottsling.
Jag personligen tycker att utför man en sådan handling borde även det ge max straff. Det finns inga ursäkter eller förmildrande omständigheter.
Absolut kan mördaren ha dåligt samvete och må dåligt men det är ändå en handling han utfört och det ska inte vara några förmildrande omständigheter i hans straff bara för att mördaren mådde dåligt.
Hur skulle världen se ut om rättsystemet och vanliga människor tänkte som dig?!
Sedan spelar det absolut ingen roll om styckningen sker av en okänd eller känd person till brottsoffret eller dess familj, samma sekund brottsoffrets familj får reda på vad som skett kommer dom känna hat och avsky samt ett starkt förakt mot gärningsmannen.
Jag tror faktiskt det skulle kännas värre om någon man kände hade utfört handlingen.
Jag tycker du ska sluta förstöra i den här tråden, man känner ett starkt obehag i hur du resonerar och man funderar nästan på om du är delaktig eller känner gärningsmannen / om du utfört något hemskt själv.
Jag tycker denna tråden är väldigt full av trams inlägg och borde vara mer fokuserad på fakta, bevis och observationer. Vissa teorier här är helt onödiga och tar upp flera sidor av dravel.
Tycker faktiskt vi kan visa Wilma och hennes familj den respekten.