2019-12-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men om han har närvarat när hon har dött genom en olycka, och han sen har styckat henne, då ska han inte dömas för mord, utan för griftefridsbrott.

Jag tror att man tänker väldigt annorlunda i en sån situation. Jag tror det kan vara svårt för många att bry sig om en död kropp, vare sig man älskat personen innan eller inte.
De första minutrarna ägnar man antagligen åt att få liv i personen, och sen när man inser att personen är död så gråter man en stund och kramar om personen. Men förr eller senare så inser man att man har en död kropp i sin närvaro, tex i sin bostad. Och då börjar man nog till slut må dåligt av att ha den döda kroppen där, och man vill få bort den. Jag har svårt att tänka mig annat.
Och om det då finns något skäl till att man är rädd för att kontakta polisen, tex kriminell belastning eller bara en stark rädsla att bli misstänkt för mord med allt vad det innebär, då tror jag att den rädslan kan bli så stark att det blir mindre ångestfyllt att stycka kroppen och transportera bort den från sin bostad, och man väljer därför att göra det. Det är troligtvis inget man njuter av, utan tvärtemot mår väldigt dåligt av, men ibland måste man göra saker som man mår dåligt av, just för att blotta tanken på alternativet får en att må ännu sämre.

Men sen förstår jag inte varför det skulle vara värre att stycka någon som man älskar?
Jag skulle helt klart föredra att bli styckad av någon som älskar mig, om jag var tvungen att välja. Så jag tycker man kränker mer om man styckar någon som man inte älskar.

En normalt funtad människa ringer 112 oavsett grovt kriminell bakgrund.
Styckar man en kropp så är man mest troligen skyldig till personens död.

Alt hjälper en mördare att göra sig av med en kropp är både brott mot griftefriden och grovt skyddande av brottsling.
Jag personligen tycker att utför man en sådan handling borde även det ge max straff. Det finns inga ursäkter eller förmildrande omständigheter.

Absolut kan mördaren ha dåligt samvete och må dåligt men det är ändå en handling han utfört och det ska inte vara några förmildrande omständigheter i hans straff bara för att mördaren mådde dåligt.

Hur skulle världen se ut om rättsystemet och vanliga människor tänkte som dig?!

Sedan spelar det absolut ingen roll om styckningen sker av en okänd eller känd person till brottsoffret eller dess familj, samma sekund brottsoffrets familj får reda på vad som skett kommer dom känna hat och avsky samt ett starkt förakt mot gärningsmannen.
Jag tror faktiskt det skulle kännas värre om någon man kände hade utfört handlingen.

Jag tycker du ska sluta förstöra i den här tråden, man känner ett starkt obehag i hur du resonerar och man funderar nästan på om du är delaktig eller känner gärningsmannen / om du utfört något hemskt själv.

Jag tycker denna tråden är väldigt full av trams inlägg och borde vara mer fokuserad på fakta, bevis och observationer. Vissa teorier här är helt onödiga och tar upp flera sidor av dravel.

Tycker faktiskt vi kan visa Wilma och hennes familj den respekten.
Citera
2019-12-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu frågade du inte mig. Men om det var en "olycka" så går det ju att bevisa medelst rättsläkare och i förhör. Men styckar man personen så är det verkligen uppsåt. Det gynnar ju ingen direkt.

Precis.
Är en kropp skadad pga en olycka så ser en rättsläkare det - och kan skilja på olycksskador
och spår av uppsåtliga skador.
I de allra flesta fall går det.
Man gör sig en otjänst om man styckar efter en olyckshändelse.
Har man däremot misshandlat, ja då kanske styckning kunde ha lönat sig, för att kamouflera
misshandeln så mycket spm möjligt.
Citera
2019-12-15, 22:13
Medlem
Citat:
Du har aldrig tänkt tanken att kroppen redan kan ha blivit svårt skadad i olyckan?

Nu hänger jag inte med , verkar ha missat något. Vilken olycka?
Citera
2019-12-15, 22:13
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig alls, det är snarare du och andra som får Wilmas anhöriga att må dåligt, genom att belysa hur fruktansvärt hemskt Wilma måste ha blivit behandlad både före och efter hon dog. Jag försöker istället öppna dörren för att det kanske inte gick till så fruktansvärt hemskt som ni tror.
Det kan ha varit en tragisk olycka, något dåligt beslut av Tishko ensam om att stycka kroppen, han ångrar sig jättemycket efteråt men klarar inte av att erkänna, sen bryter han ihop psykiskt och det ser utredarna och skickar honom till psykundersökning.
Ni verkar faktiskt vilja att det ska ha gått riktigt hemskt till, antagligen för att det gynnar era politiska åsikter att en invandrare begår ett hemskt styckmord.
Det är ni som borde skämmas!

Jag tror också att allt var en olycka, men det ändrar inte att han faktiskt styckade henne (om det nu är han som är skyldig vilket han troligtvis är) och det spelar ingen roll om han ångrade sig efter, det kommer inte förändra smärtan som Wilmas anhöriga känner nu. Det är vidrigt, oavsett.

Vilka politiska åsikter snackar du om? Har inget emot invandrare.

Tillägg: Med olycka menar jag dråp, inte att hon själv skulle halkat eller så.
Senast redigerad av Komment1 2019-12-15 kl. 22:15.
Citera
2019-12-15, 22:15
Medlem
Citat:
Du har aldrig tänkt tanken att kroppen redan kan ha blivit svårt skadad i olyckan?

Som sagt, en rättsläkare kan se skillnad på olycka och uppsåtliga skador utan förutvarande olyckshändelse.
Liksom om misshandel skett.
Citera
2019-12-15, 22:15
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

I vilken "olycka" som helst så ringer man Polisen. Inte MGM2 och MGM3. I alla fall är det så det vanligtvis fungerar i ett civiliserat samhälle. Man styckar INTE folk.

Tror de flesta som tyckte du verkade uppriktigt engagerad från början, nu inser att du har en agenda...
Citera
2019-12-15, 22:18
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig alls, det är snarare du och andra som får Wilmas anhöriga att må dåligt, genom att belysa hur fruktansvärt hemskt Wilma måste ha blivit behandlad både före och efter hon dog. Jag försöker istället öppna dörren för att det kanske inte gick till så fruktansvärt hemskt som ni tror.
Det kan ha varit en tragisk olycka, något dåligt beslut av Tishko ensam om att stycka kroppen, han ångrar sig jättemycket efteråt men klarar inte av att erkänna, sen bryter han ihop psykiskt och det ser utredarna och skickar honom till psykundersökning.
Ni verkar faktiskt vilja att det ska ha gått riktigt hemskt till, antagligen för att det gynnar era politiska åsikter att en invandrare begår ett hemskt styckmord.
Det är ni som borde skämmas!
Skämmas? Hade jag varit invandrare så skulle jag skämmas hur en del beter sig och jobba starkt för en förändring.Titta bara vad som försiggår i Trollhättan.
Citera
2019-12-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranode
Det var det där angående vinden som blåste norrut och hon med hunden.
Det vore intressant att veta om vägen ligger söder om huset så doft från en bil kan färdas mot huset och kännas av hunden.

Det finns flera som kanske kan svara på det (mer info i ett av mina tidigare inlägg), men inte så många av de som diskuterat detta verkar aktiva här nu.

OY kanske har koll på detta?

OY, har du det?

Annars om MCLEE eller någon annan av de som diskuterat detta dyker upp igen.
(Jag kan inte skicka PM än)
Citera
2019-12-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför skulle nån bete sig så om det var en olycka? Dessutom måste väl polisen veta om det förekommit en sådan som kan knytas till fallet.

Du har dock rätt i att vissa kulturyttringar (och även skambrott = mina ord) kan vara likartade vare sig personerna kommer ur en muslimsk eller kristen miljö när de kommer från den delen av världen.

OT: I t.ex Indien, som till största dlen är hiduistiskt, lever skambrotten och tvångsgifte i allra högsta grad.

Jag menar att om detta på något sätt är hedersrelaterat, kan det ju vara det utan att gärningsmännen
är offentliga anhängare av den s-k- "hederskulturen".
De kanske värderar på litet annat sätt än vi oavsett de är anhängare eller ej
därför att de har med sig hemlandets arv hit.
Citera
2019-12-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo då. Det förstår jag. Men då styckar man inte kroppen. Skulle du gjort det? Vilken normal människa gör det? En grov misshandel som lett till döden, det är inte dråp - det är överlagt mord. Eller åtminstone likgiltighetsuppsåt - och det faller inte under dråp. Och man styckar inte. Det är den sista skändningen.

Skojar du med mig nu? Alltså du har gjort dig till en frontfigur i denna tråden och finns med i de flesta diskussioner och spekulationer och gör det på ett bra sätt. Men med all respekt nu: Din kunskap är långt ifrån så bra som du tror och det killgissas rätt bra ibland din sida...

Gällande ditt påstående om att en misshandel (kan vara av normalgraden, kan vara grov, kan vara synnerligen grov) som leder till döden måste vara Mord. Några exempel:
- Under en blöt utekväll i Trollhättan 2011 slår en 29-årig man till en 35-årig man, med ett slag, utanför Subway. 35-åringen dömdes till Misshandel och Vållande till annans död.

- Inför den allsvenska matchen mellan Helsingborg och Djurgården 2014 slår en Helsingborgssupporter ned en Djurgårdssupporter, som avlider. Helsingborgs-supportern döms för Misshandel och vållande till annans död.

- En pappa från Lidköping som, 2016, utsatte sin 4 veckor gamla bebis för kraftigt trubbigt våld mot huvudet så att denne avled, dömdes för Grov misshandel och Vållande till annans död.

- En 15 och en 17-åring i Huskvarna döms för Grov misshandel efter att ha misshandlat den hemlösa Gica 2018, så att denne senare avlider. (Här var ett av åklagarens yrkanden Synnerligen grov misshandel och Vållande till annans död)

- För en månad sedan avled en ung man i Tjörn efter att ha blivit nedslagen under en fest. Åklagaren misstänker i detta nu mannen för Grov misshandel och Vållande till annans död.

Räcker det?
Senast redigerad av Haaaaag 2019-12-15 kl. 22:26.
Citera
2019-12-15, 22:47
Avslutad
28 Nov Torsd död enligt polis
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/11/29/195630520/sverige-savnet-tenaringsjente-17-funnet-dod

Sammanfattning Aftonbladet

14 november. Det sista datumet Wilma Andersson ses i livet. Polisen misstänker att hon mördades samma dag.
17 november. Wilma Anderssons anhöriga kontaktar polisen och anmäler henne försvunnen.
19 november. Wilma Anderssons pojkvän grips, misstänkt för mord. Han häktas senare. Wilma Andersson är alltjämt försvunnen.
28 november. Polisen hittar en kroppsdel som gör att det är uteslutet att Wilma Andersson fortfarande är vid liv.
1 december. Pojkvännens pappa anhålls, misstänkt för grovt skyddande av brottsling. Samma dag släpps han på fri fot.
6 december. Pappan anhålls på nytt, enligt hans advokat är misstankarna desamma. Ytterligare en person, en kvinna i 40-årsåldern, anhålls.
6 december. Den mordmisstänkte pojkvännen omhäktas. Han har konsekvent nekat till brott.
8 december. Åklagaren begär de två anhållna personerna häktade. Brottsmisstankarna är grovt skyddande av brottsling och brott mot griftefriden. De båda nekar till brott.
9 december. Häktningsförhandlingen mot pojkvännens pappa och kvinnan i 40-årsåldern hålls i Uddevalla tingsrätt. Rätten beslutar att det inte finns tillräckliga skäl att häkta personerna, varför de släpps på fri fot. Enligt åklagaren är personerna fortsatt misstänkta.

11 dagar från första husrannsakan I lägenheten GM till allt hopp är ute.
(17 nov – 28 nov) 11 dagar
Senast kända mediauppgift om sök. Aftonbladet video 2 st. (27 nov onsd)
Inslaget med Stefan i videon ger intrycket att man fortfarande letar efter W vid liv. Således bör också polisen utgått ifrån det eftersom något annat inte förmedlats till dom som var med och sökte efter W.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdnK1z/fortsatt-sok-efter-wilma-17--fynd-kan-knytas-till-gamla-fall

Med detta sagt så kan alla med en bild av att lägenheten skulle ha sett ut som ett slakthus, kan glömma det. Polisen och hjälporganisationerna sökte efter en person vid liv i 11 dagar efter första husrannsakan av GM:s lägenhet.
Senast redigerad av sherlocksnake 2019-12-15 kl. 22:52.
Citera
2019-12-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Skojar du med mig nu? Alltså du har gjort dig till en frontfigur i denna tråden och finns med i de flesta diskussioner och spekulationer och gör det på ett bra sätt. Men med all respekt nu: Din kunskap är långt ifrån så bra som du tror och det killgissas rätt bra ibland din sida...

Gällande ditt påstående om att en misshandel (kan vara av normalgraden, kan vara grov, kan vara synnerligen grov) som leder till döden måste vara Mord. Några exempel:
- Under en blöt utekväll i Trollhättan 2011 slår en 29-årig man till en 35-årig man, med ett slag, utanför Subway. 35-åringen dömdes till Misshandel och Vållande till annans död.

- Inför den allsvenska matchen mellan Helsingborg och Djurgården 2014 slår en Helsingborgssupporter ned en Djurgårdssupporter, som avlider. Helsingborgs-supportern döms för Misshandel och vållande till annans död.

- En pappa från Lidköping som, 2016, utsatte sin 4 veckor gamla bebis för kraftigt trubbigt våld mot huvudet så att denne avled, dömdes för Grov misshandel och Vållande till annans död.

- En 15 och en 17-åring i Huskvarna döms för Grov misshandel efter att ha misshandlat den hemlösa Gica 2018, så att denne senare avlider. (Här var ett av åklagarens yrkanden Synnerligen grov misshandel och Vållande till annans död)

- För en månad sedan avled en ung man i Tjörn efter att ha blivit nedslagen under en fest. Åklagaren misstänker i detta nu mannen för Grov misshandel och Vållande till annans död.

Räcker det?
Jag är inte säker på vad du vill med inlägget. Jag tänker inte kolla de domar du räknar upp. Men jag vet att alla domar sker efter en huvudförhandling och möjligen efter en överklagan. Jag vet också att man går igenom allt från fall till fall. Jag känner igen flera av fallen du nämner - men har överhuvudtaget inte läst in mig på dem. Flera av dom känner jag spontant att det är för snälla domar.

Hur skall man kunna bevisa enbart misshandel och vållande när man inte ens har en kropp? Som man vet att den är styckad dessutom. Inget ovan, av de fallen du räknar upp, saknar kropp. Eller misstänks vara styckad. Vi vet inte vad man hittat eller fått för analyssvar på de hundratalet beslag man tagit in för analys. Jag brukar fria hellre än fälla tills jag har bevis. Det gjorde jag även i det här fallet. Men ju längre tiden gått, ju mer vi fått veta, när man hittade en kroppsdel - blod i en bil - blod i lägenhet.... Fram till att jag blir överbevisad så är han en mördare.

Min åsikt betyder nada varken här eller nån annanstans - men precis som vemsa slåss FÖR mördaren och känner att han behöver uttrycka detta, så känner jag att jag behöver uttrycka MIN mening. Och hoppas att jag får göra det. Men nu är det god natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in