Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Fetat av mig.
Är det inte just människans nyfikenhet, informationstörst och öppenhet att ta till sig ny information som gör att vi inte fortfarande bor i grottor.
Det förefaller mycket märkligt att det skulle vara så som du beskriver i det jag fetat, men kanske har människan helt enkelt fått det tillräckligt bra så att vår nyfikenhet börjat avta. Följden av detta kan bli katastrofal för mänskligheten.
Visst kan det vara så. Det finns ju ett metaforiskt talesätt som beskriver det jag är ute efter där. "Det är svårt att lära gamla hundar sitta". Eller som Mark Twain påstås ha sagt: "it's easier to fool people than to convince them that they have been fooled".
Sedan råder ingen motsättning i att våra egenskaper som möjliggjorde en utflyttning från grottor i slutändan innebär problem, likt de vi ser idag med klimatförändringarna, vad jag kan se.
Problemet med resistens att modifiera uppfattningar efter ny information, där gamla uppfattningar redan finns ser jag heller inte riktigt som ett problem som kommer från nyfikenhet och innovationsförmåga. Det har gissningsvis med människors biastendenser att göra. Politisk bias, ego, ovillighet att erkänna fel i sina uppfattningar osv. Småaktighet och barnslighet. Något som säkert alla människor är drabbade mer eller mindre av (bias).
Just i detta exempel är det dock i mina ögon väldigt märkligt att någon fortsätter att länka till källor som visats ljuga, från youtube. När det påtalats för personen att det finns vetenskapliga "alternativa" källor

. Detta beteende är även återkommande för precis alla förnekare.